Ratchet and Clank: Rift Apart review - Meer van hetzelfde, mooier dan ooit

Update: pc-versie beoordeeld.

Rift Apart is voorspelbaar, maar altijd entertainend. Bovendien is het een indrukwekkende technologische showcase.

In 2022 draaien PlayStation-helden Ratchet and Clank maar liefst twintig jaar mee. Het is een rijkgevulde carrière, met het nieuwe Rift Apart als de negende mainlinegame (tien, als je de reboot uit 2016 meetelt). Het is dan ook onvermijdelijk dat er ooit sleet op de formule komt, en de voorspelbaarheid is bij Rift Apart soms moeilijk af te schudden. Desalniettemin blijft het een erg kwalitatieve game en is het een indrukwekkend technologisch stokpaardje voor Sony.

Op deze pagina:

Ratchet and Clank: Rift Apart review (PS5)

Rift Apart is vanaf nul opgebouwd om op de PlayStation 5 te draaien, en dat merk je meteen. De texturen zijn messcherp, de kleuren enorm levendig, en bij explosies vullen een overweldigende hoeveelheid 'particle effects' je scherm. Het gebruik van ray tracing zorgt ervoor dat élk oppervlak in de game een haast fotorealistische glans en weerkaatsing heeft. Gekoppeld aan de kenmerkende cartooneske stijl van de Ratchet and Clank-reeks, zorgt dat voor een unieke en bijzonder charmante stijl die nog indrukwekkender is dan die van de reeds prachtige reboot uit 2016.

Cover image for YouTube video

Daarnaast demonstreert Rift Apart ook de kracht van de SSD die in de PlayStation 5 zit. Door de overstap van een trage, draaiende harde schijf naar een 'solid state drive' worden laadtijden tot een absoluut minimum beperkt. Rift Apart hanteert dat op indrukwekkende wijze via de vele 'rifts' in de game. Zo zijn 'pocket rifts' kleine optionele levels die je naadloos betreedt en weer verlaat. Grotere rifts zijn veel meer gescript maar blijven desondanks impressionant doordat je zo snel en plots in nieuwe situaties wordt geplaatst. Vooral het laatste baasgevecht gebruikt de rifts op creatieve en memorabele wijze om je vliegensvlug van scenario naar scenario te transporteren.

De keerzijde van de medaille is echter dat de framerate van de Quality Mode regelmatig sputtert en er niet in slaagt om op 30 fps te blijven. Het optiemenu geeft je ook de keuze voor Performance Mode en Performance RT Mode (met ray tracing), die beide een hogere en meer stabiele framerate afleveren. Tegelijk kun je daarbij niet genieten van een 4K resolutie, wat een grote impact heeft op de gedetailleerde graphics van de game. Uiteindelijk weet geen enkele grafische modus volledig te overtuigen en is het wachten op toekomstige updates die de framerate van de Quality Mode stabieler kunnen maken. Bovendien kampt Rift Apart met nog andere technische issues. Tijdens mijn review crashte de game een vijftal keer, waaronder één 'hard crash' die ook de PlayStation 5 deed blokkeren. Ondanks de indrukwekkende presentatie is er technisch dus nog wat werk aan de winkel.

Ratchet and Clank: Rift Apart review - Grafisch is Rift Apart een absoluut pareltje.

Zo ambitieus als ontwikkelaar Insomniac Games de technische mogelijkheden van de PlayStation 5 benut, zo comfortabel nestelt het zich in de vertrouwde formule van de reeks. Simpele platforming, chaotische maar strakke gunplay, en puzzelsecties wisselen elkaar aan een goed tempo af. Tegelijk valt de game daardoor in een extreem voorspelbaar patroon. 'Heb ik dit niet al eens eerder gedaan?' vraag je jezelf soms af. Dit is letterlijk de negende keer dat je Ratchet door een gelijkaardig avontuur heen stuurt, en het begint erg moeilijk te worden om het gevoel van déja vu af te schudden.

Af en toe loodst Rift Apart je echter wel mee naar een level dat van de norm afwijkt. In een memorabel level switch je constant tussen twee dimensionele versies van hetzelfde level, bijna als het 'Effect And Cause'-level van Titanfall 2. Nog een ander pareltje schotelt je een groot open gebied voor, waar je op eigen houtje je objectives moet voltooien. De optionele sidequest in dat level is bovendien van torenhoog niveau, met twaalf verzamelbare items die verborgen zitten achter unieke en creatieve puzzels. De keuzevrijheid van een open wereld gekoppeld aan de scripting van een lineaire game doet denken aan Gears of War 5 of het memorabele open level in Uncharted: The Lost Legacy. Het is net wanneer Rift Apart iets nieuws uitprobeert en risico's durft te nemen met zijn design dat het dus echt uitblinkt.

Cover image for YouTube videoRatchet & Clank: Rift Apart – Extended Gameplay Demo I PS5

Humor is al sinds jaar en dag het forte van Ratchet and Clank, maar op dat vlak laat Rift Apart steken vallen. Zo is je uitgebreide arsenaal aan wapens een van de minst geïnspireerde selecties in de reeks tot nog toe. Veel ervan vervullen de rol van archetypes zoals een shotgun, raketwerper of granaat zonder veel creatieve moeite. Mr. Fungi is dan weer een flauwe reskin van de beruchte Mr. Zurkon. Hoewel er wel enkele coole speeltjes in je wapenmenu zitten (zoals de Topiary Sprinkler en Ricochet) is dit een overwegend zwak arsenaal aan speeltjes. Ook het script is erg matig. Dimensionele wederhelften van hilarische personages als Captain Quark en Dr. Nefarious klinken potentieel erg grappig, maar dat perspectief wordt enorm onderbenut. De dagen van het hilarische Ratchet and Clank 3 en Tools Of Destruction lijken voorbij.

Ratchet and Clank: Rift Apart review - De combat is steeds een spektakel.

Ratchet and Clank: Rift Apart is qua presentatie een huzarenstukje, met indrukwekkende ray tracing die de visuals naar een hoger niveau tilt en het gebruik van rifts die je zonder enige laadtijden in unieke situaties plaatsen. Qua gameplay valt Rift Apart wel in een erg voorspelbaar patroon: het lijkt wel alsof de tijd rond 2004 is blijven stilstaan. De vergeetbare selectie wapens is bovendien een zonde voor de reeks. Begrijp me echter niet verkeerd: Rift Apart is van begin tot eind een bijzonder entertainende game. De levels die de gameplay en het design wél in een nieuwe richting proberen te duwen, smaken bovendien naar veel meer. Rift Apart is dus geen uitschieter in de langlopende reeks, maar misschien wel de eerste stap naar een evolutie van de games.

Ratchet and Clank: Rift Apart pc review

Sony heeft de afgelopen jaren een indrukwekkend charmeoffensief ingezet richting pc-gamers. Zo zijn er intussen heel wat 'first-party' PS4-titels beschikbaar, en ook de belangrijkste games voor de PS5 krijgen mondjesmaat een pc-port. De laatste paar releases verliepen echter allesbehalve vlekkeloos en kregen omwille van gebrekkige prestaties heel wat kritiek te verduren. Met Ratchet & Clank: Rift Apart beloven Sony en de Nederlandse ontwikkelaar Nixxes Software beterschap. Enkele technische probleempjes ten spijt is dit een pc-port volgens het boekje.

Zo is Ratchet & Clank: Rift Apart speelbaar op een bijzonder breed scala aan hardware. Heb je een sterke GPU en CPU onder de motorkap, dan tover je zonder problemen beeldkwaliteit en framerates tevoorschijn die het al indrukwekkende schouwspel op de PlayStation 5 ver overstijgen. Met daarbovenop een uitgebreid aanbod aan raytracing-opties en ondersteuning voor ultrawijde monitoren heb je alle mogelijkheden voorhanden om het maximum uit je hardware te halen.

Aan de andere kant van het spectrum kun je ook met een pc van meer dan vijf jaar oud vlotjes van de game genieten. In dat geval zorgt de ondersteuning van alle mogelijke opschalingstechnologieën voor een nog steeds zeer genietbare framerate. Vooral Insomniac Games’ eigen Temporal Injection-technologie maakt indruk en genereert vlotjes bloedmooie beelden op het scherm. Zelfs met een Steam Deck, ROG Ally of een andere handheld-pc speel je Ratchet & Clank: Rift Apart dan ook probleemloos aan 30 of zelfs 60 fps, afhankelijk van hoe veeleisend je op het vlak van grafische pracht bent. Deze port gaat je hardware met andere woorden niet in tweeën scheuren.

Cover image for YouTube videoRatchet & Clank: Rift Apart - Features Trailer | PC Games
Ratchet and Clank: Rift Apart review - de features in deze pc-port.

Eigenlijk is er maar één technisch puntje van kritiek, namelijk de laadtijden wanneer je tussen dimensies wisselt. Bij de PS5-release verantwoordde Insomniac Games het ontbreken van een PS4-versie nog door naar de kracht van de SSD in de PS5 te verwijzen. Die argumentatie lijkt nu ook te kloppen. De pc-versie maakt gebruik van DirectStorage om laadtijden te beperken, maar dat werkt zeker niet perfect. Zelfs met een razensnelle M.2 NVMe-SSD blijf je bij momenten net die seconde te lang door de lucht zweven alvorens je van level wisselt. Daarnaast hapert de framerate soms op de bizarste plaatsen, zoals in enkele menuschermen. Los van die problemen levert Nixxes Software echter een technisch indrukwekkende port af.

Inhoudelijk biedt de pc-versie van Rift Apart dan weer weinig nieuws. Afgezien van de toevoeging van Steam-achievements is de game immers identiek aan het origineel op de PS5. Ons oordeel over die versie geldt dan ook voor deze port: Ratchet & Clank: Rift Apart is een oerdegelijke action-platformer, maar speelt ook op veilig. Naast het wisselen tussen dimensies voegt Rift Apart weinig toe aan de reeks, en ook het wapenarsenaal is niet bepaald het indrukwekkendste dat de reeks ooit heeft gezien. Toch staat Rift Apart opnieuw garant voor entertainment. Wie de game eerder al op de PS5 speelde, heeft weinig te zoeken in deze port. Heb je echter geen PS5, dan is dit het moment om deze onderhoudende platformer een kans te geven.