Ratchet and Clank: Rift Apart review - Meer van hetzelfde, mooier dan ooit

De kracht van de SSD.

Rift Apart is voorspelbaar, maar altijd entertainend. Bovendien is het een indrukwekkende technologische showcase voor de PlayStation 5.

De Ratchet and Clank: Rift Apart review (PS5) van Carl kijkt of de PlayStation-helden nog steeds indruk maken met hun negende (!) mainline game.

In 2022 draaien PlayStation-helden Ratchet and Clank maar liefst twintig jaar mee. Het is een rijkgevulde carrière, met de nieuwe PlayStation 5-exclusive Rift Apart als de negende mainlinegame (tien, als je de reboot uit 2016 meetelt). Het is dan ook onvermijdelijk dat er ooit sleet op de formule komt, en de voorspelbaarheid is bij Rift Apart soms moeilijk af te schudden. Desalniettemin blijft het een erg kwalitatieve game en is het een indrukwekkend technologisch stokpaardje voor de PlayStation 5.

Rift Apart is vanaf nul opgebouwd om op de PlayStation 5 te draaien, en dat merk je meteen. De texturen zijn messcherp, de kleuren enorm levendig, en bij explosies vullen een overweldigende hoeveelheid 'particle effects' je scherm. Het gebruik van ray tracing zorgt ervoor dat élk oppervlak in de game een haast fotorealistische glans en weerkaatsing heeft. Gekoppeld aan de kenmerkende cartooneske stijl van de Ratchet and Clank-reeks, zorgt dat voor een unieke en bijzonder charmante stijl die nog indrukwekkender is dan die van de reeds prachtige reboot uit 2016.

Daarnaast demonstreert Rift Apart ook de kracht van de SSD die in de PlayStation 5 zit. Door de overstap van een trage, draaiende harde schijf naar een 'solid state drive' worden laadtijden tot een absoluut minimum beperkt. Rift Apart hanteert dat op indrukwekkende wijze via de vele 'rifts' in de game. Zo zijn 'pocket rifts' kleine optionele levels die je naadloos betreedt en weer verlaat. Grotere rifts zijn veel meer gescript maar blijven desondanks impressionant doordat je zo snel en plots in nieuwe situaties wordt geplaatst. Vooral het laatste baasgevecht gebruikt de rifts op creatieve en memorabele wijze om je vliegensvlug van scenario naar scenario te transporteren.

De keerzijde van de medaille is echter dat de framerate van de Quality Mode regelmatig sputtert en er niet in slaagt om op 30 fps te blijven. Het optiemenu geeft je ook de keuze voor Performance Mode en Performance RT Mode (met ray tracing), die beide een hogere en meer stabiele framerate afleveren. Tegelijk kun je daarbij niet genieten van een 4K resolutie, wat een grote impact heeft op de gedetailleerde graphics van de game. Uiteindelijk weet geen enkele grafische modus volledig te overtuigen en is het wachten op toekomstige updates die de framerate van de Quality Mode stabieler kunnen maken. Bovendien kampt Rift Apart met nog andere technische issues. Tijdens mijn review crashte de game een vijftal keer, waaronder één 'hard crash' die ook de PlayStation 5 deed blokkeren. Ondanks de indrukwekkende presentatie is er technisch dus nog wat werk aan de winkel.

ratch1
Ratchet and Clank: Rift Apart review - Grafisch is Rift Apart een absoluut pareltje.

Zo ambitieus als ontwikkelaar Insomniac Games de technische mogelijkheden van de PlayStation 5 benut, zo comfortabel nestelt het zich in de vertrouwde formule van de reeks. Simpele platforming, chaotische maar strakke gunplay, en puzzelsecties wisselen elkaar aan een goed tempo af. Tegelijk valt de game daardoor in een extreem voorspelbaar patroon. 'Heb ik dit niet al eens eerder gedaan?' vraag je jezelf soms af. Dit is letterlijk de negende keer dat je Ratchet door een gelijkaardig avontuur heen stuurt, en het begint erg moeilijk te worden om het gevoel van déja vu af te schudden.

Af en toe loodst Rift Apart je echter wel mee naar een level dat van de norm afwijkt. In een memorabel level switch je constant tussen twee dimensionele versies van hetzelfde level, bijna als het 'Effect And Cause'-level van Titanfall 2. Nog een ander pareltje schotelt je een groot open gebied voor, waar je op eigen houtje je objectives moet voltooien. De optionele sidequest in dat level is bovendien van torenhoog niveau, met twaalf verzamelbare items die verborgen zitten achter unieke en creatieve puzzels. De keuzevrijheid van een open wereld gekoppeld aan de scripting van een lineaire game doet denken aan Gears of War 5 of het memorabele open level in Uncharted: The Lost Legacy. Het is net wanneer Rift Apart iets nieuws uitprobeert en risico's durft te nemen met zijn design dat het dus echt uitblinkt.

Humor is al sinds jaar en dag het forte van Ratchet and Clank, maar op dat vlak laat Rift Apart steken vallen. Zo is je uitgebreide arsenaal aan wapens een van de minst geïnspireerde selecties in de reeks tot nog toe. Veel ervan vervullen de rol van archetypes zoals een shotgun, raketwerper of granaat zonder veel creatieve moeite. Mr. Fungi is dan weer een flauwe reskin van de beruchte Mr. Zurkon. Hoewel er wel enkele coole speeltjes in je wapenmenu zitten (zoals de Topiary Sprinkler en Ricochet) is dit een overwegend zwak arsenaal aan speeltjes. Ook het script is erg matig. Dimensionele wederhelften van hilarische personages als Captain Quark en Dr. Nefarious klinken potentieel erg grappig, maar dat perspectief wordt enorm onderbenut. De dagen van het hilarische Ratchet and Clank 3 en Tools Of Destruction lijken voorbij.

ratch2
Ratchet and Clank: Rift Apart review - De combat is steeds een spektakel.

Ratchet and Clank: Rift Apart is qua presentatie een huzarenstukje, met indrukwekkende ray tracing die de visuals naar een hoger niveau tilt en het gebruik van rifts die je zonder enige laadtijden in unieke situaties plaatsen. Qua gameplay valt Rift Apart wel in een erg voorspelbaar patroon: het lijkt wel alsof de tijd rond 2004 is blijven stilstaan. De vergeetbare selectie wapens is bovendien een zonde voor de reeks. Begrijp me echter niet verkeerd: Rift Apart is van begin tot eind een bijzonder entertainende game. De levels die de gameplay en het design wél in een nieuwe richting proberen te duwen, smaken bovendien naar veel meer. Rift Apart is dus geen uitschieter in de langlopende reeks, maar misschien wel de eerste stap naar een evolutie van de games.

De Ratchet and Clank: Rift Apart review vond plaats op de PlayStation 5.

Waarom zie je hier geen score?