Wargroove review - Marcheert naar de top

Groovy, baby!

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Wargroove zet turn-based strategy-games opnieuw op de kaart. Diepgaande gameplay en talloze gamemodi geven het genre een fikse duw in de rug

Voor de Wargroove review moest Sander zijn Switch laten confisqueren, anders had hij nooit de tijd gehad om te schrijven. Is de liefdesverklaring van Chucklefish aan het turn-based strategy-genre dan echt zo goed?

Fans van turn-based strategy-games hebben het de laatste tijd niet voor het kiezen. Naast Fire Emblem zijn er maar weinig nieuwe games in het genre te bekennen. Chucklefish ziet zijn kans daarom schoon en presenteert Wargroove, dat zijn inspiratie uit games als Advance Wars haalt. De ontwikkelaar wil niet alleen het genre verkwikken, maar ook laten zien wat het aan beginners en veteranen te bieden heeft. Het eindresultaat is een enorm toegankelijke maar uiterst diepgaande strategiegame die dankzij een groot aanbod aan gamemodi en charmante graphics je constant prikkelt om nog één potje te spelen.

Wargroove laat qua gameplay geen enkele steek vallen. De campaign legt beknopt uit hoe je units en gamemechanieken benut, en biedt een overzichtelijke codex om diepgaande strategieën te bespreken. Elke unit heeft speciale voorwaarden om extra schade uit te delen, zoals vijanden flankeren of naast de commander staan. Elke commander heeft ook een unieke Groove, waarmee je je units kunt genezen of blokkades uit de grond kunt stampen. Ze zijn sterker dan reguliere units, maar als ze sterven, is het spel direct voorbij. Wargroove is ondanks de supersterke commander op het veld dus absoluut niet makkelijk. Vooruitdenken en je beurt optimaal benutten is van levensbelang, maar als je je hoofd koel houdt, raak je nooit overrompeld. Je hebt steeds alle middelen om het hoofd boven water te houden. Het is een cliché, maar Wargroove is het schoolvoorbeeld van easy to learn, hard to master.

Mocht je innerlijke Patton maar niet willen ontwaken, dan is de moeilijkheidsgraad van de game wanneer je maar wilt zeer granulair aan te passen. De schade van vijandelijke units, de hoeveelheid inkomsten en hoe vaak je Groove activeert, zijn allemaal onafhankelijk van elkaar aan te passen aan de hand van schuifbalken. Daardoor maak je de game makkelijker of juist nog moeilijker op een manier die bij jouw speelstijl past. Ben je zo ver, dan kun je levels altijd opnieuw spelen. Bovendien word je niet zwaar afgestraft als je de game makkelijker maakt. Je krijgt weliswaar een lagere beoordeling, maar dat is alleen van invloed op hoe snel je het concept art-album vrijspeelt. Chucklefish heeft op deze manier een toegankelijke strategy-game gemaakt, zonder veteranen buitenspel te zetten die op zoek zijn naar een fikse uitdaging.

Wargroove review - De artstijl houdt de game zelfs in het heetst van de strijd overzichtelijk.

De toegankelijkheid wordt bijgestaan door de kleurrijke en overzichtelijke graphics. Daardoor heb je altijd een duidelijk beeld van wat er op het veld gebeurt. Alle units zijn meteen herkenbaar, ongeacht bij welke van de vier facties ze horen. Daardoor is het vooraf plannen van je zetten eenvoudig. De commanders zijn elk uniek, wat niet alleen in de graphics maar ook in het verhaal goed ten uiting komt. De game laat je ook de graphics aanpassen op zaken als een zichtbaar grid, de frequentie van animaties, het soort healthbars en zelfs een aantal kleurenblindheidsopties. Chucklefish wil duidelijk dat jij de game kunt ervaren op een manier die voor jou het prettigst werkt, en de vele opties zijn zeer welkom.

Over opties gesproken: Wargroove biedt een groot aanbod aan gamemodi. Voor singleplayer is er een campaign met een uitgebreide verhaallijn, die de wereld en personages uitdiept. Terwijl je speelt ontgrendel je de arcademodus waar één specifieke commandant centraal staat. Elke commandant krijgt vijf missies die steeds moeilijker worden, vergelijkbaar met vechtgames zoals Street Fighter. Ook ontgrendel je een puzzelmodus waarin je in één beurt een onmogelijk scenario moet zien te overwinnen. Daarnaast is er lokale en online multiplayer voor maximaal vier spelers, die bovendien cross-play ondersteunt. Wargroove heeft dankzij de verschillende modi veel meer te bieden dan zijn bescheiden prijskaartje doet vermoeden. Elke modus is bovendien zo goed uitgewerkt dat er geen enkele aanvoelt als filler. Integendeel, je verdiept je met plezier in deze pittige variaties.

De game is nog verder uit te breiden aan de hand van de robuuste map editor. Hiermee kun je niet alleen enkele maps maar ook volledige campaigns bouwen, inclusief cutscenes. Ook kun je nieuwe uitdagingen voor de puzzelmodus ontwerpen. De map editor is eenvoudig in het gebruik waardoor je creativiteit volledig de vrije hand heeft. Het is bijvoorbeeld niet alleen mogelijk om eenheden te plaatsen, maar ook triggers waar je bepaalde acties aan kunt koppelen. Deze creaties zijn online te delen, en gedownloade maps nestelen zich naadloos tussen de opties van de modus waar ze voor zijn gemaakt. De map editor geeft je de kans om Wargroove van een oneindige hoeveelheid content te voorzien, of je nu zelf nieuwe scenario's ontwikkelt of jezelf liever door een ander laat uitdagen.

Wargroove review - Hoe dit ook afloopt, je kunt er vanuit gaan dat het spectaculair is.

Het valt op dat Wargroove nooit zwicht onder zijn eigen gewicht. De charmante indiegame is ondanks zijn grote hoeveelheid gamemodi en imposante strategische laag altijd uitnodigend, mede dankzij de graphics maar ook de vrolijke soundtrack. Het is ontwapenend om te zien hoe Wargroove je met open armen ontvangt en je de game laat spelen op een niveau dat voor jou goed werkt. De presentatie staat volledig in het teken van de gameplay en je stapsgewijs de fijne kneepjes van alle units te leren, zonder je lam te slaan met een overdaad aan info of je te betuttelen met kinderlijk eenvoudige tutorials. Wargroove is liefdevol ontworpen, en dat is te zien aan alle facetten van de game.

Chucklefish zet met Wargroove een ijzersterke game neer. De grote hoeveelheid gamemodi, de cross-play multiplayer, de uitgebreide map editor en de toegankelijke gameplay zijn allemaal piekfijn in orde en worden versterkt door een kleurrijke artstijl en de mogelijkheid om allerlei facetten naar je hand te zetten. De altijd beschikbare codex is heerlijk om bij de hand te hebben en helpt samen met de vrij aanpasbare moeilijkheidsgraad om de game voor iedereen toegankelijk te houden. Het is Chucklefish dubbel en dwars gelukt om gelijktijdig het genre weer in de schijnwerpers te zetten en te avanceren. Missie geslaagd.

Voor de Wargroove review speelde Sander op de Nintendo Switch.