Assassin's Creed: Brotherhood (hands-on)

Multi-moorden.

Assassin's Creed heeft altijd al uitgeblonken in het creëren van een single player-ervaring die menig gamer uren aan het scherm gekluisterd weet te houden. Maar Ubisoft had blijkbaar dat aspect al zo goed onder controle dat ze op zoek moesten gaan naar een nieuwe uitdaging, en die hebben ze gevonden in de vorm van een onvervalst multiplayerluik dat Assassin's Creed: Brotherhood, de derde telg uit de befaamde reeks, zal sieren. Ik vervoegde alvast de Playstation Plus-gebruikers en mensen die het spel gepre-orderd hebben via Game Mania of Free Record Shop om voor de eerste keer kennis te maken met het onderdeel voor meerdere spelers, in de vorm van de multiplayerbèta.

Wachten. Dat is het eerste dat je moet doen wanneer je het spel hebt gepre-orderd en je als een dolle naar huis fietst om de verkregen code in te geven. Het bestand is namelijk 3 GB groot, en als je het papiertje met de code bijna volledig hebt opgegeten uit ongeduldigheid moet je ook nog eens een aantal patches downloaden en installeren. Gelukkig krijg je voor al dat dataverkeer heel wat lekkers in ruil: je hebt zomaar eventjes een deel van Rome gedownload, alsook het bekende Castel Gandolfo, een bergstadje ten Zuiden van Rome waar sinds de zeventiende eeuw het buitenverblijf van de Paus staat. Momenteel zijn dat de enige twee maps waarop je kunt spelen, maar Ubisoft heeft beloofd het middeleeuwse stadje Sienna beschikbaar te stellen wanneer de wereldwijde kaap van 5 miljoen moorden wordt bereikt. Gelukkig waren er tijdens mijn bèta-avonturen geen religieuze vredesdiensten te bespeuren in Castel Gandolfo, het landschap werd namelijk overheerst door diverse zieke geesten met maar één doel voor ogen: zoveel mogelijk moorden plegen.

Als je in het menu bent beland kan je al direct kiezen uit één van de 7 personages, die in verschillende trailers van het spel reeds uitgebreid aan bod kwamen. Of je nu in de huid kruipt van een slimme technicus, een brute beul, een onbetrouwbare arts, een bloedmooie courtisane, een muisstille sluiper, een gluiperige edelman of een gevaarlijke priester, het is alleszins eens iets anders dan Ezio, die nog steeds het hoofdpersonage zal zijn in de single player van het spel. Daarna is het tijd om een bijzonder beknopte tutorial te doorlopen, en zo de kneepjes van het vak der assassijnen onder de knie te krijgen.

Het speltype 'Wanted' is in principe even eenvoudig als het klinkt. Het eerste onderdeel van de modus is een doelwit vermoorden. Centraal onderaan vind je een cirkel terug met een balkje erin. Het balkje geeft de richting aan waar je doelwit zich bevindt. Hoe dichter je hem nadert, hoe groter het balkje wordt. Alleszins handiger dan dat iemand in je oor 'WARMER!' of 'KOUDER!' zou staan roepen. Nadat je als een dolle over de daken of tussen de mensenmassa gefree-rund hebt en je in de buurt van het personage begint te komen, neemt het balkje plots de hele cirkel in beslag. En dan begint het echte werk pas.

De eerste stap is om te kijken naar het fotootje van je slachtoffer dat rechtsboven in beeld is. Dan kan je naar hem beginnen zoeken in de spelwereld, maar oppassen voor dubbelgangers is uiteraard de boodschap. Onschuldigen doden zorgt er namelijk voor dat je kans verkeken is. Het echte doelwit kan je best herkennen aan verdachte bewegingen. Wanneer je doelwit je kan zien, licht de wegwijzer op. Dat is meteen ook het teken om over te gaan op een meer stealthy aanpak. Naast de foto van je tegenstander zie je namelijk een balkje dat aangeeft hoe hard je acties opvallen in zijn ogen. Wanneer het balkje leeg is heb je veel kans dat het doelwit onraad ruikt, waarna hij beslist het hazenpad te kiezen. Dan is het aan jou om de achtervolging in te zetten en hem alsnog te grazen te nemen alvorens de timer afloopt en het te laat is.

