Far Cry 4 review

Ups en downs.

Ik baan me een weg door een grasveld. Rond me zijn er verschillende vijandelijke kampen in te nemen, grotten te ontdekken, schatkisten leeg te roven en dieren om op te jagen. Maar ik verplicht mezelf om deze keer braaf naar de missie te gaan, zonder door zij-activiteiten afgeleid te worden. Dan stijgt er plots een adelaar voor me op, die met een ijzingwekkende krijs een dode geit in de lucht tilt. De adelaar vliegt even verder, maar laat de geit dan los omdat het karkas te zwaar is. Ik ren erachter om zo snel mogelijk de huid van de geit te stropen. Oeps, sta ik toch ineens midden tussen de tegenstanders... Die missie kan wel nog even wachten.

Dit is slechts één van de vele onverwachte situaties die je in Far Cry 4 tegenkomt. Want nog meer dan in Far Cry 3 wil ontwikkelaar Ubisoft Montreal je een wereld voorschotelen waarin je volledig je gang kan gaan.

In Far Cry 3 botste je vrijheid soms met het verhaal. Hoewel je op je gemak de hele wereld kon uitkammen, benadrukten personages immers vaak dat je zo snel mogelijk moest komen helpen. Deze tegenstelling is er niet in Far Cry 4. Het tempo is veel rustiger en personages vertellen dat je hun missie kan doen 'wanneer je er klaar voor bent.'

Daardoor ben je echter wel minder bij het verhaal betrokken. Nooit krijg je een band met de personages. Noch met de rebellenleiders die je helpt, noch met zwijgzaam hoofdpersonage Ajay Ghale. Antagonist Pagan Min steelt dan wel weer elke scène waarin hij voorkomt, al komt dit eerder door zijn psychopatische gedrag dan door zijn emotionele diepgang.

Maar Ubisoft Montreal heeft als doel gesteld dat het verhaal niet in de weg mag komen van de gameplay en in dat opzicht slaagt de studio in zijn opzet. Ghales verhaal biedt namelijk het perfecte excuus om een goed uitgewerkte open wereld aan te bieden. Na een korte proloog start je in het Westen van Kyrat en ben je direct vrij om waar je maar wil amok te maken. Vanaf het begin zijn er al veel speeltjes toegankelijk, zoals werpmessen en C4. Ook de wingsuit schaf je nu onmiddellijk aan.

De omvang van de kaart is vergelijkbaar met de Rooke Islands uit Far Cry 3, maar deze keer ligt de nadruk veel meer op verticaliteit. Bergwanden dienen niet langer om je de weg te versperren maar beklim je vakkundig met je grappling hook. Onderweg stuit je dan vaak op inhammen of andere verscholen doorgangen. Het werelddesign is dan ook veel geraffineerder dan in de vorige games.

Kyrat is niet alleen groot en intelligent gebouwd, het is ook een bloedmooie plek met veel variatie. Je trekt langs bossen op bergkammen, terwijl de bladeren van de bomen zacht in de wind wiegen en de besneeuwde bergtoppen verleidelijk in de verte lonken. Je verkent een meer met het wrak van een vliegtuig erin en vindt af en toe kleine tempels aan de voet van een berg. Ook technisch presteert Far Cry 4 heel goed, met een stabiele framerate en een draw distance die je in staat stelt om vanaf de top van een berg het begindorp van de game te zien.

Die prachtige locaties zijn stuk voor stuk gevuld met interessante activiteiten. Er zijn vijandelijke kampen over te nemen, rituele maskers van een seriemoordenaar op te sporen en te vernietigen, 150 propagandaposters die je van de muur kan trekken en zo gaat het nog wel even door. Je bent flink wat uren zoet met deze zijmissies en daarbij komt nog dat de game ook enkele willekeurige gebeurtenissen aanmaakt. Zo krijg je soms de melding dat er krijgsgevangenen in de buurt zijn of dat er een vijandelijk konvooi op je route rijdt.

Veel van deze elementen ken je echter uit de vorige Far Cry. Jagen verloopt via hetzelfde stramien en als je een dier vilt, gebeurt dat volgens exact dezelfde animatie als in Far Cry 3. Er is nu ook sprake van een hevige wisselwerking tussen de Far Cry- en de Assassin's Creed-reeksen. Het beklimmen van torens om omgevingen te verkennen, vormt in beide reeksen een integraal gameplay-element. Far Cry 4 gebruikt vanaf nu ook hetzelfde locatie-systeem zoals Assassin's Creed IV: Black Flag en recent Assassin's Creed Rogue dat doen om interessante plekken op je kaart aan te duiden. Door dit copy-paste gedrag is de game op momenten heel erg voorspelbaar en mist het een beetje een eigen identiteit.

Toch zijn er enkele welkome vernieuwingen. Zo is het rijden met voertuigen flexibeler dan vroeger, nu je al rijdend kunt schieten en aan hoge snelheid vijandelijke voertuigen kunt carjacken. Ook is het maken van spuiten meer gestroomlijnd. Je moet niet meer naar een apart menu om verschillende planten te combineren; alles verloopt nu ook via het wapenselectiewiel. Genezende spuiten worden zelfs automatisch aangemaakt als je twee groene planten oppikt.

Met Far Cry 3 heeft Ubisoft een succesformule gevonden en het bedrijf wil dan ook op dat succes voortbouwen. Dat gaat echter wel ten koste van frisse ideeën en originaliteit, zodat er sprake is van voorspelbaarheid. Het verhaal lijdt dan weer onder de prioriteit die de gameplay krijgt. Toch is Far Cry 4 nog steeds een ijzersterke game waarbij je uren aan een stuk het bloedmooie Kyrat verkent, terwijl je geniet van het intelligente leveldesign en de vele zij-activiteiten. Daarbij bepaal je steeds helemaal zelf het tempo en wat je wil doen.

Far Cry 4 is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

8 / 10