EVE Online: Tyrannis

Herschrijft een digitale geschiedenis.

EVE Online blijft een verbazende game. Enerzijds is het een ver van mijn bed show voor het merendeel van de MMO-populatie, anderzijds duiken de meest waanzinnige spelersverhalen af en toe op. Gigantische bankroven, spionnen die allianties ontbinden van binnenin, teammakkers die de locatie van schip-constructie gebieden verraden…maar even veel mooie momenten… De laatste nieuwe expansie, Tyrannis, is ondertussen al even uit, maar de ware implicaties beginnen zich nu pas te voelen.

EVE Online durft diep te gaan waar de meeste games verbreden en het simpel houden. Een klein voorbeeldje om dit duidelijk te maken. De duizenden systemen in de spelwereld kunnen geclaimed worden door starbases, kleine maanbasissen en militaire structuren, dit kost initieel uiteraard bouwmaterialen en later continu brandstof om ze operationeel te houden. Sinds de nieuwe expansie kunnen spelers resources ontginnen op planeten. De resources gaan van simpele metalen, koolstof, vloeistof en kleine wezens tot sulfur, kristallen en plasma. Al deze grondstoffen kan je automatisch binnentrekken en verwerken tot een product. Deze producten kan je overal op de markt vinden en zijn bruikbaar in de productie van nog geavanceerdere stoffen die je bijvoorbeeld kan gebruiken als brandstof. Als brandstof dus, of als input van nieuwe materialen die je via deze planetaire installaties kan maken. Ga je nog twee stappen verder dan kom je bij de producten uit die nodig zijn voor de bouw van de initiële ruimtebasissen. Een snelle (I wish) rekensom leert ons dat je gemiddeld zo’n 400 000 eenheden per basisresource nodig hebt voor één simpele ruimtemodule. Elke ontginning duurt ook nog eens vrij lang, de kunst is dus om dit in groep te doen…En zelfs dan ben je makkelijk meer dan een maand bezig vooraleer je echt resultaten kan boeken.

En dus verenigde de gehele EVE populatie zich om al zijn/haar installaties opnieuw te voorzien van brandstof (die je nu niet meer zomaar op de markt kon kopen) en om miljoenen eenheden te vervoeren binnen de ruimte die ze zelf pleegt te claimen. Uiteraard ontstaan er gevechten en wordt menig onvoorbereid konvooi vernietigd, dat is nu eenmaal de dynamiek van deze ruimte-MMO.

Tyrannis weet eigenlijk heel het speelveld te herschrijven, maar doet dit zo professioneel dat je enkel maar van een succes kan spreken. De imupls van duizenden spelers om complexe Google Docs samen te stellen waardoor je een productieketen kan opzetten is een sterk bewijs dat de community echt de baas speelt in deze game. Je moet wel mee of je gaat ten onder…en er zijn heel wat manieren om dit te bekomen. Als speler kan je je niets aantrekken van deze mechanic, maar simpelweg de resources kopen zoals vroeger aan erg competiteve prijzen. Je bent dan wel meer geld kwijt en moet de producten zelf vervoeren, maar het is eenvoudig en snel. Je kan even goed je terrein verkleinen of vergroten en oude gebouwen overnemen, de wet van de sterkste heet dat. Of je kiest uiteraard voor de lange weg door alles zelf te bouwen en onderzoeken, geschikte planeten te verkennen en spelers in te delen.

Het is een open wereld voor een reden en deze expansie herbevestigt dit gedeelte moeiteloos. EVE is groot geworden door haar interactieve spelersmassa. De grote corporaties gaan samen in allianties van honderden tot duizenden spelers die op zich ook nog in vriendschappelijke verdragen zitten. Neem de Northern Coalition bijvoorbeeld die een 15-tal percent van de bekende ruimte bevolkt en een significant deel in het Noorden. Kleine corps (of guilds) tellen tientallen leden, samen in één alliantie groeit dit aantal makkelijk boven de 1 000. Neem al deze allianties samen en breng ze samen met een gemeenschappelijk doel en je hebt duizenden spelers die online zijn op elk moment om elke bedreiging te bevechten in theorie.

En bedreigingen zijn er genoeg, tegenwoordig moet je in EVE niet lang meer zoeken om een gevecht tegen te komen. De ruimte zelf is niet onveiliger geworden, integendeel de logistiek is sterk verbeterd, maar vijanden hebben zich beter vastgeroest in hun domein na de voorgaande expansie. Op dit moment kan je vijandige systemen veel efficiënter overnemen, maar ook upgraden zodat spelers die zich vestigen een betere reden krijgen om hun regio te verdedigen.

Hoe je het ook draait, keert of door een wormhole stuurt, EVE blijft een game voor doorzetters. De leercurve is pijnlijk hard en spelers worden verwacht met de nodige dosis maturiteit hiermee om te gaan. Waar duizenden mensen zijn vormt er zich vanzelf een bepaalde orde en structuur. Sinds enkele expansies geleden is het spelersaantal gestaag blijven doorgroeien. Waar je vroeger slechts 15 000 tot 20 000 spelers online had tijdens prime-time, zijn dit er nu 50 000 elke avond. Allemaal op dezelfde server trouwens wat voor een veel aangenamere ervaring zorgt. De gamewereld is jouw verantwoordelijkheid, gedane acties kan je niet ongedaan maken en er is geen gemakkelijke herstart optie…wat je verliest ben je voor eeuwig kwijt.

De ontwikkelaar legt ons uit wat er nieuw is aan de Tyrannis uitbreiding voor EVE Online

EVE draait ook nog steeds om geld dankzij een sterke economie en veel uitgediepte goederen. Als beginnende speler is het veel makkelijker om geld te verdienen dan voorheen en kan je dus ook sneller in de schepen waarvan je vroeger enkel maar kon van dromen. Langs de andere kant zijn er ook heel wat coole schepen bijgekomen die nu de focus worden van de geavanceerde spelers.

Waar leidt deze saaie opsomming van feiten dan naartoe? Enerzijds naar een conclusie, maar gelukkig ook naar een score. De game is uitgebreider dan ooit voorheen en Tyrannis voegt meer van hetzelfde toe dat we gewend waren. Mogelijkheden dus die misschien saai op papier lijken, maar die voor de honderdduizenden spelers echt wel een effect zullen hebben op de manier waarop je het spel kan spelen. De game blijft door en door een ‘spreadsheet MMO’ waar je eerst moet denken en dan pas handelen, maar daar is zeker een publiek voor. Tyrannis is een geslaagde stap dus in een steeds grootser wordend universum dat meteen ook het pad effent naar Dust 514. Het is en blijft echter een trage game, onvergeeflijk voor nieuwkomers en veeleisend vooraleer je iets kan doen, zomaar op je eentje iets noemenswaardig doen is bijzonder moeilijk…Onze leuze blijft dan ook Best Friends Forever!

8 / 10