Titanfall is een titel waarbij de blikvangers ook daadwerkelijk van blik zijn: Mechs. Op het eerste oog lijken deze mechanische soldaten een vreemde keuze voor een first-person shooter. Het genre wordt momenteel gedomineerd door de oudgedienden Call of Duty en Battlefield, twee reeksen die zich richten op het brengen van semi-realistische oorlogssimulaties. De laatste tijd klinken er echter morrende geluiden uit de bijbehorende communities: beide zouden een gebrek aan vernieuwing kennen. Is Titanfall de titel die deze stemmen met harde hand de mond snoert?

Wat Titanfall onderscheidt van andere first-person shooter-games is de manier waarop je jezelf door de wereld verplaatst. Naast het spelen als menselijk karakter (de Pilot) heb je ook de mogelijkheid om het level onveilig te maken met een Titan. Dit zijn huizenhoge robots die een klein arsenaal in hun metalen rugzak hebben verstopt. Elke twee minuten kun je een Titan neer laten dalen om er vervolgens met je Pilot in te klimmen. Deze twee minuten staan echter niet vast, want door killstreaks te maken heb je sneller een van deze mechs tot je beschikking.

Het is nog niet duidelijk of killstreaks ook andere bonussen opleveren, maar het bemachtigen van een Titan is al reden genoeg om zo snel mogelijk de tegenstand uit te dunnen. De mechs zijn namelijk tot de tanden toe bewapend en in staat om kleine gedeeltes van de map weg te vagen. Ze zijn echter niet onverwoestbaar. Na genoeg geďncasseerde klappen ben je gedwongen je mech te verlaten en opnieuw te voet verder te gaan. Je timer wordt gereset naar twee minuten en de jacht op een Titan begint weer van voor af aan.

Het is echter nog maar afwachten hoeveel tijd je daadwerkelijk doorbrengt in deze Titans. De blikken bad boys zijn dan wel tot de tanden toe bewapend, maar de Pilots zijn geen gewone voetsoldaten. Elke Pilot heeft een jet pack ter beschikking waarmee je hoger gelegen gebieden zonder moeite bereikt. Daarnaast gebruik je deze om dubbele sprongen uit te voeren en er mee langs muren te rennen, iets wat je al vele malen beweeglijker maakt dan een mech. Je bent in ieder geval veel mobieler dan je collega-soldaten uit Call of Duty en Battefield, iets wat vooralsnog andere gameplay op lijkt te leveren.

Deze nieuwe elementen zorgen dan ook voor een andere ervaring dan je gewend bent van een first-person shooter. Zodra je jouw Titan neer laat dalen, heb je meteen de aandacht van elke tegenstander. In de korte tijd tussen het landen en vernietigd worden van je mech haal je het liefste alles er uit wat er in zit. In eerste instantie lijkt dit niet heel veel anders dan het arsenaal aan voertuigen uit een game als Battlefield 4. Zodra je daar een helikopter bemachtigd ben je immers direct een vliegende schietschijf. De Titan is echter een apart beestje. Niet iedereen bedient zomaar een Titan, maar alleen de persoon die hem oproept.

Vanaf dat moment doet je tegenstander er alles aan om je mech zo snel mogelijk te vernietigen, omdat ze een groot tactisch voordeel leveren. Tijdens Team Deathmatch trek je bijvoorbeeld met je Titan de aandacht naar je toe om de tegenpartij in een hinderlaag lokken. Anderzijds gebruik je tijdens een potje Capture The Flag je Titan als levend schild, om zo een vijandelijke positie te bestormen. De voordelen komen het best tot hun recht wanneer je hecht samen werkt met je team. Het is wel nog de vraag of je teamgenoten een dergelijke strategie zien zitten of enkel zo snel mogelijk hun eigen Titan willen oproepen.

Niet alleen de robots geven een extra dimensie aan Titanfall. Elke Pilot is voorzien van een jet pack waarmee je beweeglijkheid aanzienlijk vergroot wordt. Waar de map in andere shooters/schietspellen vaak in de lengte en breedte te verkennen is, is in Titanfall juist de hoogte de onderscheidende dimensie. Omdat de jet pack je in staat stelt om snel op daken te springen en langs muren te rennen moet je nog meer op je hoede zijn. Door de hoogte in te gaan krijg je een beter overzicht van de kaart, maar ben je ook sneller te ontdekken door je tegenstander. Je wordt dus gedwongen op een andere manier naar de levels te kijken, wil je niet meteen afgeschoten worden.

Het succes van Titanfall lijkt vooralsnog vooral om één cruciaal punt te draaien: balans. Een slagveld met meerdere mechs en soldaten met jet packs biedt de basis voor een hectisch potje knallen. De spelbalans tussen het spelen als Pilot en Titan moet dus goed uitgekiend zijn. Ook de maps spelen hier een rol in. Er moeten genoeg hoogteverschillen en obstakels zijn om als Pilot te verkennen, zonder dat de mechs al te veel in hun bewegingen beperkt worden.

Deze mechs zijn niet alleen de blikvanger van de game, maar ook zijn meest doorslaggevende kwestie. Een Titan is meer dan een simpel voertuig. Het is een breekijzer waarmee je de match naar jouw hand zet, maar alleen als je hem op het juiste moment inzet. Het lijkt er op dat Titanfall een ervaring biedt waarbij je geen seconde rust krijgt en constant je tactiek moet evalueren. De nieuwe elementen lijken een toevoeging voor het first-person shooter genre, maar het valt te bezien of dit de vernieuwing is waar de huidige Call of Duty en Battlefield spelers zo naar verlangen. Mocht je benieuwd zijn: de bčta is geopend en inschrijven kan tot 17 februari. De volledige game is op 13 maart beschikbaar voor pc en Xbox One, en vanaf 28 maart voor de Xbox 360.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Sam Beesems

Sam Beesems

Editor

26-jaar oude FIFA-god en veroveraar der menig RPG-wereld. Speelt games sinds Stunts 3D, verslaafd sinds mijn eerste NES. Schrijver, cameraman/editor en freelance dolfijn in het weekend.

Meer artikels van Sam Beesems