Kingdom Hearts 3 review - Hartelijk weerzien

Waardig slotstuk voor de trilogie.

Ondanks een nodeloos complex hoofdplot imponeert Kingdom Hearts 3 met adembenemende Disney-werelden en uitstekende combat.

Voor de Kingdom Hearts 3 review gaat Michiel opnieuw op zoek naar het innerlijke kind in zichzelf en ontdekt hij hoe Disney en Final Fantasy ook veertien jaar na de vorige game samen nog steeds een heerlijke cocktail vormen.

In 2005 bracht Square Enix Kingdom Hearts 2 uit. Het was tevens het jaar waarin Google startte met zowel YouTube als Google Maps, om maar aan te tonen hoe lang die release intussen achter ons ligt. Hoewel de serie sindsdien nog verschillende kleinere games kende, was het veertien jaar wachten op een volwaardig slotstuk voor de trilogie. Het overkoepelende verhaal van de serie is intussen berucht om zijn nodeloze complexiteit, maar dat weet zelden of nooit het feest te verpesten wanneer je een nieuwe Disney-wereld verkent of horden Heartless mores leert met je indrukwekkende pakket aan vaardigheden.

Het verhaal van Kingdom Hearts 3 probeert op ambitieuze wijze de vele puzzelstukken samen te leggen die Square Enix de afgelopen jaren minutieus heeft uitgelegd. Sora gaat deze keer de strijd aan met Master Xehanort, de slechterik die eerder al achter de schermen de gebeurtenissen in de eerste twee games orkestreerde en nu samen met zijn Real Organization XIII de finale strijd tussen licht en duisternis wil voeren. Die opzet klinkt op zich nog vrij eenvoudig, maar de vele spin-offgames van het afgelopen decennium hebben laag na laag aan het verhaal toegevoegd. De vele personages, facties en de manier waarop die allemaal aan elkaar zijn gelinkt, duwen dan ook zelfs de meest doorgewinterde fan regelmatig richting de dichtstbijzijnde wiki.

Kingdom Hearts 3 review - Ook oude vrienden en vijanden maken hun opwachting.

Dat complexe hoofdplot staat dan ook in schril contrast met de eenvoudige, pretentieloze en vaak hartverwarmende verhalen die Square Enix je in de verschillende Disney-werelden voorschotelt. Voor Kingdom Hearts 3 bezoekt Sora onder andere de werelden van Monsters & co., Tangled en Toy Story. Elke wereld begroet je met een reeks memorabele personages en verhaallijnen die ondanks hun eenvoud sterk genoeg zijn om naast het bronmateriaal te staan. Of je al dan niet vertrouwd bent met de films maakt dan ook weinig uit. De sterke karakteriseringen en vaak hilarische dialogen zorgen ervoor dat ook nieuwkomers al snel charmante personages zoals Sulley en Mikey uit Monsters & co. in de armen sluiten. Dat alles vormt dan ook een aangename breuk met het ingewikkelde hoofdplot.

De Unreal 4-engine slaagt er bovendien in om die Disney-werelden als nooit tevoren op je scherm te toveren. De levels in Kingdom Hearts 3 zijn uitgebreider dan ooit en dompelen je helemaal onder in de sfeer van de films dankzij een enorme aandacht voor details. Zo dwaalt Rapunzel in de wereld van Strangled regelmatig af van de groep om de natuur te bewonderen en zo te genieten van haar nieuw verworven vrijheid. In de wereld van Toy Story is het dan weer mogelijk om speelgoedmechs te besturen om je vijanden te belagen. Met daarnaast nog een reeks geheimen en verzamelobjecten weten de verschillende werelden die je bezoekt je dan ook telkens opnieuw te charmeren.

Cover image for YouTube videoKINGDOM HEARTS III – Opening Movie Trailer

Ook de gevechten zijn in dit derde deel vlotter, sneller en gewoonweg beter dan ooit. Zo beschikt Sora opnieuw over een uitgebreid aanbod aan keyblades om te strijden tegen de horden Heartless, Unversed en Nobodies. Elke keyblade kent zijn eigen stats en geeft je ook toegang tot unieke vaardigheden. Daarnaast kun je deze keer je oude keyblades upgraden, waardoor je oude wapens later in de game nuttig blijven. Het is zelfs mogelijk om tijdens gevechten en zelfs te midden van een combo van keyblade te wisselen, waardoor je altijd het juiste wapen op het juiste moment bij de hand hebt.

Die filosofie van de juiste vaardigheid op het juiste moment is ook toegepast op de rest van de combat. Afgezien van de combo's met je keyblades en de nodige magische spreuken biedt de game je een indrukwekkend aanbod aan extra skills. Niet alleen je keyblade, maar ook al je teamgenoten bezitten speciale vaardigheden, en het is soms zelfs mogelijk om Disneyland-attracties zoals een gigantisch carrousel of piratenschip op te roepen om je vijanden vaak letterlijk het vuur aan de schenen te leggen. Al snel leer je dan ook welke vaardigheid ideaal is voor welke situatie, en wordt de combat een visueel spektakel waarbij het strategisch inzetten van je vaardigheden en slimme positionering centraal staan.

Om je te helpen bij die positionering introduceert Square Enix bovendien nog enkele nieuwe mechanics. Flowmotion en airstepping laten je toe om vliegensvlug in de arena van de ene kant naar de andere te zoeven. Ook de summons uit de vorige games zijn terug in de vorm van links, en laten je toe om pakweg Simba uit The Lion King op te roepen om de eindeloze troepen Heartless uit te dunnen. Het uitgebreide aanbod aan vaardigheden, keyblades, spreuken en links nodigt je dan ook telkens opnieuw uit om nieuwe combinaties uit te proberen en zorgt ervoor dat je zelfs na tientallen uren nog steeds met evenveel plezier het volgende gevecht induikt.

Kingdom Hearts 3 review - De gevechten zijn deze keer beter dan ooit.

Wie even genoeg heeft van al dat vechten kan zich bovendien nog verdiepen in de verschillende minigames. Zo vind je tijdens je avontuur cartridges voor het Classic Kingdom, een verzameling van eenvoudige videogames die gebaseerd zijn op de Game & Watch-titels uit de jaren 80. Hoewel de meeste van die minigames er niet in slagen om je aandacht er langer dan een paar minuten bij te houden, is het aanbod voldoende gevarieerd om af en toe een aangename breuk te vormen met de rest van de game. Daarnaast maakt de rat Remy uit Ratatouille zijn opwachting in de game. Bij hem kun je terecht om de vele ingrediënten die je tijdens je reis verzamelt om te toveren tot gerechten die je de nodige stat boosts geven. Die kookminigames hebben op zich evenmin veel om het lijf, maar vormen een aangename afwisseling -en dus de kers op een sowieso al overheerlijke taart.

Kingdom Hearts 3 is een hartelijk weerzien met de serie die al sinds 2003 de werelden van Disney combineert met typische JRPG-elementen. Het hoofdplot van de game verdrinkt bij momenten in zijn eigen complexiteit, maar dat vergeef je Square Enix maar wat graag wanneer de ontwikkelaar opnieuw een indrukwekkend aanbod aan Disney-werelden en -personages op je afvuurt die telkens opnieuw een glimlach op je gezicht toveren. Ook het vechtsysteem is in dit derde deel beter en gevarieerder dan ooit en nodigt je steeds opnieuw uit om nieuwe combo's, keyblades en vaardigheden uit te proberen. Kingdom Hearts 3 is het lange wachten dan ook meer dan waard, en laat ons nu al uitkijken naar een nieuw deel in de serie. Nu alleen maar hopen dat die game geen veertien jaar op zich laat wachten.

Voor onze Kingdom Hearts review speelde Michiel op een PlayStation 4 Slim.

Kingdom Hearts III

Video Game