Star Wars Battlefront 2 review - Waar voor je geld?

“Help me, loot crate. You're my only hope.”

Star Wars Battlefront 2 is een audiovisueel spektakel dat dankzij een omslachtig progressiesysteem echter al snel zijn glans verliest.

Star Wars Battlefront 2 was de uitverkorene. De game zou komaf maken met alle kritiek die de voorganger te verduren kreeg en de balans in de Force herstellen. Een volwaardige singleplayer campaign, ruimtegevechten, diepgang en vooral geen dure season pass. De gesloten alfa smaakte naar meer en de Gamescom-preview maakte ook indruk. De open bèta onthulde echter de duistere zijde van de game. Namelijk een progressiesysteem gekoppeld aan microtransacties met als doel je te verleiden om meer geld uit te geven. Hoewel er na aanhoudende kritiek water bij de wijn gedaan is, heeft het de game nog steeds in een dermate stevige wurggreep dat zelfs Darth Vader onder de indruk is.

De singleplayer campaign heeft daar geen last van en draait om Iden Versio, een vrouwelijke officier van het keizerrijk. Ze is de leider van Inferno Squad, een speciale eenheid die belangrijke missies uitvoert. Het verhaal speelt zich in de dertigjarige periode tussen Return of the Jedi en The Force Awakens af. Dankzij de originele invalshoek is het conflict eindelijk eens van de andere kant te bekijken. Gelijk vanaf het begin zet de game een authentieke Star Wars-ervaring neer. De omgeving is met een ongekend oog voor detail ontworpen en alles ademt die typische Star Wars-sfeer uit. Tel daar het iconische geluid bij op en je waant je al snel de hoofdrolspeler in een nieuwe Star Wars-film.

Vooral de adembenemende cutscenes in Star Wars Battlefront 2 versterken die ervaring. Haarscherpe textures tonen de poriën in de huid, knappe animaties brengen subtiele emoties over en uitstekende voice acting laat de personages op een overtuigende manier tot leven komen. Al dat potentieel gaat echter in de eerste missie al verloren doordat het plot wordt weggeven en het geheel in clichés vervalt. Versio is een interessant personage met een uniek perspectief, maar haar kant wordt zwaar onderbelicht doordat je regelmatig ook met andere Star Wars-personages moet spelen. Daarnaast komt het verhaal na vijf uur abrupt ten einde, waardoor je zonder enige voldoening naar de aftiteling zit te kijken en troost moet vinden in de belofte van gratis toevoegingen.

De vraag is echter of je daar ook daadwerkelijk op zit te wachten. Hoewel je in de singleplayer campaign schitterende locaties bezoekt en meerdere keren je ogen uitkijkt, speelt het allesbehalve lekker weg. Door je regelmatig te laten sluipen, vliegen en schieten is de gameplay gevarieerd, maar het veelvuldig wisselen geeft weinig ruimte om met je vaardigheden te experimenteren. De korte missies en het overdreven lineaire pad dat je moet volgen, helpen daar niet bij. Je krijgt eerder het idee een verzameling minigames te spelen dan een avontuur te beleven. Het grootste probleem is echter de gebrekkige kunstmatige intelligentie. Vijanden komen niet realistisch over en daar waar in de films de Stormtroopers moeite hebben met raak schieten, doen nu alle vijanden weinig terug. Het verpest de immersie en haalt alle uitdaging uit de game.

Dat is in het multiplayergedeelte niet het geval. Nergens anders komen de epische Star Wars-gevechten zo goed tot hun recht als in de grootschalige confrontaties tussen menselijke spelers die Star Wars Battlefront 2 opvoert. De game put inspiratie uit veertig jaar aan Star Wars-films en zit bomvol memorable momenten. Val als Darth Maul het Theed-paleis op Naboo binnen, vlieg met je X-Wing door het puin van een ontplofte Death Star of vecht het uit met de First Order in Starkiller Base. Hoewel de Galactic Assault-modus hoge ogen gooit, steelt Starfighter Assault toch echt de show. Je beleeft intense dogfights in de ruimte terwijl je puin ontwijkt en vlak langs de oppervlakte van immense Star Destroyers scheert.

Al die pracht en praal terzijde speelt de game in de multiplayer ook een stuk fijner dan zijn voorganger. Vooral de ruimteschepen laten zich makkelijker bedienen, al is het wel aan te raden om ook op pc met een controller te spelen, wil je op doel blijven. Verder zorgt de toevoeging van verschillende klassen voor extra diepgang, omdat je nu veel meer loadouts hebt om mee te experimenteren. Er ligt ook een grotere nadruk op samenwerken, en de diverse objectieven maken iedere ronde een stuk dynamischer. Tot slot geven Battle Points je de vrijheid om te kopen wat je wilt, zodat je niet afhankelijk bent van willekeurige pick-ups op de map. Daarnaast is er niet langer een overdaad aan secundaire modi die te weinig gespeeld worden, maar richt de game zich op de populairste uit de voorganger, zoals Heroes vs Villains en Blast. Ontwikkelaar DICE heeft de feedback op de vorige Star Wars Battlefront-game serieus genomen.

Het is dan ook doodzonde dat al die verbeteringen worden overschaduwd door een overdreven ingewikkeld progressiesysteem. Je verdient credits en crafting parts, waarvan je de laatste kunt gebruiken om Star Cards te maken of te verbeteren. Die Star Cards leveren je weer in-game voordelen op zoals sneller zijn of meer schade uitdelen. Je kunt echter niet zomaar gaan voor wat je wilt, want dat is weer gekoppeld aan het level dat je hebt vrijgespeeld. Daarbovenop is het compleet willekeurig wat er uit een loot crate komt, waardoor je nooit naar een specifiek doel toe werkt. Sterker nog, je hebt helemaal geen invloed op je eigen progressie. Ondertussen ben je wel veel tijd kwijt aan het maken en openen van loot crates, zonder enige vorm van motivatie.

Daarbij zorgt de agressieve nadruk op microtransacties al weken voor de nodige controverse. Hoewel er op het moment van schrijven meerdere wijzigingen zijn doorgevoerd, waaronder het uitzetten van de optie om crystals te kopen, is het eindresultaat er vooralsnog niet beter op geworden. De balans is ver te zoeken en er is sprake van een oneerlijk slagveld. Iedereen die bereid is extra te betalen, heeft altijd een voordeel tegenover spelers die gewoon van de Star Wars-ervaring willen genieten. Aangezien je de in-game valuta heel langzaam verdient, is die achterstand zelfs met eindeloos grinden nagenoeg niet in te halen. Daarnaast houdt de game je constant voor wat je niet hebt door bijvoorbeeld helden met een slotje erop of de Star Cards van je moordenaar te laten zien. Het drukt alles bij elkaar een behoorlijk negatieve stempel op het speelplezier van de game.

Star Wars Battlefront 2 doet op het eerste gezicht een aantal stappen in de juiste richting. De game is een lust voor het oog en heeft meer diepgang. Wanneer alles op zijn plek valt, biedt het je een spectaculaire Star Wars-ervaring. De weg daarnaartoe is echter een lange grind waarbij balansproblemen veroorzaakt door een omslachtig progressiesysteem het speelplezier vergallen. Het is dan aan de singleplayer campaign om het totaalpakket te redden, maar het flinterdunne verhaal en de gebrekkige kunstmatige intelligentie trekken je uiteindelijk niet over de streep. Zoals Han Solo in Star Wars: A New Hope al zei: "Geen beloning is zoveel moeite waard".

Star Wars Battlefront 2 is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.