Gamestudio review - Een uitstekend startblok

Spelenderwijs programmeren en ontwerpen.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Gamestudio is een fantastisch toegankelijke game-engine die je vol plezier tot de complexe wereld van gamedesign introduceert.

Voor de Gamestudio review (Switch) gooit Sander zijn stoffige game design boeken bij het grofvuil en maakt hij zich klaar om van de grootmeesters bij Nintendo te leren.

Wist je dat er in jouw Nintendo Switch wezentjes wonen die ervoor zorgen dat jouw games werken? Het is echt zo! Gamestudio opent de deuren naar de wondere wereld van gamedesign en leert je spelenderwijs programmeren en ontwerpen. Zodra je de software opstart is het al duidelijk: Nintendo heeft hier een uitstekende prestatie geleverd door niet alleen een competente game-engine te ontwikkelen, maar ook een uitstekend lespakket dat zijn nut ver buiten de software bewijst.

Gamestudio opent met een spel, maar omdat je niet kunt springen kun je het niet voltooien. Nog voordat je de controller gefrustreerd aan de kant legt, introduceert Bob zich als jouw leraar en legt hij uit hoe je het poppetje laat springen. Vanaf dat moment is het hek van de dam. Je krijgt toegang tot zeven lessen waarin je telkens een nieuwe game maakt. Tikkertje Showdown is de eerste, waarin je twee spelers een potje tikkertje met hindernissen laat doen. Later wordt de lat hoger gelegd met De Raadselkamer, een soort escape room, en Woestijnracer, waarin je rudimentaire AI programmeert. Door Bobs kraakheldere en volledig begeleide uitleg blijf je bij de les en leer je op een natuurlijke wijze Gamestudio volledig onder de knie te krijgen. Bob laat bovendien zien wat er gebeurt als je bepaalde dingen niet goed doet, zodat je niet gelijk met je mond vol tanden staat wanneer iets niet werkt zoals je dat verwacht.

Het volledige ontwikkelproces gebeurt via 'node-based programming', verhult in een typisch Nintendo-sausje. Deze nodes worden in Gamestudio 'Knopix' genoemd. Die wezens helpen Bob tijdens zijn lessen, en hun opvallende persoonlijkheden zorgen ervoor dat je vrijwel meteen hun functie in het programmeren begrijpt. Zo is Balk verantwoordelijk voor muren in de game en gedraagt die zich als een stoere bouwvakker. Niet is dan weer een tegendraadse vlegel die code bewust niet laat werken en Vergelijking legt alles in zijn weegschaal. Zo ben je op een speelse manier bezig met wat in elke andere game-engine saaie materie is, maar leer je concepten die je als programmeur en gamedesigner ook in andere game-engines kunt toepassen. Dat maakt Gamestudio een enorm waardevolle opstap naar de 'grote jongens' van de game-engines, zoals Unreal Engine 4.

Gamestudio review - Deze ogenschijnlijke warboel wordt je vanzelf duidelijk, beloofd.

Bobs collega Alice heeft een andere taak. Zij beheert de checkpoints tussen de lessen door. Checkpoints zijn een soort puzzels waarin je een probleem met de code moet oplossen. De puzzels hebben altijd betrekking op de game die je net met Bob ontwikkeld hebt, maar dagen je uit door een draai te geven aan wat je reeds kent. Toch zijn de puzzels niet te lastig, aangezien je maar een paar Knopixen op specifieke manieren kunt tweaken. Mocht je er helemaal niet uitkomen, dan stuurt Alice je naar een theorieles voor wat extra tekst en uitleg. Na de laatste les geeft Alice je nog eens vijftig checkpoints die je volledig zonder begeleiding moet oplossen. Dat lijkt een pittige opgave, maar door de solide basis die je met Bob en Alice hebt gelegd bezit je alles om ze op te lossen. De checkpoints toetsen je op een vriendelijke maar uitdagende manier en het euforische gevoel nadat je de puzzel oplost is onbetaalbaar.

Om te voorkomen dat je als beginnend programmeur volledig overweldigd raakt, worden complexe begrippen zoals XYZ-coördinaten en parent/child-koppelingen aanvankelijk niet uitgelegd. Dat bevordert het tempo van de lessen, die elk zo'n veertig tot tachtig minuten duren. Dat wil niet zeggen dat Gamestudio deze cruciale informatie achterhoudt. In de uitleg van Alice vind je namelijk niet alleen de theorielessen voor bij de checkpoints, maar ook juist de extra informatie die Bob weglaat. Ook die info wordt zorgzaam en duidelijk overgebracht, waardoor Gamestudio uiteindelijk totaal geen geheimen meer voor je kent. Tot slot is er een handleiding die tot in de fijnste details uitlegt hoe alle Knopixen werken. Het lespakket van Gamestudio is simpelweg uitmuntend.

Wat niet goed wordt uitgelegd, is dat het mogelijk is om middels groepsselectie meerdere Knoppix te selecteren. Als je een complex voorwerp maakt met balken, cilinders en bollen, moet je dubbelklikken om de lassoselecte te activeren. Bob en Alice leggen dat niet uit, wat een gemis is voor zo'n belangrijke basisfunctie. Ook is het frustrerend dat het delen van je creaties niet in de software maar op sociale media moet plaatsvinden, aangezien er geen in-gamebrowser is. Het zijn kleine aanmerkingen op een anderzijds uitstekende ervaring, maar behoeven toch een vermelding.

Gamestudio review - Gamestudio leert je belangrijke basisprincipes van coderen, zoals becommentariëren.

Gamestudio heeft ook zo zijn harde limieten, maar dat zijn geen directe minpunten. Je kunt geen 3D-modellen maken, je eigen geluidseffecten of muziek opnemen of online multiplayergames ontwikkelen. Ook is er een harde limiet op hoeveel Knopixen je mag plaatsen. De software blijft daardoor gefocust op 'rapid prototyping', oftewel snel een spelconcept op touw zetten. Dat wil niet zeggen dat Gamestudio ondermaats is, want binnen de perken van de software kun je zo complex gaan als je zelf wilt. Bovendien zijn er Knopixen voor complexe wiskundige berekeningen, kun je meerdere games als levels aan elkaar verbinden en zijn er verschillende camera's, waaronder een eerstepersoonsperspectief en een waarmee je meerdere statische camerapunten vooraf kunt instellen zoals de klassieke Resident Evil-games. Goed, Dreams op de PlayStation 4 is vooral op artistiek gebied krachtiger, maar Gamestudio is uiteindelijk veel didactischer en daar schuilt de kracht van Nintendo's creatie.

Nintendo bewijst met Gamestudio een competente leraar te zijn. Bob en Alice helpen je samen met de ludieke Knopixen om een volleerd gamedesigner te worden. De lessen zijn kraakhelder, met een humoristische invalshoek en bevatten genoeg herhaal- en toetsmomenten waardoor je de concepten vlug meester bent. Bovendien legt Gamestudio een belangrijk fundament voor de beginnende gamedesigner, waardoor je de software als springplank naar professionele game-engines kunt gebruiken. Gamestudio is een fantastisch toegankelijke, leerzame en creatieve game-engine die niet mag ontbreken op de Switch van iedereen die zelfs maar een beetje meer wilt weten van gamedesign.

Voor de Gamestudio review speelde Sander op de Nintendo Switch. Gamestudio komt op 11 juni exclusief voor de Nintendo Switch uit.

In een eerdere versie van deze review was te lezen dat er geen groepsselectie mogelijk was. Dat is onjuist, en de review is hierop aangepast. Het oordeel is ongewijzigd gebleven.