Na ruim dertig jaar scheidden de wegen tussen Hideo Kojima, het creatieve brein achter de Metal Gear Solid-reeks, en uitgever Konami. Death Stranding is de eerste game zonder inmenging van zijn voormalige werkgever. Met dode dieren, mysterieuze baby's en historische soldaten roepen de beklemmende trailers eigenlijk alleen maar vragen op. Death Stranding belooft dan ook een uiterst ambitieus en mysterieus project van de grensverleggende Japanse designer te worden. Hier lees je alle informatie die we tot nu toe over de game weten.

Death Stranding release

De Death Stranding release is voorlopig nog een even groot mysterie als de game zelf. Er is niet enkel nog geen precieze releasedatum, maar ook nog geen duidelijk releasejaar. Kojima vergeleek de ontwikkeling van de game midden 2017 met het beginnen van een restaurant: de 'tafelindeling' en de 'menukaart' werden op dat moment ontwikkeld.

Death Stranding op PS4

Kojima en Sony zijn hechte partners. Daarom heeft de ontwikkelaar al aangekondigd dat Death Stranding exclusief voor de PlayStation 4 (Pro) uitkomt. Kojima werkt daarnaast nauw samen met het Nederlandse Guerrilla Games dat een dochteronderneming van Sony is.

Death Stranding pre-order

Wil je zeker zijn dat je op de dag van de Death Stranding release een kopie van de game hebt, dan kun je hier al een pre-order plaatsen:

Death Stranding (PS4) bij Bol.com

Death Stranding verhaal en setting

Tijdens de E3 2016 wordt tijdens Sony's persconferentie de eerste trailer van Death Stranding getoond. Daarin werd duidelijk dat Hideo Kojima na de stopzetting van Silent Hills toch besloot om verder te werken met acteur Norman Reedus (vooral bekend als Daryl Dixon uit The Walking Dead). Reedus ontwaakt in de trailer op een strand vol levenloze krabben, vissen en walvissen. Hij stuit op een pasgeboren baby die hij oppakt en beschermend in zijn armen sluit. Maar niet veel later is de zuigeling verdwenen en zijn zijn handen met olie besmeurd. Wanneer hij opstaat, staart hij naar een vijftal silhouetten die in de horizon zweven.

Enkele maanden later volgt tijdens The Game Awards 2016 een tweede Death Stranding-trailer. Dit keer is een andere man in beeld: regisseur Guillermo del Toro (zo dadelijk meer). In de trailer houdt del Toro een levende baby in een stolp bij zich. Hij is naarstig op zoek naar een schuilplaats, aangezien organische tanks en skeletachtige soldaten rechtstreeks uit de Tweede Wereldoorlog door de verwoeste stad patrouilleren. In een rioolstelsel verderop wordt hij mogelijk opgewacht door een aantal soldaten, die door een moderne militair met bovennatuurlijke krachten worden aangevoerd.

De derde trailer van Death Stranding is zo mogelijk nog vreemder dan de eerste twee en toont hoe Norman Reedus en twee andere personages opgejaagd worden door onzichtbare wezens die handafdrukken op de grond achterlaten. Door hun mond te bedekken proberen de personages onopgemerkt te blijven. Oh ja: ook deze keer is er een baby van de partij - in de keel van Norman Reedus. Wij moesten even in de haren krabben.

De drie trailers zitten boordevol symboliek en wakkeren de nieuwsgierigheid op die manier alleen maar aan. Wat betekenen de wiskundige formules op de ketting van de Reedus? Suggereren de littekens en handboeien dat er met hem gerommeld is en hij daarna ontsnapt is? Hoe krachtig zijn de mysterieuze 'tentakels' die aan de slechterik vastzitten? Wat is de rol van baby's? Neem je het effectief op tegen onzichtbare wezens? En speelt de game zich überhaupt wel in deze tijd of in dit universum af? Met slechts trailers die vooral draaien rond cinematografie en mysterie weet Kojima als vanouds de hype rondom zijn nieuwste game alvast in gang te zetten.

Death Stranding gameplay

Er zijn nog geen concrete details over de gameplay uit de doeken gedaan. Het is alleen duidelijk dat Death Stranding een actiegame in een open wereld is waarin vrijheid en intuïtie centraal staan. Kojima gebruikt in een vage omschrijving de objecten 'stok' en 'touw' als metafoor, refererend naar zijn favoriete auteur Kobo Abe. Stokken gebruik je als wapen om jezelf tegen andere dingen te beschermen, terwijl je touwen juist gebruikt om je met andere dingen te verbinden. Kojima wil ook de gamers zelf via stokken én touw met elkaar verbinden. Het is vooralsnog gissen wat de excentrieke Japanner daar precies mee bedoelt.

Achter de schermen

Hideo Kojima staat aan het roer van de ontwikkeling van Death Stranding. Zijn studio Kojima Productions is in 2005 als dochterbedrijf van Konami opgezet. De game heeft sindsdien naast diverse Metal Gear Solid-games aan Lunar Knights en Castlevania: Lords of Shadow gewerkt. Na de breuk tussen Kojima en Konami is Kojima Productions hervormd en een onafhankelijke ontwikkelaar geworden. Hoewel de Japanner saillante details voor zichzelf houdt, gaan er verhalen de ronde dat draconische werkomstandigheden uiteindelijk de breuk geforceerd hebben. De directie van Konami zou zich ook bedreigd gevoeld hebben door de machtige rol van Kojima binnen het bedrijf.

Kojima werkt daarnaast met de Nederlandse ontwikkelaar Guerrila Games samen. Hij bezocht meerdere studio's en vond in de Nederlandse ontwikkelaar de ideale partner voor de engine van zijn game. Voor Death Stranding gebruikt men de Decima Engine, die de drijvende kracht achter Horizon Zero Dawn en Killzone: Shadow Fall vormt.

Een opvallende verschijning in een van de trailers van Death Stranding is die van Guillermo del Toro. De Mexicaanse filmregisseur is onder meer bekend van Pan's Labyrinth en The Shape of Water. Ook del Toro werkte eerder samen met Kojima aan Silent Hills (waar te proeven van viel bij de gratis speelbare teaser P.T.), totdat Konami de stekker uit het project trok. Bij zijn fameuze tweet "fuck Konami" is dan ook geen woord Spaans bij. Del Toro heeft echter te kennen gegeven dat hij niet creatief bij de productie betrokken is en dat hij slechts een personage in de game is.

Daarnaast maken twee bekende acteurs hun opwachting. Zo vertolkt The Walking Dead-acteur Norman Reedus het hoofdpersonage in Death Stranding. De Amerikaanse acteur werkte eerder al met Kojima samen in het gecancelde Silent Hills. Daarnaast is er een rol als slechterik voor Mads Mikkelsen weggelegd. De Deense acteur is onder meer bekend van zijn vertolking van Hannibal Lecter in de tv-reeks Hannibal, Galen Erso in Rogue One: A Star Wars Story, en Le Chiffre in Casino Royale. Tevens doen geruchten de ronde dat het Nederlandse model Stefanie Joosten ook in de game voorkomt. Zij is vooral bekend als Quiet in Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain.

Ook bekendheden binnen de gamesector maken hun opwachting. Troy Baker en Emily O' Brien (respectievelijk bekend van hun rollen als Joel in The Last of Us en Camille in League of Legends) hebben een rol in de game.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Redactie

Redactie

Contributor

Dit artikel is tot stand gebracht door verschillende Eurogamer Benelux-redacteurs. Teamwork!

Meer artikels van Redactie

Reacties (1)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread

Gerelateerde content