Assassin's Creed Odyssey doet zijn naam eer aan

Stelt je steeds weer op de proef.

Tijdens Gamescom 2018 liet Ubisoft Assassin's Creed Odyssey zien, het vervolg op Assassin's Creed Origins. Ditmaal brengt de reis je naar Griekenland, circa 431 voor Christus. Jij speelt als Alexios of Kassandra in deze openwereld-RPG, die voortborduurt op de grote veranderingen die door zijn voorganger zijn ge´ntroduceerd. Tijdens de dertig minuten durende demo slaagde Ubisoft erin om de belangrijkste aspecten een spotlicht te geven.

De demo opent op het eiland Lesbos, waar een boze meute het op de bewoonster Bryce heeft gemunt. Haar vriendin is verdwenen en de massa verdenkt haar, terwijl zij zelf ook in alle staten is. Je besluit haar te helpen, waarna direct de hel losbreekt. De meute roept de wacht erbij, venijnige vechters van level vijftig. Het is meteen duidelijk dat frontaal vechten geen nut heeft, want je wordt in een mum van tijd overrompeld. Door vernuftig te pareren en te rollen krijg je echter langzamerhand de overhand, waardoor de combat een tactische aangelegenheid is die continu je aandacht vereist.

Je hoeft natuurlijk niet het gevecht op te zoeken. Nog voordat de wacht wordt gealarmeerd, kun je sluipen en stilletjes mensen uitschakelen, of vanaf een afgelegen plek pijlen in schedels planten. Die flexibiliteit wordt versterkt door het vernieuwde skill-systeem met drie upgraderoutes: Warrior, Hunter en Assassin. Je kunt steeds vier skills van twee skill trees meenemen. De verschillende situaties tijdens de demo verplichten je je gekozen skills te rouleren voor iets dat beter bij de situatie past.

ACO1

Maar zelfs als je je goed voorbereidt, kun je nog steeds tegen verrassingen aanlopen. Het is namelijk mogelijk om een prijs op je hoofd te krijgen, waarna je door Mercenaries wordt opgejaagd. Die zijn bijzonder opportunistisch en voor je het weet, moet je niet alleen met een troep bewakers, maar ook met een premiejager afrekenen. Bovendien zijn Mercenaries extreem kundige vechters en moet je haast ogen in je achterhoofd hebben om te overleven, vergelijkbaar met de Phylakes uit Origins. Kortom, de gevechtssituaties in Assassin's Creed Odyssey zijn enorm uitdagend, maar de game geeft je alle vrijheid en voldoende gereedschap om jezelf te behelpen.

Nadat je de dame hebt gered, is er een kans om het dialoogsysteem te ontdekken. Het heeft wat weg van The Witcher 3: witte keuzes vorderen het achtergrondverhaal en openen soms een optionele route, terwijl goudkleurige opties je regelrecht naar het volgende doel wijzen. Bryce vreest dat haar partner door een monster is gegrepen, waarna je de keuze hebt om verder op onderzoek te gaan of regelrecht naar de plaats delict te rennen om op het monster te jagen. De dialogen zijn sterk geacteerd en de gezichtsuitdrukkingen van de personages helpen het geheel te verkopen. Assassin's Creed Odyssey draagt de mantel van een open wereld RPG zonder moeite.

Dat blijkt ook uit de vrijheid die je hebt zodra je in de open wereld wordt losgelaten. Er valt genoeg te ontdekken, van grotten vol bandieten tot grauwe ru´nes met een lugubere geschiedenis, of een pittoresk havenstadje versus een jagersdorpje met rieten hutten. De demo toont dat Assassin's Creed Odyssey veel variatie te bieden heeft. Er is zorg besteed aan het sfeerbeeld van elke locatie, van muziek tot kleurenpalet is het meteen duidelijk wat de game over je omgevingen probeert te communiceren.

ACO2

De zoektocht naar Bryce' partner brengt je bij de Petrified Temple, waar standbeelden van verschrikte, vluchtende mensen staan. Dieper in de tempel aangekomen kom je oog in oog te staan met Medusa. Zij is geen visioen, geen glitch in de Animus, maar eerder een nieuwe nadruk op het bovennatuurlijke die de Assassin's Creed serie-nog niet eerder heeft gezien. Een traditioneel baasgevecht start: vecht tegen golven van vijanden tot je de kans krijgt om Medusa te beschadigen. Het staat in schril contrast met voorgaande delen en hoewel het op gameplaygebied een hoop te bieden heeft, is de vraag of die thematische verschuiving in goede aarde valt.

De Assassin's Creed Odyssey-demo toonde een uitdagende en diverse showcase van wat er in het eindproduct te wachten staat. De game omarmt zijn openwereld-RPG-invloeden en borduurt verder op wat Assassin's Creed Origins vorig jaar begon. De uitgebreide skillset biedt meer dan voldoende vrijheid om de game naar je hand te zetten en wapent je tegen een fikse uitdaging. Assassin's Creed Odyssey lijkt zijn subtitel in ieder geval volledig waar te maken: een lange, zware tocht waarin je constant beproeft wordt.

ADVERTENTIE

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Sander van Leth

Sander van Leth

Retrogamesnob

Sander speelt zo'n beetje alles wat los en vast zit, als het maar beweegt. De trotse aanvoerder van #teamkansloos is geregeld op YouTube te zien. Is er heilig van overtuigd dat er niets mooier klinkt dan de muziek van de SNES.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread