Overwatch review - Titan voorgoed begraven

Titan voorgoed begraven.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Het speelse Overwatch draait om snelheid, hectiek en bovenal plezier dat vooral samen met vrienden uitblinkt.

Vergeet loadouts, perks en scorestreaks. Vergeet ook voertuigen. In de team-based first-person shooter Overwatch staan namelijk Heroes en hun abilities centraal. Meestal komt dat neer op een wapen, enkele vaardigheden en een ultimate ability. Dat lijkt oppervlakkig, maar schijn bedriegt. Neem bijvoorbeeld de olijke Tracer, die op het eerste gezicht het vooral van haar snelheid en twee Pulse Pistols moet hebben. Ze is echter een stuk dodelijker wanneer ze enkele abilities combineert. Blink jezelf razendsnel naar voren, drop je Pulse Bomb tussen een groepje vijanden en ontvlucht dankzij Recall net op tijd de plek des onheils. Easy to learn, hard to master. Blizzards welbekende filosofie is ook in Overwatch rijkelijk vertegenwoordigd.

Het rooster van personages bestaat uit een bont gezelschap van cartooneske Heroes. Er zijn geen bekende gezichten uit andere Blizzard-games gerecycled. Het gaat om volledig nieuwe personages die tussen de welbekende personages uit andere reeksen hun mannetje staan. Reinhardt is gespecialiseerd in mêlée-aanvallen, terwijl Widowmaker juist dodelijk met een sniper is. Pharah terroriseert haar vijanden vooral vanuit de lucht, terwijl Bastion het liefst stationair tegenstanders met zijn kogels bestookt. Het sterrenensemble bestaat uit 21 Heroes, ieder uniek en met zorg vormgegeven. In tegenstelling tot de anonieme voetsoldaten in reguliere shooters geven de fantasierijke Heroes daadwerkelijk een smoel aan de personages.

De charme van de personages zit in de les die je na elke match trekt, waarin je elke Hero steeds een beetje beter leert kennen. Niet alleen als eigen keuze, maar ook als opponent. Bastion als turret wachtend in een hoekje is een ware plaag, nagenoeg onverslaanbaar. Logischerwijs kopieer je een volgende match die laffe maar effectieve speelstijl, want het doel heiligt de middelen. Tot je ontdekt dat de razendsnelle ninja Genji met gemak je kogels blokkeert, binnen een fractie van een seconde achter je staat en je rijp voor de schroothoop bent. Genji's afweervaardigheid is echter weer kansloos tegen Mei's slow en freeze, die op haar beurt weer niet tegen Zarya's barriers opgewassen is, enzovoort. De Heroes zijn nagenoeg perfect gebalanceerd, met allemaal hun sterke en zwakke punten.

Cover image for YouTube videoOverwatch Animated Short | “Hero”

De diverse helden zijn opgedeeld in zogenaamde rollen, die een substituut voor klassen vormen. Zo is er de Offense die met zijn vuurkracht vooral de frontlinie afstruint. De Defense doet er alles aan om aanvallen juist af te slaan. De Tank gaat voorop in de strijd en vangt vooral de klappen op. De Support, tot slot, is met zijn heals, nerfs en shields de aorta van elk teamgevecht. Iedereen heeft een voorkeur voor een bepaalde rol, maar geen enkele rol is belangrijker dan de ander. Het geheel is namelijk meer dan de som der delen. Daarin weet de game zich positief van diens concurrentie te onderscheiden, waarin individuele klasse vooral de boventoon voert.

Samenwerking is in Overwatch dan ook de sleutel tot succes. Er is niks zo bevredigend als met je strijdmakkers een ultieme laatste aanval te coördineren, schouder aan schouder te vechten en op de valreep een overwinning eruit te slepen. De verbroedering dringt zelfs tot in de eindscores door. Alle aandacht gaat namelijk niet naar de spelers met de hoogste K/D-ratio uit, want juist de spelers die hun rol het beste uitvoeren staan in de schijnwerpers. Een klein puntje van verbetering is echter de Play of the Game, die hoofdzakelijk door spelers die op het juiste moment hun ultimate inzetten in de wacht gesleept wordt en niet zozeer door de beste teamspelers.

In Overwatch doe je niks alleen; je doet het samen. Daarmee wordt in één zin zowel de kracht als achilleshiel van de game blootgelegd. Zonder online vrienden wordt de potentie van Overwatch namelijk niet volledig benut. Met egoïsten in je team die het collectief belang onderschikken, wordt de weg naar een verloren match al snel ingeleid. Een team dat als los zand opereert is simpelweg een gemakkelijke prooi voor een ingespeelde groep die de rolverdelingen wel respecteert. Het is een harde doch wijze les die vooral MOBA-spelers bekend in de oren moet klinken. Het is dan ook zwaar aan te raden de game met vrienden te spelen.

Overwatch speelt zich in een kleurrijk universum af zoals je dat van Blizzard gewend bent. Denk hierbij aan een met bloesems omgeven Japanse tempel, een pittoresk dorpje aan de Griekse kust of een met sneeuw bedekt industrieterrein in Rusland. Alles is in een cartoonesk, quasi-futuristisch sausje ondergedompeld dat vooral een lichtvoetige sfeer creëert. Achter die ongedwongen façade schuilt echter een uitgekiend mapdesign dat het decor voor talloze intense gevechten vormt. De maps bieden meer diepgang dan je in eerste instantie zou denken, wanneer je ontdekt dat je met bepaalde personages de welbekende chokepoints kunt omzeilen en via een alternatieve route alsnog het gevecht naar je hand kunt zetten.

Op het gebied van speelbare personages en maps zit het dus wel goed, maar qua modi is er wel wat aan te merken. Er zijn slechts een viertal modi, waarvan Hybrid zelfs een combinatie van Assault en Escort is. Dat is voor een volwaardige game aan de karige kant. Daar moet echter wel bij gezegd worden dat de op Heroes-georiënteerde speelstijl van de game überhaupt niet geschikt voor conventionele modi zoals Team Deathmatch of Capture The Flag is. Ook het loot-systeem waarin je mondjesmaat cosmetische goodies zoals taunts, sprays en skins krijgt, heeft niet veel om het lijf.

Het zijn echter kleine smetjes op een grandioos eindproduct, dat met de beloofde aanvoer van content alleen nog maar verder kan groeien. Het team achter Overwatch is opgegroeid met FPS-klassiekers als Doom, Quake en Half-Life, maar heeft vooral een grote zwak voor culthit Team Fortress 2. Dus wat doe je tegen een tjokvolle shooter-markt gedomineerd door militaire shooters als Call of Duty en Battlefield? Niet zozeer het wiel opnieuw uitvinden, maar wel uit een ander vaatje tappen en inzetten op teamspel. Wanneer de synergie met je teamgenoten er is, bezorgt Overwatch je de leukste multiplayer shooter-ervaring sinds jaren.

Overwatch is vanaf nu verkrijgbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Overwatch

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch