Overwatch 2 is voorlopig meer een patch dan een sequel

Hands-on preview van de Technical Beta.

Sinds de aankondiging van Overwatch 2 staat de ontwikkeling op een behoorlijk laag pitje. Geplaagd door langdurige coronamaatregelen en interne hommeles bij Blizzard is de game sindsdien enkele keren uitgesteld.

Achter de wolken schijnt echter de zon, met de Technical Beta van de Overwatch 2 PvP als concreet bewijs. Op het gebied van gameplay, Heroes, gamemodi en maps zijn de nodige wijzigingen doorgevoerd, maar hoe overtuigend zijn die?

Op deze pagina:

Cover image for YouTube videoOverwatch 2 | Developer Update

Overwatch 2 Gameplay - 5v5

De opvallendste wijziging is de samenstelling van het team. Waar je in de PvP voorheen 6v6-matches speelde, is dat in Overwatch 2 naar 5v5 veranderd. Elk team bestaat nu uit twee Support, twee Damage en slechts één Tank. De opoffering van een tweede kogelspons heeft duidelijk invloed op de dynamiek. Waar in de Overwatch 1-meta de Tanks vooral in de slotfase een flinke stempel op het spelverloop drukken, staan in Overwatch 2 de Support en Damage meer in de schijnwerpers. Met per team één speler minder streeft Blizzard naar minder chaos tijdens de matches, maar krijgt de keuze van je Hero weliswaar meer gewicht.

Om de verschillen in teamrollen extra te benadrukken, roept de studio Passive Roles in het leven. Zo is op het moment van schrijven iedere Damage 10 procent sneller, terwijl de Support elke seconde zonder damage automatisch 15 health erbij krijgt. De enige Tank in het team kan zelfs twee passives verwachten. Zo krijg je als Tank 30 procent knockback resistance, maar daar staat wel tegenover 30 procent minder snel je Ultimate opladen wanneer je damage oploopt. De Passive Roles gelden daarbij voor elke Hero binnen een bepaalde rol. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Communicatie speelt in competitieve shooters een belangrijke rol. Om dat kracht bij te zetten heeft Blizzard voor Overwatch 2 een nieuw ping-systeem vergelijkbaar met dat van Apex Legends gecreëerd. Je kunt nu eenvoudig vijanden, objectives en waypoints markeren, maar ook met een paar heldere commando's reageren op de pings van teamgenoten. Het ping-systeem is een simpele maar effectieve oplossing voor mensen die niet via de in-game voicechat kunnen of willen praten, maar dient ook uitstekend als extra non-verbale verheldering van een situatie.

Daarnaast gaat in Overwatch 2 het scorebord op de schop. Zo kun je tijdens de matches direct van iedereen de statistieken inzien - inclusief Eliminations en Deaths. Daarnaast vervallen alle Medals na elke match. Het doel van die koerswijziging is de ‘zuurtegraad’ binnen de community aanzienlijk te verlagen. Cijfers liegen immers niet. Daarnaast werken de arbitraire medailles als een rode lap voor menig speler die vinden dat hun een eervolle vermelding is ontnomen. Dat het gewijzigde scoresysteem het eeuwige geklaag onder spelers definitief de kop indrukt, is een utopie. Maar het is positief dat de ontwikkelaar er serieus naar streeft om de ervaring voor iedereen zo prettig mogelijk te maken.

Overwatch 2 Heroes - Eindelijk een nieuwe Hero

De toevoeging van een gloednieuwe Hero is zeer welkom, aangezien het rooster al twee jaar niet is uitgebreid. Sojourn is een Damage die dankzij haar Power Glide gevolgd door een optionele extra hoge sprong behoorlijk mobiel is. Elke hit van haar railgun laadt een energiemeter op, waarmee je als secundaire aanval een impact shot afvuurt. Met haar Ultimate genaamd Overclock kun je vervolgens gedurende korte tijd razendsnel energie opladen en daarmee in rap tempo die impact shots afvuren, die bovendien vijanden piercen. Verder beschikt de 33de Hero over een Disruptor Shot dat tijdelijk een cirkelvormig terrein markeert dat voor iedereen daarbinnen schadelijk is. Al met al lijkt Sojourn een frivool DPS-alternatief voor Soldier 76 om samenklonterende en achterliggende vijanden het leven zuur te maken.

Cover image for YouTube videoSojourn Gameplay Trailer | Overwatch 2

Het gros van de overige personages ondergaat kleine tweaks in de vorm van base health/armor, damage, spread of cooldown. Een paar Heroes krijgen echter een flinke revisie. Zo switcht Doomfist van Damage- naar Tank-rol, met overwegend meer health en minder damage als gevolg. Zijn Rising Uppercut vervalt en wordt een Power Block waarmee hij grotendeels damage absorbeert. Orisa ondergaat een metamorfose van een shield-Tank naar een spear-Tank. Afhankelijk van de soort aanval kun je met die Javelin-speer damagen, stunnen, knockbacken of al spinnend blocken. De opvallendste aanpassingen zijn echter voor Bastion weggelegd. Zo heeft zijn Self-Repair plaatsgemaakt voor het afschieten van zowel stuiterende als klevende granaten. Met zijn fonkelnieuwe Ultimate bestook je tegenstanders met artillerievuur. En tot slot is de robot zijn sentry gun niet meer statisch maar mobiel, maar zit er wel een cooldown en speed penalty op. Het zijn al met al zeer interessante aanpassingen waardoor de impopulaire Heroes een herziening waard zijn.

Overwatch 2 game modes - Vaarwel 2CP

Overwatch 2 kent een geheel nieuwe gamemodus. In Push staat de controle over een robot centraal. Het doel is om die richting het startgebied van de tegenstander te pushen. Dat gebeurt wanneer er na bijvoorbeeld een teamkill geen tegenspelers meer in de buurt van de robot staan. Het escorteren van de robot kan echter ook de andere kant op gaan en dus in jouw nadeel werken. Wanneer na acht minuten geen van beide teams de robot naar het eindpunt gepusht heeft, wint het team die de robot het verste gepusht heeft én controle over de robot heeft. Zo niet, dan volgt er overtime. Push is daarmee een afwisselende touwtrekwedstrijd die zich prima tussen de andere gamemodi kan nestelen.

Naast de nieuwe Push zijn een aantal oude vertrouwde gamemodi nog steeds aanwezig. Ook in Overwatch 2 kun je namelijk met de klassiekers Control, Payload en Hybrid aan de slag. Assault is daarentegen gesneuveld, met als reden dat ‘Two Control Point’ in de community verre van geliefd is. Assault blijft echter wel als Custom Game speelbaar. Ook Team Deathmatch maakt zijn rentree, maar is net als in Overwatch 1 alleen tijdens het wachten op een match speelbaar.

Overwatch 2 Maps - Toronto, Rome, New York en Monte Carlo

De introductie van Push gaat gepaard met twee nieuwe maps. New Queen Street is met zijn dwarrelende sneeuwvlokken en hippe barretjes de toekomstige versie van Toronto, terwijl Colosseo met zijn smalle straatjes en piazza’s rondom het zevende wereldwonder in Rome gesitueerd is. Daarnaast zijn er nog enkele nieuwe arena’s in de andere gamemodi te vinden. Midtown is een nieuwe Hybrid-map in het hartje van New York City. In Circuit Royal moet je in Monte Carlo de Escort begeleiden dan wel afhouden. De maps hebben alle een eigen smoel en zijn daardoor prima aanwinsten.

Dan zijn er nog een aantal hernieuwde maps in Overwatch 2. Verwacht hier echter geen baanbrekende veranderingen, want het zijn louter visuele aanpassingen die neerkomen op een ander dagdeel van de map. Zo speelt bijvoorbeeld Route 66 zich nu niet overdag maar ‘s nachts af, terwijl het nachtleven van Lijiang Tower weer veranderd is in het ochtendgloren. Ook Ilios, Oasis, Dorado, King’s Row en Eichenwalde krijgen een andere dag- en nachtversie. Er verandert dus verder niks aan die maps en van een ‘rework’ kun je verder niet spreken, maar ze krijgen wel net even een andere vibe.

Hoe zit het met de 2CP-maps? Zoals eerder vermeld, heeft ontwikkelaar Blizzard de gamemodus Assault wegens impopulariteit geschrapt. De maps moesten te veel op de schop om ze te kunnen recyclen in een van de andere gamemodi. Is dit dan (los van de Custom Matches) tevens het definitieve einde van Hanamura, Temple of Anubis, Volskaya, Paris en Lunar Colony? Volgens Blizzard blazen ze die maps in de toekomst nieuw leven in, maar het is nu nog veel te vroeg daar iets over te kunnen zeggen.

Hoewel het in de bètaversie nog te vroeg is om conclusies te trekken, ondergaat Overwatch 2 op het eerste gezicht voornamelijk positieve wijzigingen. De 5v5 geeft de matches een welkome andere dynamiek, Push is een lekkere thrillseeker, de nieuwe maps zijn elk een aanwinst en naast het overtuigende debuut van Sojourn zijn enkele impopulaire Heroes een tweede kans waard. Daar staat wel tegenover dat de ‘2’ achter ‘Overwatch’ vooralsnog met argusogen bekeken moet worden. De PvP-bèta ademt in alles namelijk een succesvolle uitvoering van achterstallig onderhoud uit, maar niet als een volwaardige sequel. Tot Blizzard meer uit de doeken doet over de fonkelnieuwe PvE-onderdelen die los van de PvP worden gereleased, lijkt Overwatch 1.5 dus meer op zijn plek.

Overwatch 2

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch