Ratchet & Clank: Rift Apart preview - Intergalactische chaos

Nog even wachten.

Ratchet en zijn mechanische vriend Clank hebben sinds hun eerste uitstap op de PlayStation 2 elke consolegeneratie van Sony meegemaakt. Ook voor de PlayStation 5 kan het olijke duo dus niet ontbreken. Tijdens een previewevenement vorige week namen wij twee gameplaysecties van Ratchet & Clank: Rift Apart onder de loep om te zien hoe de PlayStation-mascottes het stellen.

Het eerste segment speelt zich in Megalopolis af. De drukke, levendige stad komt tot leven dankzij indrukwekkende graphics die het niveau van een Pixarfilm evenaren. Het kleurenpalet is rijk en er is een naadloze overgang tussen cutscenes en gameplay. Vooral de raytracing steelt de show, met realistische reflecties op glanzende oppervlaktes en belichting die de extra paardenkracht van de PlayStation 5 benut. Ook qua audio lijkt de game goed op weg. De soundtrack is namelijk van de hand van Mark Mothersbaugh, die eerder ook al muziek voor Crash Bandicoot- en Jak-games van Naughty Dog schreef. De bedoeling is naar eigen zeggen om het epische van Marvel-films te combineren met de lichtzinnige charme kenmerkend voor Ratchet and Clank.

Ratchet & Clank: Rift Apart - Omgevingen ogen levendiger dan ooit.

Over kenmerkend gesproken: de gameplay grijpt terug naar de Ratchet and Clank van weleer. Opnieuw is dit een third-person shooter waarbij vrolijk spektakel primeert. Tegelijk lijkt Rift Apart meer op mobiliteit in te zetten. Zo beschik je over een Phantom Dash om aanvallen te ontwijken en je sprong te verlengen. Bovendien duiken er af en toe goudkleurige Rifts op, die je met een druk op de L1-knop naar een andere locatie transporteren. Met je Hoverblades kun je dan weer halsbrekende stunts én razendsnelle 'flanking'-manoeuvres uitvoeren. De toevoegingen lijken hoe dan ook een meerwaarde voor zowel combat als platformsecties te vormen. We zijn benieuwd of dat ook in de finale game het geval is.

De Rifts lijken zowel op gameplay- als narratief vlak tal van mogelijkheden te bieden. Grotere Rifts transporteren je bijvoorbeeld naar andere dimensies, iets waarvan ontwikkelaar Insomniac Games gebruikmaakt om geliefde locaties en personages uit de langlopende reeks een verrassende wending te geven. Een voorbeeld daarvan is de alternatieve dimensie die we enkele weken terug tijdens State of Play te zien kregen (en erg aan Blade Runner of Cyberpunk doet denken) waarin Dr. Nefarious zich tot een meedogenloze keizer heeft ontpopt. Daarnaast heb je Rifts en dimensies op een kleinere schaal. Zo vormen zogenaamde Pocket Dimensions optionele gebieden die je via een Rift letterlijk binnenwandelt en je vaardigheden op de proef stellen. Worden de Rifts meer dan een gimmick? Dat is nog koffiedik kijken, maar een eerste blik luidt positief.

Ratchet & Clank: Rift Apart - Rivet, een lieveling van Insomniac, heeft haar eigen persoonlijkheid en toont zich zoveel meer dan een vrouwelijke Ratchet, aldus de ontwikkelaar.

Het is afwachten hoe de unieke functies van de DualSense-controller worden gebruikt. Aangezien dit geen hands-onsessie was, kunnen we simpelweg niet zeggen hoe alles aanvoelt. Zo wissel je dankzij de Adaptive Triggers moeiteloos tussen modi van wapens, die zich in 'damage-per-second' dan wel 'crowd-control' specialiseren, terwijl, de 'haptic feedback' van de controller je schiettuig de nodige impact geeft. Volgens Insomniac zorgt 3D Audio er dan weer voor dat je volledig in de gamewereld wordt geplaatst: je hoort vijanden aankomen, voertuigen voorbijsnellen en ga zo maar door. Games als Astro's Playroom en Returnal toonden reeds aan dat slim gebruik van deze features een meerwaarde betekenen. We zijn dus benieuwd wat Insomniac ermee doet.

Geen Ratchet and Clank zonder een arsenaal aan creatieve en grappige wapens natuurlijk. Rift Apart biedt dan ook een mix van terugkerend wapentuig en nieuwe speeltjes. Tijdens de previewsessie wisten wij alvast de Buzzblade, Enforcer, Shatterbomb, Sprinkler, Mr. Funghi, Lightning Rod en Glove of Doom te spotten. Het gebruik van elk wapen is een lust voor het oog, met heel wat 'particle effects', rondvliegende projectielen en felle kleuren die je beeldscherm sieren. Net als voorgaande titels in de reeks balanceert Rift Apart voortdurend tussen uitdaging en speelsheid, met een verscheidenheid aan vijanden en minibazen die experimentatie aanmoedigen. Benieuwd welke andere wapens we in de finale versie van de game ontdekken.

Ratchet & Clank: Rift Apart - Gevechten draaien als vanouds om speelsheid en experimentatie.

Ratchet and Clank draait traditiegetrouw om veel humor, strakke gameplay en intergalactische exploratie. Rift Apart lijkt die lijn perfect door te trekken en op het eerste zicht lijken ook de mogelijkheden van de PlayStation 5 benut te worden om het geheel zowel op narratief als gameplayvlak naar een hoger niveau te tillen. Volgende maand, wanneer de game releaset, weten we of het dat potentieel waarmaakt.

Ratchet & Clank: Rift Apart lanceert op 11 juni exclusief voor de PlayStation 5.