MotoGP 09/10

Nog veel onbekend, maar nu al best leuk.

Een motor bezitten is zo’n droom die waarschijnlijk nooit werkelijkheid gaat worden. Ten eerste is het al een heel gedoe om het vereiste rijbewijs te behalen, waarna je het tweewielige ding ook nog eens moet gaan kopen en moet onderhouden. Misschien is het vooral dat laatste wat me nu al jaren tegen aan het houden is om de stap te zetten, maar dat terzijde. Gelukkig zijn er vaste waarden als MotoGP om het gemis van een motorfiets op te vangen, en ook dit jaar keert de reeks weer terug met wat extra hulp van uitgever Capcom.

Ontwikkelaar van dienst is Monumental, een in Nottingham gelegen studio die eerder al haar pluimen verdiende met titels als Football Superstars en Hunter’s World. Belangrijker is dat het team achter MotoGP 09/10 voor een groot stuk bestaat uit ex-werknemers van Climax, een developer die doorheen de jaren heel wat ervaring heeft opgedaan met het motorrace genre. Zo brachten deze mensen onder andere MotoGP ’06 voorts, een spel dat te maken kreeg met overwegend positieve kritieken. Een hele geruststelling dus, en we moeten toegeven dat de aankomende editie van het spel best wat interessante vernieuwingen zal introduceren binnen de reeks.

De voornaamste evolutie zit al meteen verscholen in de titel van het spel. Capcom en Monumental hebben samen besloten dat de aankomende MotoGP niet een, maar twee seizoenen zal bundelen in één groot pakket. “We vinden het een beetje onredelijk om de consument twee jaar op rij te laten betalen voor een spel dat eigenlijk aan de essentie slechts een kleine inhoudelijke update krijgt wanneer het nieuwe seizoen van start gaat,” zo vertelde men ons op de voorbije GamesCom.

1

“Daarom hebben we besloten dat iedereen die het raceseizoen van 2009 in spelvorm wil meemaken ook meteen toegang krijgt tot de competitie in 2010 via downloadable content. Koop je met andere woorden binnenkort MotoGP 09/10, dan ga je van start met het huidige seizoen en krijg je eens het motorgeweld weer losbast in 2010 de kans om je spel via Xbox Live en PlayStation Network te updaten. Tracks worden dan aangepast, nieuwe motoren worden geïntroduceerd en alle achtergrondinformatie zal automatisch aangepast worden. En het belangrijkste van alles: we zullen deze update volledig gratis aanbieden”.

Het dwingt meteen respect af wanneer een uitgever deze beslissing maakt. Het lijkt wel alsof men bij Capcom heeft beslist om de gamers een cadeautje te geven, en dat zie je nog maar weinig binnen deze steeds groter wordende industrie. Minder goed nieuws is dat mensen waarvan hun console niet met het internet verbonden is geen toegang zullen hebben tot de update gezien er geen plannen zijn om de het seizoen van 2010 op een fysieke kopie aan te bieden. Xbox Live of PlayStation Network is dus noodzakelijk wil je van dit mooie gebaar gebruik maken. Maar dat zijn zorgen voor later, want uiteraard zal MotoGP 09/10 standaard al een compleet spel zijn waarin je lekker door de bochten kunt schuren.

Doordat het spel pas in maart 2010 het licht zal zien waren de beelden die we te zien kregen afkomstig uit een vroege fase binnen de ontwikkeling. Animaties zaten nog niet helemaal lekker en er was voor slechts zeven motoren plek op het parcours. Toch wou men ons graag enkele vernieuwingen laten zien. Zo heeft de ontwikkelaar de Arcade Mode omgetoverd tot een soort van OutRun-achtige ervaring. Je racet nog steeds tegen door de computer gestuurde tegenstanders, maar je moet tijdens je rit ook rekening houden met een teruglopende klok. Loopt de tijd af en ben je niet over de eindmeet gekomen, dan verlies je. Gelukkig vallen er door bepaalde dingen uit te voeren seconden te winnen.

Deze dingen moet je zien als objectieven die je al dan niet tracht te behalen. Zo verdien je meer seconden als je in de slipstream van een tegenstander gaat hangen, maar verlies je tijd wanneer je van het parcours afgaat met je stalen ros. Door poortjes rijden en als eerste een ronde afleggen: er zijn heel wat dingen die je extra seconden kunnen opleveren. Ook nieuw is de toevoeging van een ghost racing line. Dit is een fel opgelichte streep die op het parcours komt te liggen en aangeeft hoe eender welke speler ter wereld zijn of haar race heeft afgelegd. Vergelijk het met een ghost car die je in menig racer kunt inschakelen.

2

Het voordeel van zo’n streep tegenover een transparant voertuig is dat je een lijn op de grond altijd blijft zien, terwijl je een ghost car wanneer je een foutje maakt al snel kwijtspeelt en niet meer weet wat nou precies de ideale route is. In theorie is het zelfs mogelijk om meerdere ghost racing Lines te downloaden van je vrienden, deze in te voegen in een race en de computer gestuurde tegenstanders deze te laten volgen. Erg leuk lijkt ons!

Spijtig genoeg bleef de informatie over de Championship Mode en Career Mode uit. Beide modi zullen uiteraard in MotoGP 09/10 aanwezig zijn, maar het was nog wat te vroeg om al teveel uit de doeken te doen. Na wat gepeuter in de neus van de ontwikkelaar kwamen we echter toch te weten dat een carriere uitbouwen in het spel een stuk verder zal gaan dan we gewoon zijn van MotoGP. Zo zul je deze keer PR-mensen en technici moeten inhuren die respectievelijk voor reclame en betere motoren zullen zorgen. “In MotoGP 09/10 zal alles veel verder gaan dan gewoon een race afleggen en klaar is Kees,” aldus het team achter het spel.

Nog mysterieuzer deed men over het online-gedeelte van het spel. Blijkbaar speelde ontwikkelaar Monumental in het verleden met het idee om een MMO-achtige motorracer te lanceren, maar moest dit idee plaatsmaken voor MotoGP 09/10. Als je logisch nadenkt kun je hieruit echter afleiden dat we ook online enkele leuke vernieuwingen mogen verwachten, al ziet het singleplayer gedeelte er al goed genoeg uit om je niet een, maar twee seizoenen mee bezig te houden!

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Philip Cremers

Philip Cremers

Editor in Chief @ Eurogamer Benelux

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread