Eurogamer.nl

Halo: Reach

De reeks slaat een nieuwe weg in.

Wanneer de allereerste Xbox uitkwam, werd de wereld met verstomming geslagen. De zwarte kolossus was niet enkel baanbrekend door de aanwezigheid van een harde schijf en in die tijd revolutionaire grafische kracht, maar ondersteunde ook direct een breed assortiment aan topgames. Hoogstwaarschijnlijk de meest kenmerkende was Halo: Combat Evolved. Een titel die tot op heden synoniem staat met het Xbox merk. Maar waarom was deze First Person Shooter van ontwikkelstudio Bungie zo’n succes? Was dit dan echt zo’n goede game, of steunde het succes enkel en alleen op een grote fanbase? Wel, Halo:CE was de game die het FPS genre echt goed uitvoerde op console. Natuurlijk waren er nog games vóór Halo die een dergelijke poging ondernamen, maar het thuisfront van de FPS was toen nog altijd de PC. Strakke controles gecombineerd met leuke gameplay, goede visuals en een ietwat oppervlakkig verhaal, die wel enorm potentieel bood om uitgediept te worden zorgden ervoor dat Halo:CE het schoolvoorbeeld werd van hoe een FPS op console moest zijn.

Je zou ook kunnen zeggen dat Halo zo’n succes werd door de grote fanbase die de game al snel verkreeg. En als je dat zegt, dan heb je helemaal gelijk. Maar dan moet je ook beseffen dat mensen dingen goed vinden gewoon omdat ze gewoonweg goed zijn. Een hele kult ontstond rond de game: boeken, speelgoed… euhm, ik bedoel actiefiguren, Youtube shows (Red vs Blue), een anime serie, een Halo board game, er zijn zelfs geruchten over een Halo film… En nu de trilogie van de Master Chief afgelopen is, we ons hebben mogen vermaken met een Halo RTS, namelijk Halo Wars en we de Covenant met een Orbital Drop Shock Trooper hebben mogen bestrijden, mogen we alweer uitkijken naar het volgende deel in de reeks, genaamd Halo Reach. Maar wat is nu eigenlijk Reach? Spelen we als de Master Chief? Waar kunnen we de game plaatsen op de Halo tijdslijn? Wat voor een game is Halo Reach?

We beginnen bij het verhaal. Halo Reach speelt zich af op de planeet Reach, iets wat een Halo fan van het eerste uur al vast en zeker doorhad. Reach is niet zomaar een planeet. De UNSC Fleet Command Headquarters is gevestigd op deze planeet, samen met enkele grote ruimteschipfabrieken, het centrum van de militaire slagkracht van de mensheid en een uitgebreide keten van Starbucks koffiewinkels. Je zou dus kunnen stellen dat Reach de belangrijkste gekoloniseerde planeet is van de mensheid. Het is verder ook de planeet waarop het Spartan project plaatsvond. Uiterst interessante setting voor het verdere verloop van het spel.

1

We nemen even een duik in de geschiedenis. Terug naar de Klassieke Oudheid, Griekenland meer bepaald. Het Spartan project op Reach vertoont namelijk heel wat gelijkenissen met de klassieke Spartaanse opvoeding. Op de leeftijd van zes jaar werden 70 kinderen van hun familie weggehaald om deel te nemen aan een geheim project. Deze kinderen werden op Reach getraind om ongeëvenaarde soldaten te worden, gevreesd door iedereen die hen hun einddoel in de weg durfde staan. Om deze soldaten nog dodelijker te maken werden ze aan het einde van hun opleiding onderworpen aan enkele riskante bio-fysische ingrepen. Slechts 33 Spartans overleefden de ingrepen. Één ervan was John, beter bekend als Spartan 117, of Master Chief voor de vrienden. Hij werd de leider van de eerste lichting Spartans. Maar waarom had het leger nood aan deze supersoldaten? Oorspronkelijk werd het Spartan project opgezet om een dreigende burgeroorlog in de hand te kunnen houden. Maar nadat de Covenant, een verbond van buitenaardse wezens, de oorlog verklaarde aan de mensheid, kregen de Spartans een nieuwe vijand voorgeschoteld. Reach, welke oorspronkelijk niet inneembaar geacht werd door de enorme vloot ruimteschepen die de planeet beschermde, was één van de eerste planeten die overspoeld werd door het buitenaards gespuis. Halo Reach zal dus ongetwijfeld de hopeloze strijd van de mensheid tegen een overweldigende vijand vertellen.

Uit de trailers kunnen we afleiden dat we deze keer met een squad van Spartans aan de slag mogen. Als we mogen uitgaan van het boek “Halo: The First Strike” kunnen we met enige zekerheid zeggen dat de Master Chief geen deel zal uitmaken van je squad. Het is namelijk zo dat de Spartans voor de invasie van Reach net op punt stonden om een missie aan te gaan met als doel een Covenant Prophet gevangen te nemen. Maar wanneer de aanval op Reach begint, besluit de Chief om de missie af te lasten, waarna hij zijn squad terug stuurt naar Reach om de invasie te onderdrukken. Hijzelf blijft samen met twee andere Spartans op het moederschip “The Pillar of Autumn”. Of de Chief een verschijning zal maken in de game is ook nog niet bekend. We hopen alvast van wel, gewoon om onze innerlijke fanboy met een nodige dosis nostalgie tevreden te stellen.

