Ja, de PlayStation 5 is in ontwikkeling. Dat hoeft niet te verbazen. Midden-2018 stond de teller van het aantal verkochte PlayStation 4 consoles op 79 miljoen. Bovendien bracht de vierde consolegeneratie voor Sony een soort 'golden age of PlayStation', met talloze exclusieve topgames en vooral de goodwill van de gaming community aan de zijde van Sony.

Er gaan echter heel veel geruchten over de PlayStation 5 de ronde, en niet alle roddels zijn even accuraat of zelfs realistisch. Geen nood: in dit artikel scheiden wij feit en fictie voor jou, zodat jij helemaal mee bent met alle info over de PlayStation 5:

PS5 releasedatum - Wanneer komt het uit?

De PlayStation 5 release is in 2021. Dat is niet zomaar speculatie, maar een uitspraak van PlayStation-baas John Kodera. Hij zei daarbij ook dat Sony de drie jaren tussen 2018 en 2021 wil gebruiken om sterke technologie uit te denken, en zo nog meer succes te boeken dan de PlayStation 4. Tijdens de E3 2018 persconferentie van Sony heeft de consolemaker nochtans met geen woord gerept over de console. Klapte Kodera te vroeg uit de biecht?

Tegelijk zou de PlayStation-sectie volgens Kodera minder focus willen leggen op hardware en meer willen inzetten op online abonneringsdiensten zoals PlayStation Plus. Die diensten worden namelijk als stabielere inkomstenbronnen beschouwd dan de vaak wisselvallige console- en gamesverkoop. Bereid je dus maar voor op een PlayStation Game Pass, vergelijkbaar met de Xbox Game Pass van Microsoft. Zeker wanneer je de PlayStation Now review leest, blijkt game streaming nog te moeilijk om in de praktijk om te zetten.

Rond de wisseling van 2017 naar 2018 begonnen sommige analisten te melden dat de PlayStation 5 een 2018 release zou hebben, en volgens een gerucht waren er zelfs al PlayStation 5 dev kits vrijgegeven. Toen was het al verstandig advies om die berichten met een flinke korrel zout te nemen, maar na de uitspraken van Kodera vallen ze dus compleet te verwaarlozen.

Wat er wel op dit moment gebeurt is dat Mark Cerny, het brein achter de PlayStation 4, aan het rondreizen is van ontwikkelaar naar ontwikkelaar om te horen wat zij graag willen zien bij de next-gen PlayStation. Dat wil dus zeggen dat de PlayStation 5 op dit moment nog slechts in de conceptuele fase zit. De hardware kant is op dit moment heel vaag (zoals je zo dadelijk zult lezen) en de eigenlijke productie van de console is al helemaal nog niet begonnen.

playstation_5_release
Sommige PlayStation 5 fan art ziet er goed uit.

Zodra Sony begint na te denken over de technische kant van de zaak zijn er twee belangrijke technische problemen waar het bedrijf mee moet afrekenen. Ten eerste is er nood aan een kleiner en efficiŽnter proces om de hoofdprocessor van de machine te produceren. Ten tweede is nieuw en sneller geheugen broodnodig. In beide gevallen kunnen die problemen pas - ten vroegste - in de loop van 2019 overwonnen worden. Dat is zelfs zonder stil te staan bij andere problemen, zoals de potentieel zeer hoge kostprijs voor het bouwen van de PS5 indien deze twee moeilijke issues opgelost geraken.

Wat betreft het eerste aspect, zijnde de hoofdprocessor, wordt het 16nm FinFET-productieproces van Taiwanese chipfabrikant TSMC op dit moment door alle consolemakers gebruikt. De volgende kandidaat voor de PlayStation 5 zou logischerwijs de 7nm FinFET-technologie zijn. Mobiele apparaten evolueren hier het snelst, en Huawei zal misschien de allereerste zijn die de methode hanteert. Het duurt echter een jaar voor productiemethodes efficiŽnt genoeg zijn om er een console mee te produceren. Gezien het zelfs in 2019 een ingewikkeld proces zijn, kan een grote productie via deze methode waarschijnlijk pas in 2020 beginnen.

Wat het tweede punt over geheugen betreft, zijn er twee concurrerende technologieŽn: HBM en GDDR6. De eerste is nu al beschikbaar, maar te duur voor Sony en Microsoft om in een console te verwerken. De tweede lijkt dan een betere kandidaat, zeker gezien massaproductie eind dit jaar begint en samenvalt met de nieuwe grafische kaarten van Nvidia. Het vergt echter tijd voordat de productie efficiŽnt genoeg verloopt zodat miljoenen apparaten kunnen worden geproduceerd, waar Sony uiteraard nood aan heeft. Opnieuw zal dit ten vroegste in 2019 lukken, en meer realistisch zijn in 2020.

De PlayStation 5 release in 2021 lijkt dus een zeer logische keuze van Sony. Op vlak van technologie zijn er nog namelijk teveel obstakels om een grote sprong voorwaarts te bereiken zonder een gruwelijk dure console als resultaat.

PS5 specs - Welke technologie wordt gebruikt?

Er gaan al een tijdje onbevestigde geruchten over de specs van de PlayStation 5 rond op forum ResetEra en de betalende insider-website Semiaccurate. Het is echter onmogelijk om daar veel waarde aan te hechten want zoals gezegd, staat er nog maar weinig vast in verband met het effectieve design van de console.

Het zou weliswaar logisch zijn dat Sony opnieuw samenwerkt met AMD voor de centrale processor, na de succesvolle samenwerking voor de PlayStation 4. Zowel CPU- als GPU-componenten komen waarschijnlijk in dezelfde chip terecht om de kosten laag te houden, en toekomstige kleinere modellen (zoals nu de PlayStation 4 Slim) makkelijker mogelijk te maken.

playstation_5_specs
Fictieve concept art van de nieuwe controller.

Hoewel Mark Cerny eerder al zei dat Sony in generaties van consoles gelooft, lijkt het op dit moment onwaarschijnlijk dat een x86 apparaatmet AMD Radeon-technologie geen backwards compatibility zou ondersteunen. Het is namelijk ondenkbaar dat het bedrijf zijn huidige userbase van bijna 80 miljoen gebruikers zomaar in de steek zou laten. Bovendien heeft Microsoft met zijn uitstekende backwards compatibility-ondersteuning de consument een sterk signaal gegeven dat het niet nodig is om voor speciale streamingdiensten of remasters te betalen om oudere games op een nieuwe console te spelen.

Maar dan is de vraag: wat voor SoC (system on chip) is er mogelijk in het tijdsframe 2019/2020/2021? Nu we weten hoe 7nmFF-chip productie gaat werken vergeleken met 16nmFF, kunnen we al enkele suggesties naar voren brengen over hoe de toekomst van PlayStation eruit gaat zien.

Wat CPU betreft, verwachten we niks minder dan een ware revolutie tegenover de huidige consoles. AMD heeft zijn Ryzen CPU-technologie in een desktop-APU kunnen verwerken, wat ongeveer het dichtste equivalent is voor consoles. Een enkele Ryzen CCX aan 7nm kan daarbij hetzelfde oppervlak aan silicone hebben als een Jaguar cluster bij de bestaande consoles aan 16nm. Potentieel kunnen er zo twee CCXen in de PS5. Dat komt neer op acht volledige cores en zestien threads. De rauwe kracht is zo onvoorstelbaar groot dat het tot een nieuw niveau van simulaties kan leiden (zie hieronder 'PS5 bijzonderheden').

Waarschijnlijk zal de PlayStation 5 ook gebruik maken van Radeon Technology Groups nieuwe GPU Navi. Die is echter nog in ontwikkeling en loopt bovendien achter op schema. Toch lijkt het erop dat Navi zijn basis heeft in de AMD Graphics Core Next (GCN), wat zeer voordelig zou zijn om backwards compatibility mogelijk te maken.

Wanneer kunnen we nu echt spreken over 'next-gen' technologie? Vorige generaties waren steeds zes tot acht maal krachtiger. Als we de standaard PlayStation 4 en Xbox One als uitgangspunt nemen, dan is dat zeker mogelijk. Neem je echter de PlayStation 4 Pro en Xbox One X als uitgangspunt, dan kom je uit op een sprong naar 11 tot 15 teraflops, wat schijnbaar onmogelijk lijkt om nog tot een betaalbare console te leiden - zeker in 2019 / begin 2020. Zodra 2021 in het verschiet ligt, is de technologie naar alle waarschijnlijkheid meer betaalbaar geworden.

De frequentie van de GPU is zwaar gebaseerd op het 7nm-proces en is de sleutel tot een hoog aantal teraflops. De snelheden die aan 7nm bereikt kunnen worden, zijn echter nog onbekend. De GPU van de Xbox One X bereikt 1172 MHz aan 16nm, maar er is een verhoging van ongeveer 30 procent nodig voor de volgende generatie.

PS5 extra's - Wat is er nog bijzonder?

Behalve meer krachtige hardware probeert elke nieuwe consolegeneratie ook iets bijzonders aan te bieden. Zo heeft Sony bij de PlayStation 4 extra ingezet op asynchrone computing, terwijl Microsoft instructies introduceerde voor makkelijkere backwards compatibility via een programmeerbare command processor. De Xbox One X bracht dan weer meer dan 40 GPU hardwareoptimalisaties met zich mee, terwijl Sony met de Pro hardware checkerboarding introduceerde en Vega-level features zoals double-rate FP16 toevoegde.

We verwachten dan ook dat Sony zijn hardware zal afstemmen op zijn visie voor de nieuwe generatie. Ook een focus op backwards compatibility? Of dan toch eerder een nadruk op hardware-geaccelereerde ray tracing om real-time belichting naar een nog hoger niveau te tillen? Microsoft bouwt ondersteuning voor deze technologie namelijk al in zijn DirectX API in, en Sony kan het niet riskeren om na de Xbox One X op technologisch vlak weer achterop te hinken.

We verwachten dus dat de PlayStation 5 eindelijk weer backwards compatibility zal aanbieden om op z'n minst PlayStation 4 games af te spelen. Of PlayStation 3-games mogelijk zijn valt maar af te wachten. Die console was namelijk berucht om zijn complexe Cell-processor, waardoor ontwikkelaars veel tijd en moeite moesten spenderen om games te ontwikkelen. Wellicht zal de PlayStation Now-dienst dus blijven bestaan zodat Sony daarmee PS3-games kan streamen.

PS5 prijs - Wat kost het?

Als je de bovenstaande info hebt gelezen, dan besef je al dat het moeilijk is om in te schatten wat de PlayStation 5 precies zal aanbieden. Daarom is ook het bepalen van een prijs erg lastig. Uiteindelijk hebben we enkel de omvang van de hoofdprocessor en de hoeveelheid graphics en CPU hardware die erin past in acht genomen voor een schatting.

Belangrijk is echter dat de prijzen voor geheugen dramatisch verhogen. Als Sony naar 12GB, 18GB of zelfs 24GB opschuift (die zijn allemaal mogelijk op een GDDR6 384-bit memory interface) dan heeft dat ingrijpende gevolgen voor de kosten. Er zal ook een innovatie nodig zijn voor opslagruimte, geheugen bandbreedte en capaciteit. Dat is de enige manier om een echte next-gen PlayStation te bereiken.

Op basis van alle voorgaande info, alsook het business model dat Sony meer en meer aanneemt, verwachten we twee opties.

Als eerste optie introduceert Sony de PlayStation 5 aan met een gemiddelde prijs rond de 400 of 450 euro, en stelt het na enige tijd ook een krachtiger en duurder Pro-model voor - vergelijkbaar met de huidige PlayStation Slim en Pro. Naar alle waarschijnlijkheid zal het proberen om de kroon van de Xbox One X te pikken en 'de meest krachtige console ooit' af te leveren. Als de tweede optie onthult Sony meteen twee PlayStation 5-modellen: een basisversie en een Pro-model. De prijzen volgen dan mogelijk een andere logica: een basismodel voor 300 euro, maar met minder functies en een grotere nadruk op online abonnementsdiensten - de wens van Kodera dus. Het Pro-model heeft dan waarschijnlijk meer functies, maar ook een fikser kostenplaatje van 500 euro.

Soit, het is allemaal nog speculatie, gegrond op de prijsgrenzen waar consumenten niet over willen gaan en de uitspraken die Sony doet in verband met zijn business model. Meer accurate voorspellingen vallene r op dit moment niet te maken.

playstation_5_prijs
Maar de meeste PlayStation 5 concept art is vaak heel lelijk.

PS5 games - Wat speelt het?

Qua games voor de PlayStation 5 is het op dit moment nog koffiedik kijken. Uiteraard wordt van alle belangrijke first-party studios van Sony verwacht dat ze een game afleveren voor een nieuwe console (of op z'n minst meehelpen aan een project), maar het valt nog af te wachten of dat tot compleet nieuwe games of eerder tot sequels leidt. Zo is het bijvoorbeeld enorm interessant of Naughty Dog de gevierde Uncharted-reeks toch op de een of andere manier verder probeert te zetten of met een volledig nieuw concept op de proppen komt.

Veel geruchten spreken erover dat bepaalde aangekondigde PlayStation 4-projecten naar de PlayStation 5 zijn geschoven vanwege een nood aan extra kracht. Die werden nog aangeflakkerd door kwatongen tijdens de E3 2018 Sony persconferentie. Volgens hen kunnen The Last of Us 2 en Death Stranding er nooit zo goed uitzien op PlayStation 4-technologie. Daar hebben we sterk onze bedenkingen bij: de gameplay van bijvoorbeeld the Last of Us zag er dan wel sterk gescript uit, maar zeker niet onhaalbaar op de PS4.

Anders ligt het voor Cyberpunk 2077. Ontwikkelaar CD Projekt RED heeft zelf al gehint naar het feit dat de game deze generatie waarschijnlijk niet meer haalt. Ook The Elder Scrolls 6 komt waarschijnlijk op de volgende generatie uit.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Carl Vander Maelen

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Meer artikels van Carl Vander Maelen

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread

Gerelateerde content