Sekiro: Shadows Die Twice kopen - 5 dingen die je moet weten

Feudal Souls.

Het is weer zover: tijd om alles te vergeten wat je over games denkt te weten en weer helemaal opnieuw 'gud' te 'gitten'. Sekiro: Shadows Die Twice is het nieuwste geesteskind van Hidetaka Miyazaki, de bedenker van Dark Souls en Bloodborne. Maar dat wil niet zeggen dat de trip naar feodaal Japan een geplaveide weg is voor de veteranen van het Soulsborne-genre, want Sekiro: Shadows Die Twice verschilt behoorlijk van zijn voorgangers. De vijf grootste verschillen, en tevens de vijf redenen om enthousiast te worden, lees je hier.

Sekiro heeft minder RPG-invloeden

Hoewel het heel makkelijk is om parallellen met de Souls-games te trekken, stapt Sekiro: Shadows Die Twice niet in dezelfde voetsporen. Om te beginnen zijn er vrijwel geen RPG-invloeden te bekennen. Je stijgt niet in levels, je hebt geen stats om punten in te steken en bovenal: er zijn geen wapens om te verzamelen. In plaats van dat alles verzamel je geld om voorwerpen te kopen en punten om nieuwe actieve en passieve skills mee te verdienen. Daarmee geef je jezelf belangrijke vaardigheden om situaties veelzijdig aan te pakken en zet je de game naar je eigen hand door je persoonlijke speelstijl te complimenteren.

sekiro5
Sekiro heeft minder RPG-invloeden

Sekiro dwingt je om te pareren

De combat in Sekiro: Shadows Die Twice belooft een grote uitdaging te worden voor de meest doorgewinterde Dark Souls-fans. Dat komt voornamelijk omdat het ritme totaal anders is. Het is gedaan met rustig wachten en wegrollen, want ditmaal draait alles het pareren van aanvallen. Door te pareren doe je schade aan de stabiliteit van je tegenstander, waardoor je ze uit hun lood slaat en ze kwetsbaar worden voor extra dodelijke aanvallen. Daarnaast speelt stealth ook een grote rol en is het van groot belang dat jij de eerste klap ongezien uitdeelt. Voor alle andere situaties heeft Sekiro nog een andere truc achter de hand: zijn arm.

sekiro4
Sekiro dwingt je om te pareren

Sekiro bevat een prothetische arm

De mechanische arm die Sekiro draagt is het beste te vergelijken met een Zwitsers zakmes: vol met handige componenten die elk voor een specifieke situatie geschikt zijn. Zo heb je beschikking tot een grappling hook waarmee je snel naar vergelegen gebieden verplaatst. Maar er zijn ook een hoop upgrades die speciaal geschikt zijn tegen bepaalde vijanden, zoals een vuuraanval of een bijl waarmee je houten schilden doorklieft. Er is een skilltree speciaal voor de veelzijdige arm, en er zijn ook voorwerpen in de wereld te vinden waarmee je upgrades kunt uitvoeren.

sekiro2
Sekiro kan met zijn grappling hook op vergelegen plekken komen.

Sekiro brengt het verhaal naar de voorgrond

De rode draad van Sekiro: Shadows Die Twice ligt ditmaal aan de oppervlakte. Uitgebreide cutscenes vertellen het verhaal van een plichtsgetrouwe ninja, gedreven door wraak en geheugenverlies. Hierdoor ben je niet langer gedistantieerd van de verhaallijn en daarom dus ook niet volledig afhankelijk van ellenlange video's op YouTube die de puzzelstukjes bij elkaar leggen. Dat wil echter niet zeggen dat er niets meer te ontdekken valt. Items bevatten nog steeds stukjes verhaal die de wereld uitdiepen, en belangrijke hints zijn nu ook op te vangen als je nietsvermoedende vijanden afluistert.

sekiro3
Sekiro vertelt een duidelijk verhaal.

Sekiro laat je sterven en weer opstaan

De subtitel Shadows Die Twice is niet uit de lucht gegrepen. Zodra je sterft heb je éénmaal de kans om direct weer op te staan, met als tegenprestatie dat je geld en experience gehalveerd worden als je weer sterft. Daarnaast is er een neveneffect dat nog veel heftigere gevolgen heeft. De kracht om uit de dood te herrijzen wordt weer aangevuld als je bij boeddhabeelden bidt of als je een deathblow op een vijand uitvoert. Bovendien is er een mogelijkheid om de negatieve effecten van de dood te voorkomen, maar de kans daarop verandert aan de hand van speciale effecten en gebeurtenissen. De dood is ditmaal veel impactvoller dan voorheen, en des te meer reden om Sekiro's systemen goed te oefenen.

sekiro1
Sekiro kan maar beter als eerste aanvallen.

ADVERTENTIE

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Sander van Leth

Sander van Leth

Retrogamesnob

Sander speelt zo'n beetje alles wat los en vast zit, als het maar beweegt. De trotse aanvoerder van #teamkansloos is geregeld op YouTube te zien. Is er heilig van overtuigd dat er niets mooier klinkt dan de muziek van de SNES.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread