Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Exclusief: Sea of Thieves interview met Joachim Coppens (Senior Level Artist) - Deel 2: Port Merrick

“Dat doek is de duurste grap die ik ooit in de game heb mogen steken.”

Sea of Thieves geeft spelers sinds de release in 2018 al zes jaar lang iedere dag nieuwe avonturen dankzij de vele updates. Met de start van seizoen elf in januari 2024 werden ‘fast travel’ en on-demandactiviteiten toegevoegd die de gameplay en flow van de game hebben aangepast waardoor je je sneller in de actie bevindt. Een grote stap voor de Sea of Thieves Playstation 5 release op dinsdag 30 april 2024. Menno kreeg de kans op een interview met Joachim Coppens, Senior Level Artist voor Sea of Thieves bij ontwikkelaar Rare Ltd - en Nederlandstalig. In dit tweede deel van het interview bespreken we vooral de ontwikkeling van Port Merrick en de vele details die er te vinden zijn.


Inmiddels zijn we ook aangekomen bij Port Merrick en het lijkt me goed om aan land te gaan en wat dieper in te gaan op de ontwikkeling van de eerste Port in de game. Dit is de eerste keer dat er een grote stenen constructie in de hoofdwereld van Sea of Thieves werd gebouwd, nadat er eerder al een aantal constructies in de ‘Pirates of the Caribbean’-verhaalmissies van ‘A Pirate’s Life’ zijn voorgekomen. Hoe is die overgang van houten naar stenen constructies verlopen?

Ja, klopt. Port Merrick maakt gebruik van dezelfde bouwkit als in de ‘Sea of the Damned’-locaties in ‘A Pirate’s Life’. We hadden de indruk dat we nog meer uit dezelfde stenen en materialen konden halen door een andere configuratie en belichting te gebruiken. Dat maakte dit project ook zo tof: we hadden een hele doos vol onderdelen gekregen en daarmee konden we vrijwel direct losgaan om dit op te bouwen. De kunst was dan ook om dit op een natuurlijke wijze in Sea of Thieves te implementeren, terwijl voorheen eigenlijk alleen houten constructies werden gebruikt. Het verhaal dat zich in de tussentijd had opgebouwd, helpt ook om deze transitie vlotter te maken.

Bekijk ook de youtubevideo van het interview met een in-game rondleiding, extra verhalen en Engelstalige ondertiteling.Bekijk op YouTube

Inmiddels maken we een rondje over Port Merrick en zijn we ook aangekomen bij het gebouw van de Gold Hoarders-factie.

Hieraan heb ik samen met Sophie Ingledew (Senior Environment Artist bij Rare) en de rest van het team gewerkt. Sophie heeft de basis voor dit gebouw gelegd en ik heb de aankleding gedaan. Voor sommige facties was het goed nadenken wat je wil bouwen als je plots een stenen Port maakt. Voor de Gold Hoarders was het echter direct duidelijk dat het een bank moest worden omdat hun stijl draait om dure kisten en munten.

Een bank past inderdaad perfect bij de Gold Hoarders.

Dit gebouw heeft ook mooie voorbeelden van ‘kitbashing’. Hierbij sla je eigenlijk een aantal voorwerpen op verschillende manieren in elkaar waardoor je uiteindelijk een nieuw voorwerp krijgt. Zo zit er op de gevel van het gebouw en op de vloer een grote munt die eigenlijk hetzelfde model is als het medaillon in de ‘Shores of Gold’-verhaalmissie. Maar de omtrek van dat medallion hebben wij achter de toonbank ook gebruikt voor de gouden randen van de deur van de kluis. Daarnaast is de hendel van de deur eigenlijk een waterpomp die maar voor tien procent van zijn totale hoogte gebruikt wordt. Het werk als Level Artist bestaat er dus vaak uit om op slimme manieren bestaande voorwerpen te hergebruiken. Die pomp kan ik je meteen laten zien als je me volgt naar de tuinen, een ander onderdeel waar ik veel voor gebouwd heb.

Helemaal goed, ik ben benieuwd.

(Er volgt een korte in-gamewandeling.) Welkom in de tuinen! Het gebouw dat aan de tuinen vastzit is het fantastische werk van mijn collega’s, maar de tuinen zelf heb ik op me genomen. Vanaf de eerste fase van Port Merrick ben ik begonnen met het verzamelen van planten in de omgeving. Overal op het eiland, behalve op deze plaats, verdwenen de planten en werden die in bloembakken bewaard. Op die manier heb ik geprobeerd om aan de spelers duidelijk te maken dat er op deze plaats iemand bezig is met de constructie van een tuin.

Sfeerbeelden van Port Merrick, via Joachim Coppens ArtStation.

Port Merrick is uiteindelijk de grootste en meest bebouwde locatie in de hoofdwereld van Sea of Thieves geworden. Tijdens het opbouwen was er veel speculatie van de community over het standbeeld van Merrick dat eerst nog onder een doek verstopt zat. Kan jij iets meer vertellen over de ontwikkeling van het standbeeld?

Dat doek is de duurste grap die ik ooit in de game heb mogen steken. Daar heb ik iemand specifiek voor deze gelegenheid aan laten ‘modelen’, wat veel tijd en geld kost. Natuurlijk was het model van het doek al onhandig en daarnaast maak je de meeste modellen ook met het idee dat je ze daarna nog kan hergebruiken. Maar in dit geval wilde ik echt een grap maken in de game en mensen op internet helemaal los laten speculeren wat er onder het doek stond. Ik denk dat dat heel goed gelukt is (lacht). Tijdens de flow van het opbouwen heb ik ook de vierkante ruimte gemaakt waar het standbeeld zich bevindt. Daarmee wilde ik echt het gevoel creëren van een ‘town square’, met centraal het standbeeld van de held die het eiland gered heeft.

Terwijl we richting de zon varen is het een mooi moment voor de afsluitende vraag. Heb je de laatste tijd iets ontdekt of heeft iets je beziggehouden dat je graag zou willen delen met de wereld? Een indrukwekkende game die je anderen aanraadt, een boek, muziek, of iets volledig anders?

De laatste twee weken ben ik redelijk geabsorbeerd geweest door de indiehit Dave the Diver. Dat is een combinatie van een duik- en fishing-game met een sushibar-simulator en een hele hoop minigames. Het is echt heel schattig en grappig. Een heel aangename verrassing die veel dieper ging dan dat ik verwacht had.

Een diepgaande duik-game; pun intended?

(Lacht) Nee, het was niet eens pun intended, maar die krijg je er gratis bij. Ik heb de game gisteren uitgespeeld en het duurde nog lekker lang ook, dat hebben ze goed gedaan. En bedankt voor het aangename interview!

In ‘Sea of Thieves interview met Joachim Coppens: Deel 1’ lees je meer over de verhaalvertelling in Sea of Thieves. Ben je toch nog benieuwd naar meer verhalen die tijdens het interview zijn verteld over bijvoorbeeld Sea Forts en locaties op andere eilanden, of wil je graag de rondleiding kunnen bekijken? Bekijk dan zeker de Sea of Thieves Interview-video op het Youtube-kanaal van Eurogamer Benelux voor alle extra content.

Sea of Thieves is vanaf 30 april beschikbaar op Playstation 5 en is momenteel te spelen op pc en Xbox en is beschikbaar op Xbox/PC Game Pass.

Read this next