Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

PlayStation 5 specs - hoe krachtig zijn de CPU en GPU van de PS5

Krachtpatser.

Je bent vast wel benieuwd wat de volgende generatie gameconsoles nu precies inhoudt. Is er echt sprake van een immense vooruitgang als je de PS5 specs vergelijkt met de PlayStation 4 en Xbox One X? Om dat te weten, kijken we in dit artikel naar wat er nu precies onder de motorkap van de PlayStation 5 zit en wat dat kan betekenen voor games.

Als je op zoek bent naar meer PS5 info, bekijk dan zeker onze artikels over de PlayStation 5 release en prijs, de PlayStation 5 controller en de PlayStation 5 games.

Op deze pagina:

PS5 specs - wat maakt de PlayStation 5 speciaal?

Voor de PlayStation 5 werkt consolefabrikant Sony samen met chipfabrikant AMD en hun uitstekende Zen 2 CPU, gecombineerd met acht fysieke cores en 16 threads. Bovendien weten we nu dat de PS5 frequenties tot 3.5GHz aflevert (hoewel het volgens PS5-designer Mark Cerny soms lagere frequenties kan bereiken). De versie van de AMD RDNA 2 GPU die Sony gebruikt, heeft 36 compute units die elk aan frequenties van maximum 2.23GHz draaien, waardoor er een piek van 10.28TF computing performance is. In essentie is de transistordichtheid 62% hoger dan bij de PlayStation 4.

PS5 specs: ontmoet Mark Cerny, de systeemarchitect van Sony's volgende console.

Het gebruik van variabele frequenties staat centraal in de designfilosofie van de PlayStation 5 specs. Iets dat ook wel 'boost' wordt genoemd, maar daarom niet kan worden vergeleken met soortgelijke zaken in smartphones of CPU's en GPU's in computers. Die koppelen piekprestaties aan temperatuur, waardoor framerates in zeer warme omgevingen soms worden verlaagd. Dat zou tegen het principe van consoles ingaan, waar je steeds dezelfde prestaties verwacht.

Daarom werkt het clock boosten hier anders: de PS5 krijgt een 'budget' aan kracht die gelinkt is aan de hittelimieten van de koeleenheid. Daardoor draait de console aan een constant vermogen, terwijl de frequentie op basis van de werklast varieert. Die wordt op de CPU en GPU door een interne monitor gemeten. Indien de CPU minder belast wordt, dan maakt de PS5 gebruik van de slimme SmartShift technology van AMD: onbenutte CPU kracht wordt naar de GPU gestuurd om daar hogere prestaties af te leveren. Hoewel de PS5 zo zeer hoge GPU-frequenties kan bereiken, zullen ontwikkelaars wel moeten waken over stroomverbruikspieken die de framerate naar beneden kunnen halen.

Voor de volledigheid is dit het volledig overzicht van de PS5 specs:

Component Specificatie
CPU8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency)
GPU10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency)
GPU ArchitectureCustom RDNA 2
Memory/Interface16GB GDDR6/256-bit
Memory Bandwidth448GB/s
Internal StorageCustom 825GB SSD
IO Throughput5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
Expandable StorageNVMe SSD Slot
External StorageUSB HDD Support
Optical Drive4K UHD Blu-ray Drive
Bekijk op YouTube

PS5 specs - welke graphics mogen we verwachten?

Hoe zit het nu qua grafische paardenkracht? Want ondanks veel meer kracht moeten studio's dus wel goed nadenken over optimalisatie. De PS5 heeft daarbij enkele nieuwe features, gelijkaardig met andere nieuwe AMD-producten gebaseerd op RDNA 2. Er is een nieuwe 'block' genaamd de Geometry Engine, die ontwikkelaars een enorme controle over geometrie schenkt. Bovendien zijn er nu ook 'primitive shaders' die gelijkaardig zijn aan de mesh shaders van Nvidia Turing.

Het grootste buzzword van de afgelopen tijd is ray-tracing en deze technologie duikt ook in de PS5 op. Met ray-tracing wordt zeer accuraat berekend hoe lichtbronnen een omgeving beïnvloeden, zonder dat daar trucage op moet worden toegepast. De resultaten heb je vast wel al gezien in online tech demo's voor Minecraft en Quake 2, en zijn simpelweg verbluffend.

Bekijk op YouTube

Maar ray-tracing is ook goed voor andere zaken. PlayStation-designer Mark Cerny is namelijk bijzonder enthousiast over het gebruik van ray-tracing om te bepalen hoe geluid door een omgeving weerkaatst. Daardoor wordt audio een pak realistischer. Dat wordt verder gestimuleerd door de zogenaamde Tempest Engine, waardoor de PlayStation 5 een veel meer gedetailleerd geluidsprofiel kan scheppen. Het bekendste voorbeeld is regen: de Tempest Engine is in staat om het geluid van afzonderlijke regendruppels te bepalen, zodat alles veel realistischer klinkt.

Meer weten over de PS5?

PS5 specs - welk verschil maakt de SSD

Het is nu ook bekend dat de PlayStation 5 gebruik gaat maken van een SSD-schijf. Hoewel het mogelijk is om een SSD in je PlayStation 4 te installeren, is het effect op de PlayStation 5 vele malen indrukwekkender. Het duurt slechts een kwart van een seconde om 2GB data te laden. Bijgevolg is het mogelijk om bijvoorbeeld fast travel in games bliksemsnel te maken. Een demonstratie met Spider-Man (oorspronkelijk voor de PS4) toont dat de fast travel voor die game nu minder dan een seconde duurt.

Veel informatie om te verwerken dus, maar het moet gezegd zijn dat Sony toch nog veel achter de hand houdt. Een van de grootste vragen - die we hierboven al even hebben aangehaald - betreft de vorm. Gezien Sony kiest voor variabele frequenties gaan we ervan uit dat de PlayStation 5 een traditionelere vorm krijgt, vergelijkbaar met de PS3 en PS4, in tegenstelling tot de bijzondere vorm van de Xbox Series X die doet denken aan een pilaar. Totdat Sony zelf meer bekend maakt, is het echter moeilijk om daar 100% zeker over te zijn. Wij houden alles alvast in de gaten.

Read this next