Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Ontwikkelen Braid heeft 180000$ gekost

Drie jaar voordat het spel klaar was.

Terwijl het gemiddelde videospel miljoenen dollars kost om te ontwikkelen moeten de makers van indie games - spellen die niet worden gemaakt met de steun van een grote uitgever achter zich - het vaak stellen met een veel kleiner budget. Gelukkig zorgen digitale distributiekanalen als Steam, PlayStation Network en Xbox Live Arcade er tegenwoordig voor dat de onafhankelijke spellen ook een kans krijgen om het grote publiek te bereiken. Zo is deze week Braid op Xbox Live Arcade verschenen en mag deze indie-game op erg positieve kritieken van zowel de pers als spelers rekenen.

Toch geeft de maker van het spel, de 36-jarige Jonathan Blow, toe dat het hem heel wat geld en tijd heeft gekost om zijn spel te maken. Drie jaar tijd heeft de man in de ontwikkeling van Braid gestopt , waardoor Blow zelfs tijdelijk zijn job niet meer kon uitoefenen omdat hij zich volledig wou richten op zijn ambitieuze project.

Opvallender is echter de hoeveelheid geld dat Jonathan Blow in Braid heeft gestopt. "Ik heb meer dan 180.000 dollar van mijn eigen bankrekening moeten halen om de productie van het spel te financieren. Daarom moet de consument wanneer hij Braid van Xbox Live Arcade plukt meer betalen dan voor de gemiddelde XBLA-game.", aldus Blow.

Het is duidelijk dat er tegenwoordig steeds meer kwalitatief hoogstaande titels op de verschillende digitale diensten te vinden zijn. Zo kregen we naast Braid pas nog het prachtige PixelJunk Eden te zien en zullen binnenkort titels als Bionic Commando Rearmed en Castle Crashers verkrijgbaar zijn via PlayStation Network en Xbox Live Arcade. Binnenkort zullen ook wij ons oordeel vellen over Braid in onze eigen review.

Read this next