Immortals Fenyx Rising review - Hoogmoed komt niet voor de val

Geen pure kopie van Breath of the Wild.

Immortals Fenyx Rising blinkt niet uit in creativiteit, maar biedt genoeg afwisseling om toch te blijven boeien.

In de Immortals Fenyx Rising review zoekt Glenn uit of deze game daadwerkelijk een Zelda-kopie is of dat er ook meer bij komt kijken.

Ontwikkelaar Ubisoft kreeg het eurekamoment om Immortals Fenyx Rising volledig te wijden aan de Griekse mythologie toen een bug in Assassin's Creed Odyssey een menselijke crew omtoverde in cyclopen. Naast cyclopen verdient elk verhaal uit de Griekse mythologie een held. In deze game is dat de Griekse krijger Fenyx die schipbreuk lijdt en aanspoelt op het mysterieuze Golden Isle. Daar ontdekt ze dat haar bemanningsleden zijn versteend en dat de goden vervloekt werden door de machtige titaan Typhon. Vervolgens krijgt ze de opdracht om de vloek ongedaan te maken en het eiland te redden. Om daarin te slagen ontvangt ze goddelijke krachten, moet ze zich meten met mythologische wezens en uiteindelijk ook de machtige Typhon verslaan. Slaagt Fenyx in haar opzet of komt hoogmoed voor de val?

De goden spelen tijdens de hele game een centrale rol. Die verlenen je namelijk enkele nuttige geschenken om Fenyx door de puzzels en de gevechten met de krachtige vijanden heen te loodsen of om je gemakkelijker te kunnen voortbewegen, Zo verplaats je je met de vleugels van Daidalos sneller al zwevend, doe je met de bijl van Atalanta krachtige aanvallen of gebruik je de gestuurde pijlen van Apollo om gemakkelijker doelen te raken. Naast geschenken zegenen de goden je met speciale gaven die je combometer, wapens of staminabalk een extra boost geven. De geschenken en zeges zijn dus heel handige toevoegingen, vooral gezien de pittige combat (daarover later meer). Tegelijk missen ze wel creativiteit: over lange afstanden zweven, pijlen beter sturen, enzovoort zijn allesbehalve baanbrekende nieuwe features voor een openwereldgame. Hoewel ze de gameplay dus verrijken, vormt dat tegelijk niks revolutionair. Zeker gelet op de unieke setting, is het een gemiste kans dat Ubisoft hier niet creatiever uit de hoek komt.

De gevechten zijn het beste element van Immortals Fenyx Rising en een van de weinige aspecten waarin de game overtuigend een eigen identiteit neerzet. Ze zijn erg uitdagend en afwisselend dankzij de variatie aan vijanden, hun aantallen en hun bij tijden sterk teamwerk. Vaak werken ze zo goed samen door je langs alle kanten te bestoken met hun sterkste en onafweerbare aanvallen dat ze je echt overrompelen. Door die pittige moeilijkheidsgraad en het ruime scala van Fenyx' aanvallen voelen de gevechten allesbehalve repetitief aan en blijft het altijd spannend voor je aan een gevecht begint.

Een ander belangrijk onderdeel van de game zijn de kluizen of Vaults of Tartarus. Die kluizen bevatten uiteenlopen puzzels met afwijkende moeilijkheidsgraden. Ook hier zijn afwisseling en uitdaging sterke punten. De ene keer moet je kubussen op drukpanelen plaatsen, de andere keer moet je zwevend lasers ontwijken en daarna weer met een gestuurde pijl een gouden plaatje raken op het einde van een bijhorend parcours. Waar de puzzels uitblinken in creativiteit, laten de baasgevechten het afweten. Buiten enkele speciale moves maken deze booswichten geen memorabele indruk. Hoewel de eindbazen dus een teleurstelling zijn, zorgen de verschillende puzzels er toch altijd voor dat je benieuwd bent naar wat de game nog voor je in petto heeft.

ImmortalsFenyxRisingVaultLasers
Immortals Fenyx Rising review - De kluizen van Tartarus bevatten uiteenlopende puzzels met afwijkende moeilijkheidsgraden.

Net zoals in de meeste games van Ubisoft kun je in de open wereld van Immortals Fenyx Rising allerhande grondstoffen, zoals adamantscherven, planten of bliksemschichten verzamelen en daarmee je personage sterker maken. Dat is de moeite waard, want Fenyx is in het begin erg fragiel. Daarnaast zijn vijanden op elk nieuw eiland opmerkelijk sterker dan op het vorige en is het daardoor een goede voorbereiding om verder te gaan met je queeste. Verder kun je unieke wapens en uitrusting met speciale gaven ontgrendelen door verborgen puzzels in kluizen of in de wereld op te lossen. Dat blijft ook na uren interessant, omdat elk wapen en stuk uitrusting andere 'stats' heeft, ze er anders uitzien en omdat experimenteren door de pittige gevechten aangemoedigd wordt. Doordat je constant sterker wordt en de vijanden je blijven uitdagen, voelt het nooit aan alsof je je tijd verspilt door grondstoffen en 'gear' te verzamelen.

Wanneer je het Golden Isle verkent, merk je al gauw dat het eiland is opgesplitst in zeven unieke regio's die elk zijn toegewezen aan een andere god. Dat vertaalt zich in gevarieerde visuele stijlen en unieke vijanden per regio. Zo is de regio van Aphrodite bezaaid met groen gras, appelbomen, herten en beren. Die van Hades ligt dan weer bijna volledig in puin en bevat brokstukken, dor bruin-oranje gras en leeuwen die je graag willen oppeuzelen. De wereld heeft dus visuele variatie troef, maar opnieuw: het is allesbehalve baanbrekend. Iets oprecht nieuw of creatief weet Immortals niet te doen met zijn unieke setting.

Zoals Sander eerder schreef in zijn Immortals Fenyx Rising preview en Ubisoft al toegaf, zijn er veel elementen - zoals de staminameter, het zweven over de map en het moeten temmen van een rijdier - rechtstreeks overgeheveld uit Breath of the Wild. Dat is uiteindelijk niet zo erg, omdat de geleende elementen goed passen in het totaalconcept van de game. Beter goed gestolen dan slecht bedacht. Het allergrootste minpunt van Immortals Fenyx Rising is uiteindelijk vooral dat de game het heel erg op safe speelt. Alle individuele elementen zijn degelijk en werken goed, maar er ontbreekt een creatieve vonk die dat naar een hoger niveau tilt.

Immortals Fenyx Rising is duidelijk geïnspireerd op Breath of The Wild, maar uiteindelijk stoort dat nooit overmatig. Elke regio in de game is visueel uniek, en het verzamelen van grondstoffen en loot om Fenyx sterker te maken is goed aangepakt. Het grootste minpunt is dat de game er nooit in slaagt om iets meer te doen met de som van de delen. Dit is een openwereldgame zoals je er al vele hebt gespeeld. Uiteindelijk zet Ubisoft vooral een degelijke game neer die op eigen benen staat vanwege de pittige combat en sterke puzzels. Hoogmoed komt voor de val en de vleugels van Fenyx zijn gevaarlijk gerafeld. Maar uiteindelijk is het toch net genoeg om in de lucht te blijven en een fijne tijd te beleven.

De Immortals Fenyx Rising review van Glenn vond plaats op de PlayStation 4.

Waarom zie je hier geen score?