Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Assassin's Creed Unity: Wat we tot dusver weten

UPDATE: Elise, missiestructuur, Rifts, equipment en het uitstel.

Een nieuw jaar, een nieuwe Assassin's Creed-game. Assassin's Creed Unity is de eerste Assassin's Creed die specifiek in ontwikkeling is voor de nieuwe generatie spelcomputers en de pc. Maar liefst tien studio's werken aan de titel van over de hele wereld.

De game lekte ietwat vroeg uit, waardoor Ubisoft werd gedwongen tot een aankondiging. Tijdens de E3 pakte de uitgever pas echt flink uit en zodoende is er veel bekend geworden over de zevende Assassin's Creed-game. Nu de releasedatum telkens dichterbij komt, blijven er nog maar weinig geheimen over. Lees hier een overzicht van wat we tot dusver weten.

De assassin en de setting

Assassin's Creed Unity speelt zich af tijdens de Franse Revolutie aan het einde van de 18e eeuw in Parijs. Dit keer speel je als Arno Dorian, een jongeman die geboren is in Versailles en een Frans-Oostenrijkse nationaliteit heeft. Hij is van eenvoudige komaf en hoort dus niet bij het rijke, edele volk.

Arno gaat op zoek naar de ware bron achter de Revolutie en sluit zich daarvoor aan bij de organisatie van de assassins. Door daarbinnen missies te voltooien stijgt hij in rang en komt hij telkens dichter bij zijn doel. Onderweg komt hij historische figuren tegen uit die tijd, waaronder Koning Lodewijk XIV en Markies de Sade. Ook weten we dankzij een gelekte screenshot dat Arno samenwerkt met Antoine Lavoisier, in de eerste Assassin's Creed Unity DLC. Hij wordt ook wel 'de vader van de chemie' genoemd.

Naast Arno speelt een ander karakter een belangrijke rol: Elise, een sterke vrouw die strijdt voor de Tempeliers. Ondanks dat ze daardoor een gezworen vijand is voor Arno, vormen de twee uiteindelijk toch een verbond. De relatie komt in een stroomversnelling zodra Arno Elise redt van de guillotine.

Volgens Ubisoft is deze game de beste plek om als nieuwkomer in de reeks te stappen sinds het origineel. Voor het verhaal dat zich in het heden afspeelt wordt een hele nieuwe start gemaakt, en daarmee is Assassin's Creed Unity het begin van een nieuwe cyclus. Daardoor hoef je geen voorkennis te hebben uit de voorgaande delen.

Assassin's Creed: Unity bevat enkel Parijs als verkenbaar gebied, maar volgens Ubisoft is de kaart drie keer groter dan Assassin's Creed IV: Black Flag. Dankzij de nieuwe Anvil-engine is ieder gebouw natuurgetrouw nagemaakt, en kun je voor het eerst ook ieder gebouw binnenlopen zonder extra laadtijden.

Co-op voor vier spelers

Een primeur voor de reeks is dat Assassin's Creed Unity een multiplayer co-op modus heeft. Naast de singleplayercampagne heb je de mogelijkheid missies te ondernemen met drie andere spelers. Deze vier speler co-op missies start je vanuit een hub-gebied, waarin je andere spelers als geestverschijningen ziet. Door tegen ze te praten, vraag je een co-op verzoek aan. Is er niemand om mee te spelen, dan kun je de missies ook in je eentje klaren.

Volgens Ubisoft beslaat het coöperatieve gedeelte ongeveer een derde van de volledige game. Tijdens de E3-beurs is een video getoond waarin te zien is hoe een dergelijke online ronde er aan toegaat. Vier spelers infiltreren de Jardins du Luxembourg, om daar een markies te vermoorden op zijn eigen feestje. Door elkaar te helpen met het openen van sloten en het doden van bewakers blijven ze allen ongezien.

Naast de co-op keert de traditionele competitieve multiplayermodus niet terug in Unity. Door die keuze konden de teams zich meer focussen op andere aspecten van de game. Tevens speel je in co-op enkel als mannelijke assassins. Dat besluit ligt echter een stuk gevoeliger. Ondanks dat Ubisoft heeft uitgelegd dat het veel extra werk is om vrouwelijke assassins in Asassin's Creed Unity te stoppen, is er toch veel ophef over ontstaan.

Bekijk op YouTube

Parkour, bewegingsvrijheid en missiestructuur

In Assassin's Creed Unity krijg je meer mogelijkheden om jezelf door de wereld te bewegen. Nog steeds ben je veelal van gebouw naar gebouw aan het klimmen om doelwitten van bovenaf te bereiken. Ubisoft heeft het navigatiesysteem daarvoor omgegooid en introduceert onder meer een systeem dat 'Controlled Descent' heet. Je ziet het voorbij komen in onderstaande video, waarin uitgelegd wordt hoe je zo minder afhankelijk bent van hooibalen om veilig beneden te komen.

Om de soepelere bewegingen natuurgetrouw in beeld te brengen, heeft Ubisoft speciaal een parkour-adviseur ingehuurd. Michael 'Frosti' Zernow beoefent in het dagelijks leven ook parkour en heeft al eerder motion-capturing gedaan voor andere games.

Terwijl je zo door Parijs struint maak je ook gebruik van de nieuwe Highground-functie. Hiermee zie je interessante zaken als zwevende icoontjes in de spelwereld hangen en hoef je dus niet meer iedere keer je kaartscherm te openen.

Ook bezit Unity voor het eerst in de Assassin's Creed-serie een specifieke stealth-modus. Volgens de ontwikkelaar is 'een druk op de knop' al wat nodig is om jezelf achter objecten in de omgeving te verstoppen. Zo beweeg je ook gemakkelijk en ongezien van cover naar cover. Hoe dat er uit ziet, zie je tevens in onderstaande video.

Deze elementen staan allemaal in dienst van een nieuwe missiestructuur, waarin je geen bepaalde route wordt opgedrongen. Dit is in scherp contrast met eerdere games uit de serie. Een achtervolgmissie falen omdat je op het allerlaatste moment wordt opgemerkt, lijkt dan ook verleden tijd. Iedere verkeerde beweging mondt niet langer uit in een onontkoombaar gevecht.

Bekijk op YouTube

Dood je per ongeluk een bepaalde lead, dan zijn er nog andere manieren om bij je doelwit te geraken. Deze krijg je aan het begin van een missie toegewezen, en daarna is het aan jezelf om te bepalen hoe je de missie volbrengt. De zogenaamde MOD-missiedoeleinden duwen je voorzichtig de alternatieve routes op en geven je inzicht in je opties.

Buiten de singleplayermissies om is er mogelijk nog de Rifts-modus, waarvan een eerder gelekte video weer offline is gehaald. Hierin ligt de nadruk op klimmen en klauteren onder tijdsdruk, waarbij je ook kunt spelen als hoofdpersonages uit vorige delen. Altaïr, Ezio, Aveline en Edward Kenway maken er zo hun opwachting in, mochten de geruchten juist zijn.

Het vechtsysteem, vaardigheden en equipment

Vechten in Assassin's Creed Unity is uitdagender dan in de vorige games, waarbij de nadruk meer ligt op het anticiperen van vijandige aanvallen. Deze ontwijken en de tegenaanval inzetten zijn belangrijke onderdelen, die je meester moet worden als je wilt winnen. Daarvoor haalt de studio inspiratie uit de schermsport.

De Hidden Blade keert terug en is dit keer uitgebreid met de Phantom Blade functionaliteit. Hiermee dood je vanop een afstand maar blijf je toch muisstil. Zie het als een mini-pijl-en-boog, waarmee je het mes vanaf je arm wegschiet. Dankzij een nieuwe 'skill tree' voorzie je Arno van vaardigheden in verschillende gradaties.

Zo is er de Eagle Pulse, waarmee tijdelijk alle vijanden in de buurt oplichten. Door deze te upgraden kun je de kracht vermoedelijk langer aanhouden. Ook 'lockpicking' is zo een vaardigheid waarin je kunt investeren. Doe je dat niet, dan blijven bepaalde deuren gesloten en moet je andere manieren verzinnen om binnen te komen.

Waar je in de vorige Assassin's Creed-games een paar verschillende en reeds ingestelde outfits kon vrijspelen, biedt Unity een breder scala aan aanpassingsmogelijkheden. Hierin zijn delen van je kostuum afzonderlijk in te stellen, zoals de bepantsering van je bovenlichaam nu los staat van je gekozen broek. Hier komt een RPG-element om de hoek kijken, want ieder deel equipment heeft zijn eigen statistieken. Zo stel je bijvoorbeeld een Assassin samen die meer voor een actiegerichte speelstijl gaat, of juist beter is in ongezien blijven.

Assassin's Creed Unity heeft microtransacties, die hier mogelijk op inspelen. Daarmee 'speel je sneller content vrij' door er simpelweg voor te betalen in plaats van er voor te spelen. De details ontbreken verder nog.

Releasedatum, uitstel en DLC

De releasedatum van Assassin's Creed Unity is inmiddels vastgesteld op 13 november 2014. De game komt dan uit voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One, waarbij Ubisoft de pc-versie van Assassin's Creed Unity graag tegelijk uitbrengt met de versie voor spelcomputers. De systeemvereisten daarvan zijn alvast bekendgemaakt.

Eerder zou de game lanceren op 28 oktober 2014, maar die deadline is net niet gehaald. Er blijkt meer tijd nodig om 'te testen en te tweaken.' Assassin's Creed Unity komt daarom twee weken later uit dan in de planning stond, en lanceert daarmee in dezelfde week als Assassin's Creed Rogue voor de PlayStation 3 en Xbox 360.

Er staat geen Wii U-versie van Assassin's Creed Unity gepland, ondanks dat het derde deel en Black Flag wel uit zijn op Nintendo's nieuwste spelcomputer. Ubisoft is tot dat besluit gekomen nadat bleek dat Wii U-eigenaren geen interesse hebben in de serie. Ze mogen wel rekenen op meer 'casual' series, zoals Just Dance.

Op de platformen waarop Unity wel uitkomt, is een Collector's Edition te koop met daarin onder meer een beeldje van Arno en twee extra singleplayermissies: Killed by Science en The Chemical Revolution. Er komt tevens een Xbox One-bundel met Assassin's Creed Unity en Assassin's Creed IV: Black Flag op de markt.

Ubisoft werkt al aan downloadbare content (DLC). De Assassin's Creed Unity Season Pass geeft je hier toegang tot tegen een gereduceerde prijs. Buiten extra missies in de vorm van de Dead Kings-uitbreiding, maakt ook Assassin's Creed Chronicles: China er onderdeel van uit. In deze 2D-platformer speel je een vrouwelijke assassin. De game is ook standalone verkrijgbaar.

Dit artikel wordt geüpdatet zodra meer informatie bekend is.

Read this next