Nog iets wat we kunnen afleiden uit de beelden is dat je de rol speelt van een Spartan die nieuw is in Noble Team. Je bent Noble 6, een plaatsvervanger voor een Spartan die onlangs overleden is in de strijd tegen de Covenant. Aan het hoofd van het team staat Carter, ook bekend als Spartan 259. Hij en zijn onderofficier Kat-320, een vrouwelijke Spartan met een bionische arm zijn de enige twee originele leden van Noble Team. Verder zijn er nog Jorge-052, die met een kanjer van een machinegeweer instaat voor het zware geschut, Emile-239, de Spartan met de schedel op zijn helm geschilderd (met een knipoog naar Modern Warfare 2) en sluipschutter Jun-226. Wat precies de opdracht van Noble Team zal zijn is nog onbekend, maar met dit dynamisch team kunnen we alvast zeggen dat het iets heel spectaculair zal worden.

Bungie, ontwikkelaar van de Halo games, slaat het deze keer over een andere boeg. Waar alle andere FPS Halo games je allemaal de rol van een “Lone Wolf” gaven, zal je nu samen met je team moeten werken in de strijd tegen de Covenant. Ook wordt er deze keer niet gekozen voor een lineair spel, maar meer een open wereld waarin je kunt gaan en staan waar je zelf wilt. Dit was ook een beetje de opzet met Halo ODST, maar als we Bungie mogen geloven zal Reach nog veel uitgebreider zijn. Deze open wereld belofte brengt natuurlijk het tijdrovende verplaatsingsaspect met zich mee. Om van de ene plaats naar de andere je reizen krijg je ditmaal een hele garage aan voertuigen ter beschikking. Denk maar aan de klassieke Warthog, uitgerust met meerdere zitplaatsen voor je team en een hele reeks nieuwe voertuigen. Ook krijgt iedere Spartan deze keer een uniek uiterlijk. We schreven hierboven al over Emile-239 met de schedel op zijn helm, maar dat is nog maar het tipje van de ijsberg. Bungie belooft een enorm uitgebreid assortiment aan aanpassingsmogelijkheden voor je Spartan. Iets wat hoogstwaarschijnlijk ook aanwezig zal zijn in de multiplayer, waarover nog niets precies bekend is.

2

Ook kan je ditmaal aan de slag met een compleet nieuw arsenaal aan wapentuig. De oude klassieke Assault Rifle heeft een metamorfose ondergaan en ziet er dit maal nog meer badass uit. Ook de oude Halo:CE Magnum pistol, shotgun en sniper rifle maken opnieuw hun opwachting, volledig voorzien van een nieuw kleedje. Nieuw in het lijstje zijn onder andere de DMR, een one shot battle rifle die uitermate geschikt is om in de open omgeving vijanden één voor één met uiterste precisie uit te schakelen. Ook is er nog een M79-achtige grenade launcher die, zoals je mag verwachten van een grenade launcher, granaten schiet. Maar als kers op de taart is er de Combat Knife! Misschien ligt het aan mij, maar ik ben telkens toch zo blij om te horen dat er een mes als wapen in een spel zit. Het is iets elementairs denk ik, de adrenaline die door je aderen pompt wanneer je steeds dichter bij een vijand weet te sluipen met je mes in de aanslag, klaar om hem op chirurgische wijze uit te schakelen. En liefst dan nog een mes als echt wapen, à la Counter Strike en niet gewoon een mêlee animatie, à la Call of Duty. Zoals ze zeggen, “Guns for show, knifes for a pro”. Ook kunnen we vertellen dat wanneer je een vijand weet te besluipen en hem weet te doden met je mes, de game naar een derde persoonsperspectief overschakelt om je kill te tonen. Een beetje te vergelijken met een knifekill in de laatste Turok game. Over welk nieuw wapentuig de Covenant zal beschikken hebben we geen info, maar zodra we meer weten, zullen jullie de eerste zijn aan wie we het vertellen.

Natuurlijk moet je in een shooter ook vijanden hebben om je arsenaal aan wapens op uit te testen. Want drie uur lang op bomen en rotsen schieten verliest al gauw zijn aantrekkingskracht. De strijdkrachten van de Covenant bestaan opnieuw uit de kinderlijke Grunts, de schilddragende of met een sluipschuttersgeweer bewapende Jackels en de zwaar gepantserde Hunters. Ook hebben we al enkele modellen van de Brutes gezien, maar nog geen beelden van deze beer/aap-achtige krachtpatsers in actie. Wel opnieuw van de partij zijn de Elites. Aangezien Halo Reach een prequel is op de Halo trilogie, zijn de Elites nog niet gedeserteerd naar de kant van de mensheid. Het zal dus ongetwijfeld weer een epische strijd worden tussen de Spartans en de Elites.

We zijn vrij enthousiast om te zien waar deze titel naartoe gaat. Als we Bungie mogen geloven wordt dit een echt compleet andere Halo ervaring, die toch nog voldoende wortels heeft in de originele Halo: Combat Evolved. Met deze belofte kunnen we enkel hopen dat dit een echte topgame wordt. Maar natuurlijk niet te vroeg victorie kraaien. Voordat we de game met rozenblaadjes bestrooien en verschillende tempels bouwen in zijn naam, moeten we onze veronderstellingen eerst testen aan de hand van het volledige spel. Halo Reach staat gepland voor het einde van 2010.

ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.