Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Nintendo's Gamestudio spreekt je innerlijke ontwikkelaar aan

Spelenderwijs games maken.

'Leer games maken van de experts bij Nintendo'. Is er een aanlokkelijkere kreet voor gamedesigners in spe? In Gamestudio leer je spelenderwijs je eigen games maken. Wij woonden onlangs een previewevenement van Nintendo bij waarin al snel duidelijk werd dat de software op beginners is gericht, maar er zeer veel kracht in deze game-engine schuilt.

Bekijk op YouTube

Voor menigeen heeft het maken van games iets magisch. Een groep getalenteerde ontwikkelaars komt samen, strooit wat sterrenstof en voilà: een meesterwerk. Uiteraard is het niet zo eenvoudig, want die ontwikkelaars krijgen hulp van de Knoppix. Of nou ja, volgens Nintendo dan. Knoppix zijn wezens die in je games leven en alle functies van jouw creaties uitvoeren. Zo zijn er Stick en Knop, die de input van je Joy-Con naar beweging vertalen. Teller, Niet en Vertraging zijn eerder logisch en beheren de rekenkundige functies van je creatie. Elk hebben ze hun eigen persoonlijkheid. Effect wilt alles zien exploderen en Camera maakt van iedereen een filmster, 'darling'. Feitelijk zijn Knoppix dus gamefuncties die je aan elkaar verbindt om zo een game te ontwikkelen. Door die functies echter elk een persoonlijkheid te geven, lijkt het erop dat je hen op een unieke wijze leert kennen.

Hoe je die Knoppix daadwerkelijk hun taak laat uitvoeren, leer je aan de hand van zeven lessen waarin je verschillende genres leert maken. Zo zijn er een balspel met bewegingsgevoelige controls, een 3D-actieplatformer en een racegame om te ontwikkelen. De lessen worden door praktijktoetsen onderbroken. Slaag je, dan mag je naar het volgende blok. Omdat je ook de ruimte krijgt om bijvoorbeeld je eigen textures te tekenen, train je meteen je creatieve geest. Zo moet je Gamestudio uiteindelijk volledig onder de knie krijgen. Nintendo lijkt een slim lesprogramma opgezet te hebben, met een verstandige balans van stap-voor-stapbegeleiding, proefwerken en eigen inbreng.

In 'Free Programming' pas je al het geleerde toe en kun je ongeremd je eigen passieprojecten tot leven wekken. Gamestudio is gemaakt om snel je ideeën tot leven te wekken. Neem een spelpersonage, koppel de Stick- en Knop-Knoppix eraan vast en je kunt door een level rennen. Teken wat platforms, maak ze onverwoestbaar en onbeweeglijk, plaats wat appels om te verzamelen en hop, je level is voltooid. Dan nog detailwerk zoals geluidseffecten, speciale effecten en een scoreteller en je spel staat. Het gemak van snel iets speelklaar maken wordt ondersteund door de vele besturingsmogelijkheden. Zo kun je gebruikmaken van traditionele besturing en het touchscreen, maar kun je ook één enkele Joy-Con als pointer gebruiken. Tot slot kun je in 'docked mode' een muis aansluiten, wat ideaal is als je Nintendo Switch op je bureau staat. Het lijkt er kortom op dat vrijheid een belangrijk punt op Nintendo's agenda is, en dat voor zowel creativiteit als besturing.

Die vrijheid heeft redelijkheidshalve wel zo zijn grenzen. Hoewel je je eigen textures en sprites kunt tekenen, kun je niet je eigen 3D-modellen bouwen of animaties toevoegen. Er is een lijst met beschikbare geluidseffecten en muziek, maar geen mogelijkheid om zelf iets te componeren. Nintendo heeft ervoor gekozen om de software niet overmatig gecompliceerd te maken, zodat beginners ook snel uit de voeten kunnen. Desondanks liet een medewerker van Nintendo weten dat je met slim programmeerwerk het technisch gezien voor elkaar krijgt om rond deze limitaties te werken. Zo zou je het tempo van de muziek kunnen beïnvloeden, of een serie aan elkaar gekoppelde blokken met een Stick-Knoppix besturen. Diezelfde medewerker gaf aan regelmatig verbaasd te zijn wat spelers maken. Het lijkt dus aannemelijk dat Gamestudio creativiteit niet belemmert.

Wanneer jouw meesterwerk voltooid is, krijg je de mogelijkheid om die met het internet te delen. Hoewel een in-gamebrowser ontbreekt, kun je aan de hand van een Game ID of Programmer ID jouw creatie via sociale media aan de man brengen. Het is ook mogelijk om je game bewerkbaar te maken, zodat andere spelers kunnen zien hoe je te werk bent gegaan en jouw creatie kunnen remixen. Op die manier kun jij je dus door andere ontwikkelaars laten inspireren. Nintendo heeft er wel voor gekozen om geen sociale elementen in de software te bouwen. Opmerkingen plaatsen en 'likes' geven is daarom alleen op externe socialmediaplatforms mogelijk. De tijd moet uitwijzen of die keuze niet in de weg van het opbouwen van een community rondom Gamestudio staat.

Tot slot heeft de manier hoe Gamestudio zijn games maakt, raakvlakken met game-engines die professionals gebruiken. De Knoppix zijn feitelijk nodes waarin code schuilt, iets wat 'Node-based programming' heet. De Unity-engine heeft daar Bolt voor, Unreal gebruikt dan weer Blueprint. Het lijkt er daarom op dat Gamestudio niet alleen zijn eigen systemen uitlegt, maar voor gebruikers ook een basis legt om een overstap naar de zware jongens op game-enginegebied te maken.

GameStudio lijkt een ijzersterke suite voor gameontwikkeling die voor alle leeftijden en ervaringsniveaus geschikt is. De Knoppix maken indruk met hun kleurrijke persoonlijkheden. Gecombineerd met de lessen en toetsen lijkt het dat Nintendo een uitstekend curriculum heeft ontwikkeld. De software is bovendien erg krachtig en stelt je in staat om je creativiteit zonder limitaties los te laten. Als je ook maar enigszins interesse in het ontwikkelen van je eigen games hebt, lijkt Gamestudio een prima springplank voor een ontwikkelaar in spe.

Gamestudio komt op 11 juni exclusief voor de Nintendo Switch uit.

Read this next