Sea of Thieves is als MMO-piraatsimulator een van de meest unieke Microsoft-projecten sinds lange tijd. Tegelijk is het ook na jaren aanmodderen de comeback van Rare, de legendarische ontwikkelaar van onder andere Banjo-Kazooie en Perfect Dark. Of Sea of Thieves uiteindelijk een zeldzame schat vormt of je zeeziek achterlaat, valt nog af te wachten, maar een unieke game als deze verdient sowieso meer uitleg. Neem je houten been erbij, zet je ooglapje goed en lees hier alles wat je moet weten over Sea of Thieves.

Sea of Thieves release

De Sea of Thieves releasedatum is 20 maart 2018.

Een closed bta voor de game liep van 24 tot 29 januari 2018. Een glitch veroorzaakte echter bij veel spelers een bericht dat ze "too early" waren om aan de bta deel te nemen. Rare excuseerde zich voor de fout en verlengde de Sea of Thieves beta met twee dagen. Uiteindelijk probeerden meer dan 300.000 spelers de game uit.

De game is een Microsoft-exclusive. Dat betekent dat je de piratenwereld kunt verkennen op Xbox One, Xbox One X en pc. Tussen die drie is er crossplay mogelijk, zodat spelers van alle drie de platformen met elkaar kunnen spelen.

Sea of Thieves verhaal en setting

Sea of Thieves speelt zich af in een fictieve, cartooneske tropische wereld. Het grootste deel van de wereld bestaat uit water om op te varen, maar er zijn ook talloze eilanden met elk hun eigen geheimen en activiteiten.

Aan het begin van de game maak je gebruik van de 'Infinite Pirate Generator' om een personage te kiezen. Nee, je kunt dus niet zelf je piraat creren met de neus van je vader en de ogen van je moeder, maar Rare geeft je in plaats daarvan de keuze tussen acht piraten die uit willekeurige uiterlijke trekken zijn opgebouwd. Leeftijd, etniciteit, geslacht, omvang en charisma worden allemaal in een grote pot gesmeten en rondgeroerd om deze personages te scheppen.

Indien geen van de acht personages je bevalt, dan druk je op RB om acht nieuwe piraten tevoorschijn te toveren met willekeurige kenmerken. Zo gaat het proces verder, tot je je ideale piraat hebt gevonden. De keuze om te werken met personages met een uiterlijk door Rare gegenereerd, is volgens de studio een bewuste keuze. "Het gaat niet om jezelf of iemand anders namaken, maar wel om het spelen met je eigen Rare-personage," zo zegt studiohoofd Craig Duncan.

Wat betreft kleding en accessoires heb je echter wel de volledige vrijheid. Er zijn namelijk veel verschillende outfits en voorwerpen te vinden in de wereld waarmee je je personage kunt personaliseren. Denk aan een haak als hand, of een houten been.

Rare trekt die unieke filosofie van de gidsende hand van de studio gemengd met eigen vrijheid ook door naar het verhaal. Sea of Thieves heeft namelijk geen traditioneel, lineair verhaal. Vergelijkbaar met MMO's als Eve Online zijn er weliswaar quests aanwezig die je naar bepaalde plaatsen en activiteiten leiden. Zo zijn er bounties, scheepswrakken, mysterieuze eilanden en meer om te ontdekken. Een overkoepelende plot is er echter niet. De studio wil dat je als speler je eigen verhaal creert.

In de woorden van Microsoft is Sea of Thieves een "shared world adventure". Net zoals andere shared world games zoals Destiny zie je dus andere spelers om je heen terwijl je speelt. Je kunt dan zonder enige onderbreking kiezen om samen te werken of om elkaar te hinderen. Ontmoetingen met andere spelers worden op die manier een spannend spel: gaan ze je helpen of net proberen tegenwerken?

Sea of Thieves multiplayer

Sea of Thieves legt een hevige nadruk op met vrienden samen spelen. Sommige functies van de game zijn immers zodanig ontworpen dat ze enkel werken met hechte teams. De grote schepen in de game hebben verschillende zones die elk de volledige aandacht van een speler vergen. Iemand moet constant op het middendek zijn om de wereldkaart in de gaten te houden en navigatieorders door te geven, die de stuurman gebruikt om het schip naar de juiste locatie te brengen. Ondertussen zit een andere speler in het kraaiennest om vijandige schepen te spotten.

Wanneer je land verkent, is de situatie gelijkaardig. Er is maar n speler die een landkaart heeft. Willen anderen een kijkje nemen, dan moet de navigator de kaart voor zich uit houden. De positie van jou en je team staat daar bovendien niet op aangeduid, zodat navigeren een full-time bezigheid is. Stoot je op een schat, dan kunnen alle spelers wel graven.

Je wordt nooit verplicht een rol te kiezen. Alles hangt af van de afspraken die je met je team maakt. Afhankelijk van hoe flexibel jullie zijn, kan iedereen dus vrij switchen. Er zijn ook geen character classes.

Heb je geen zin om samen met je vrienden te varen, dan moet je niet wanhopen. De hele game is namelijk solo speelbaar. Er zijn kleinere boten die volledig bestuurbaar zijn door n speler, en het is volgens Rare mogelijk om meer dan een uur rond te varen zonder ooit andere spelers tegen te komen.

De spelwereld bevat geen "safe zones" en er is ook geen fast travel. Je kunt dus altijd andere spelers tegenkomen. Rare probeert wel incentives te geven zodat je elkaar niet steeds aanvalt, maar ook samenwerkt. Over de wereld zijn er namelijk forten verspreid. Niet enkel spelers kunnen die innemen en zo invloed uitoefenen over handelsroutes, maar ook skeletten kunnen er de plak zwaaien. Door middel van een gigantisch skelet in de lucht, lokt de game je naar deze forten om samen met andere spelers de schat binnenin te vinden.

Schatkamers herbergen echter altijd meer loot dan een enkele crew kan dragen, en door het enorme signaal in de lucht zullen ook andere spelers als aasgieren de loot proberen opeisen. Er kunnen zich dus enorme intense situaties voordoen waarbij een crew een schat komt opeisen nadat een andere crew het vuile werk heeft opgeknapt door de skeletten te verslaan.

Sea of Thieves gameplay

Wat doe je nu precies in Sea of Thieves? Omdat de game zo open en ongedwongen is opgebouwd, is dat moeilijk om precies te zeggen. Rare geeft je verschillende tools, maar laat je volledig vrij om daarmee te doen wat je wilt.

En ding staat weliswaar vast: Sea of Thieves is volledig in first-person. Er is geen optie om over te schakelen naar een third-person camera. Uitzoomen gebeurt enkel wanneer bepaalde emotes gebruikt worden. Zwaardvechten, varen, schatten zoeken... Alles gebeurt dus vanuit de eerste persoon.

Zoals reeds besproken is het varen een groot deel van de game, zij het alleen of met een bende. Met je schip kun je vervolgens andere schepen aanvallen en kapen door enterhaken te werpen, kanonskogels af te vuren, en zelfs jezelf met het kanon tot op het andere schip te lanceren. Sta je oog in oog met een vijand, dan kruis je de degens of schiet je elkaar neer met musketten en pistolen. Raakt jouw schip beschadigd, dan moet je gaten dichten met planken en water overboord scheppen met emmers.

De games van Rare hebben altijd een grote nadruk gelegd op humor, en Sea of Thieves is geen uitzondering. Je kunt gekke dansjes doen, accordeon spelen om je maten te entertainen en samen het glas heffen om grog achterover te slaan. Als je genoeg hebt gedronken, geef je over. Braaksel schep je vervolgens op om over je kameraden heen te gooien.

Wil je rijk worden, dan moet je op mysterieuze eilanden verborgen schatten zoeken. Er zijn verschillende soorten schatkisten te vinden. Kleurcodes en termen geven aan hoe zeldzaam een kist is. Hoe zeldzamer de kist, hoe zeldzamer de loot die erin zit. De inhoud kun je wel pas plunderen wanneer je de kist op je schip hebt gehesen en naar een haven hebt teruggebracht. Kelder je een ander schip dat kisten draagt, dan drijven ze op het wateroppervlak tot iemand ze claimt.

Daar eindigt het echter niet. Er zijn namelijk types kisten die je tocht vaak bemoeilijken. 'Weeping chests' doen je schip kapotgaan, dus moet je constant herstellingswerken uitvoeren om de kostbare inhoud te transporteren. 'Drunk chests' maken je dronken zodra je ze aanraakt en stellen je concentratievermogen zo aardig op de proef.

Maakt een ander team je van kant, dan moet je even wachten voor je kunt respawnen. Tijdens die wachtperiode kom je terecht op een Ghost Ship, waar je andere spelers ontmoet die ook gestorven zijn. Zo kun je even socializen met de andere onfortuinlijken.

De game heeft geen traditioneel progressiesysteem, aangezien er geen ervaringspunten te verdienen vallen en loot geen statistieken heeft. In plaats daarvan hangt je progressie af van je reputatie met de drie grote handelsbedrijven in de wereld: de Order of Souls, de Gold Hoarders en de Merchant Alliance. Elke factie heeft zijn eigen specialiteit. Zo vraagt de Merchant Alliance je geregeld om dieren te vangen en te vervoeren. Verschillende spelers moeten dan samenwerken om de wilde dieren te temmen. Zo moet er iemand muziek spelen om een slang in slaap te doen vallen, terwijl de andere het glibberige beest met een mand vangt.

Als je quests voor deze facties voltooit, dan verhoog je je reputatie. Dat leidt dan weer tot de kans om een promotie af te kopen. Op diens beurt geeft een promotie je toegang tot nieuwe zeiltochten en kosmetische items.

Bereik je een bepaalde rang, dan gaat de "endgame content" van start. Het ultieme doel is om een legendarische piraat te worden, en om dat te bereiken moet je opdrachten van een mysterieuze groep voltooien. Zij vertellen je geheimen over de wereld, die uiteindelijk leiden naar een sleutel waardoor je toegang krijgt tot een verborgen gebied binnen de wereld. Enkel spelers met de legendarisch rang kunnen daarbinnen, en verzamelen in de Tavern of Legends.

Daar kun je tenslotte terecht bij de Pirate Lord, die "legendary voyages" uitschrijft. Volgens Rare zijn dit de meest uitdagende quests in de hele game, en ze zijn daardoor vergelijkbaar met raids, zoals in Destiny.

Sea of Thieves DLC en controller

Er is geen special edition beschikbaar van Sea of Thieves, maar dat betekent niet dat er geen bonusgoodies beschikbaar zijn. Plaats je een Sea of Thieves pre-order, dan krijg je namelijk de Black Dog Pack, die je een speciale jas, hoed, houten been, laarzen, handschoenen en het 'Black Dog zwaard geeft. Je crew krijgt unieke muziekinstrumenten.

sot_controller

Wil je je nog meer in de ervaring onderdompelen, dan kun je de Sea of Thieves Xbox One controller kopen. Naast een customized controller krijg je de exclusieve Ferryman Clothing Set DLC, met nog meer speciale kledij.

Voor nog meer speciale goodies kun je ook terecht in de Sea of Thieves premium shop. De onthulling dat je kunt betalen voor extra voorwerpen werpt uiteraard de vrees voor loot boxes op, maar Rare ontkent dit ten stelligste. Er zijn geen loot boxes in Sea of Thieves, aldus de ontwikelaar. De premium shop is trouwens niet meteen beschikbaar bij de launch. Volgens de studio wordt de winkel pas actief enkele weken na de launch.

Niks in de premium shop heeft een invloed op je progressie. In plaats daarvan verkoopt de winkel enkel voorwerpen "die bijdragen tot de plezante en sociale aard van Sea of Thieves." Zo kun je extra huisdieren kopen, waar ook spelers die geen geld hebben uitgegeven in de premium winkel mee kunnen interacteren.

Het geld dat spelers uitgeven in de premium shop wordt door Rare gebruikt om Sea of Thieves na de launch gratis te ondersteunen. De game moet een "game as a service" zijn, en Rare heeft grootse plannen voor de toegevoegde gratis content. Zo komen er nieuwe handelbedrijven, "legendarische" zeiltochten, en nog veel meer.

Tot slot het vermelden waard is dat je Sea of Thieves ook kunt spelen als je geabonneerd bent op de Xbox Game Pass-abonnementsdienst. Sea of Thieves wordt daar beschikbaar op de dag van release van de game zelf.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Carl Vander Maelen

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Meer artikels van Carl Vander Maelen

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread

Gerelateerde content