Bizar genoeg leer je in de korte tutorial niets over het tweede deel van de multiplayermodus, namelijk zelf slachtoffer spelen. Terwijl je op zoek bent naar een doelwit, zijn er namelijk andere Tempeliers jacht op jou aan het maken, dus je bent eigenlijk jager en prooi tegelijk. Je zo goed mogelijk verstoppen, onopvallend opgaan in de massa en een arendsoogje in het zeil houden om zo snel mogelijk te kunnen ontsnappen als een moordenaar je heeft opgemerkt. Dat zijn zowat de belangrijkste eigenschappen van een doelwit dat zijn leven nog niet beu is. Wanneer het dan toch onvermijdelijk is en de assassijn de achtervolging inzet, heb je gelukkig nog een aantal trucjes achter de hand. Er zijn namelijk een heleboel blinkende omgevingselementen die je een handje kunnen helpen. Een hek dat achter je neervalt of een vlaggenmast die je in een oogopslag van de begane grond naar een dak brengt kan je bekomen door slechts één druk op de knop met het vierkantje. Allemaal leuke extraatjes die je helpen ontsnappen en de gameplay fijner maken.

Het hele speltype is in ieder geval een origineel concept voor een multiplayer en alles lijkt al deftig te werken, maar de vraag die spontaan in me op kwam was of het allemaal niet te eentonig zou worden na een tijdje. Maar gelukkig werd die gedachte al snel ontkracht door een uitgebreid puntensysteem waarvan Ubisoft de multiplayer heeft voorzien. Vooraleerst moedigt het spel je aan om veel tijd te besteden aan de manier waarop je een doelwit om zeep helpt. Als je erin slaagt iemand te vermoorden zonder opgemerkt te worden, vanuit de lucht een mes in zijn nek te planten, hem te doden nadat je hem vergiftigd hebt, of hem alsnog van het leven te beroven terwijl hij op de vlucht is, levert dat je extra punten op. Wanneer je uit wraak iemand doodt mag je eveneens op een aardige bonus rekenen, alsook wanneer je hem weet te vermoorden vlak voor een andere moordenaar, terwijl hij neerligt, of nog beter: terwijl hij door de lucht vliegt tijdens het springen en je hem neer weet te halen met een primitief pistool.

Daarnaast zijn er ook nog de zogenaamde actiebonussen, die je kunt verdienen wanneer je zelf in de slachtofferrol kruipt. Weten te ontsnappen, diegene die het op je gemunt heeft misleiden door ervoor te zorgen dat hij een dubbelganger van je vermoordt, en je achtervolger vergiftigen zijn maar enkele manieren om ook tijdens dat spelonderdeel punten binnen te rijven. Die punten worden omgezet in XP, en op die manier kan je in level stijgen. Het lijkt op het eerste zicht een systeem dat voor heel wat voldoening kan zorgen, aangezien in het menu duidelijk wordt getoond welke beloningen je zult vrijspelen wanneer je aan een bepaald niveau geraakt. Speciale vaardigheden die je om de zoveel minuten opnieuw kunt gebruiken, nieuwe personages (zoals de smokkelaar) en wapens zijn zowat de voornaamste zaken die je daardoor kunt unlocken. Hoewel elk personage al een typerend standaard wapen bezit, zijn er nog een aantal extraatjes zoals rookbommen en geweren die zeker en vast een extra dimensie aan de gameplay zullen toevoegen.

Wat momenteel nog niet toegankelijk blijkt is een tweede modus voor meerdere spelers, namelijk 'Bondgenootschap'. Zoals de naam doet vermoeden zal je daar in teams moeten gaan sluipmoorden, en uiteraard zal teamwork daar in dezelfde mate beloond worden als originele moorden plegen. Natuurlijk kan je dan ook nog steeds orgineel uit de hoek komen terwijl je in team werkt, want door dergelijke combo's zullen de punten pas echt binnenstromen. Ik hoop alvast dat die jackpot - en dus het tweede speltype - nog in de loop van de bèta beschikbaar zal worden gesteld.

De multiplayer van Assassin's Creed: Brotherhood lijkt een mooie toevoeging te worden aan de single player-ervaring, omdat de makers erin geslaagd zijn de charme van het sluipmoorden om te zetten naar een belonend en vlot spel voor meerdere spelers. Momenteel is het enige hekelpuntje dat er nog niet zoveel mensen zijn toegelaten tot de bèta waardoor het matchmaken soms lang kan duren (er zijn namelijk minimum 4 en maximum 8 spelers vereist om te kunnen spelen), maar daar komt hopelijk binnenkort al verandering in. Of je kunt natuurlijk vrienden uitnodigen die de bèta eveneens hebben via het handige invite-menu.

Assassin's Creed: Brotherhood is vanaf 19 november beschikbaar voor de PlayStation 3 en Xbox 360. Het spel zal in de loop van 2011 ook nog voor de PC verschijnen.

ADVERTENTIE

Gerelateerde content

Verder op de site...

Feature'In The Outer Worlds moeten mensen zich bovenal amuseren'

Interview met Kathryn Megan Starks, Senior Narrative Designer bij Obsidian Entertainment.

Fortnite Challenges en Prestige Challenges uitgelegd

Alles wat je moet weten over Weekly Challenges in Fortnite.

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread