Mortal Kombat X is even wreed als altijd

Sander speelt de meedogenloze vechtgame op Gamescom. 

Van genade is nooit sprake geweest in de donkere wereld van Scorpion en Sub-Zero, en in Mortal Kombat X is dat niet anders. Ook hier voel je je enkel triomfantelijk wanneer je een tegenstander op gruwelijke wijze ontdoet van zijn kloppende hart of zijn botten in ontelbare splinters verbrijzelt. Als er één ding is waarontwikkelaar NetherRealm Studios niet mee gaat knoeien, is het dit gewelddadige schouwspel waarin eenvoud en over-the-top bloedverspilling centraal staan.

Tijdens een presentatie en hands-on sessie met het opkomende deel binnen de klassieke beat 'm up-reeks ligt de nadruk dan ook meer op wat er aanwezig blijft, en minder opwat er nieuw is. Zo zijn de beruchte X-Ray Moves uit het vorige deel intact gebleven en maken de meedogenloze huurling Kano en dondergod Raiden nogmaals hun opwachting in de arena.

Wat Mortal Kombat X wellicht wél anders maakt dan de voorgangers, is het zogenaamde klassensysteem. Hiermee is elk personage in drie variaties te kiezen, waardoor het selecteren van je vechter volgens de ontwikkelaar een tactische overweging moet worden. Zo geef je Scorpion twee zwaarden waarmee hij als Ninjitsu-krijger vooral op lange afstand veel schade aanricht. Of je gaat voor de Hellfire-variant, om je vijanden te verbranden met het vuur dat de antiheld uit de krochten van de hel laat schroeien.

In de praktijk merk ik nog niet meteen veel van de voor- of nadelen die elke klasse met zich meebrengt. Het kwartiertje dat ik het tegen een andere journalist opneem, beperkt zich voornamelijk tot het gebruikelijke rechttoe rechtaan knokken waar de Mortal Kombat-serie zich mee kenmerkt. Met salto's en teleportatie-manoeuvres vliegt mijn Scorpion om zijn Raiden heen, waarbij zowel hij als ik roekeloze klappen uitdelen en allerlei projectielen afschieten. In het laatste potje komt echter het tactische aspect om de hoek kijken, waarbij zowel de unieke bewegingen als de omgeving gebruikt worden om elkaar te pijnigen.

Vooral dit laatste is een element dat de gameplay van Mortal Kombat X verrijkt. De levels zitten vol met objecten die je naar je tegenstander kan gooien, zoals de studio al eerder introduceerde in Injustice: Gods Among Us. Zo werp je nietsvermoedende marktliederen richting je vijand en gebruik je aangespoelde lijken op lugubere wijze in je voordeel. Ook spring je behendig tegen de buitenste muren van het level, om zo uit een benarde situatie te ontsnappen.

Daarnaast maken de Fatalities in volle glorie een comeback. Om het ons als beginners wat makkelijker te maken, zijn de ingewikkelde knoppencombinaties om deze beestachtige aanvallen uit te voeren in de demo wat versimpeld. Deze kers op de taart van elke ronde is voor dit deel weer een tandje hoger geplaatst, met meer gezichten die scheuren, huiden die verbranden en tanden die breken. Zo ligt één van mijn tegenstanders aan het eind van de sessie met een spartelende tong op de grond, waarbij de helft van zijn hoofd nog maar bedekt is met spieren en vlees.

sub

Ondanks dat vechtspellen voornamelijk draaien om gameplay, heeft de serie sinds de reboot uit 2011 een extravagant verhaal waardoor je meer betrokken raakt bij de singleplayer-campagne. Aan dit universum worden in het tiende deel minstens vier nieuwe personages toegevoegd. De gevleugelde bijenvrouw D'Vorah gebruikt haar angel en roept zwermen glibberige insecten op. De snelheid van dit wezen staat in contrast met Ferra/Tor; een bruut, groot wezen dat bestuurd wordt door een sadistische dwerg en vooral harde stoten uitdeelt.

De mysterieuze nieuwkomer Kotal Kahn draagt veren op zijn hoofd en de Azteekse uitrusting om zijn groene huid doet vermoeden dat hij uit een ouder tijdperk stamt. Waar hij bekwaam is met magie, moet Cassie Cage het hebben van technologische snufjes en een vrij simpele straatvechtstijl. De dochter van Johnny Cage en Sonya Blade is al volwassen, waardoor het duidelijk is dat Mortal Kombat X zich in verschillende periodes afspeelt. Dit werd al eerder door regisseur Ed Boon gesuggereerd.

Elk personage lijkt al een goede balans te hebben qua kracht en snelheid. De sessie die ik doorbracht met Ferra/Tor tegen een snellere, kleine tegenstander verliep in eerste instantie in mijn voordeel. De lichte trappen doen mij weinig schade en met mijn enorme vuisten verwond ik de vijand met gemak. Nadat mijn tactiek doorscheen, werd ik echter gedwongen iets anders te proberen. De kansen tot langdurig button-bashen zijn dan ook tot dusver nihil.

zero

De korte demo die ik speelde tijdens Gamescom bracht voor mij als ervaren Mortal Kombat-speler weinig, maar genoeg nieuws in het universum dat NetherRealm Studios heeft geschapen. Voor de beginner lijkt de game nog steeds even makkelijk om in te stappen, hoewel de verschillende klassen wat meer tactische diepgang beloven.

Het is duidelijk dat de ontwikkelaar gelooft in de hoofdformule die het al jaren hanteert. De nieuwe personages maken het voor de liefhebber des te interessanter, en ondanks het vlakke verhaal van de reeks ben je toch weer benieuwd naar hun plaats in Mortal Kombat X.

Mortal Kombat X komt in 2015 uit op de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Sander van Dalsum

Sander van Dalsum

Redacteur

Freelance journalist. Speelt graag stealth-games, RPG's en tactische shooters. Houdt net als iedereen van muziek.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread