Dark Void

Een slechte presentatie van een veelbelovende game.

We zullen niet ontkennen dat het voor ontwikkelaars lastig moet zijn om de interesse van journalisten te trekken op een evenement als de GamesCom. Alle titels schreeuwen (soms zelf letterlijk) om aandacht en PR-mensen grijpen je voortdurend bij de arm om toch maar even vijf minuutjes van hun revolutionaire – meestal is het tegenovergestelde waar – spel mee te pikken. Ook het uitkiezen van een geschikt level om een presentatie rond op te bouwen is een moeilijke klus. Alle features moeten min of meer aan het licht komen, het ontwerp moet meteen aanspreken en liefst mogen er nog zo weinig mogelijk – liefst zelfs geen - vreemde foutjes meer aanwezig zijn.

Bij de presentatie van Dark Void was dit allemaal achterwege gelaten. We kregen een van de meest generieke levels ooit te zien, geen enkele belangrijke feature van het spel kwam aan het licht en het geheel was bovendien zo goed als onspeelbaar doordat de moeilijkheidsgraad veel te hoog stond. We weten aan de hand van eerder uitgegeven materiaal dat Dark Void veel meer in zijn mars heeft, en daarom is het ook zo’n zonde dat deze preview moet draaien rond de voorstelling die we op de GamesCom zagen.

Maar goed, Dark Void is dus een spel dat draait rond William Agustus Grey die neerstort in de Bermudadriehoek. Niet de ideale plek om te crashen zo blijkt, want de arme man komt via een mysterieuze kracht terecht in een andere dimensie – Lost anyone? – waar hij bovendien niet alleen blijkt te zijn. Heel wat mensen hebben gedurende de jaren hetzelfde meegemaakt en zitten nu gevangen als Survivors in een buitenaardse wereld die als klap op de vuurpijl ook nog eens volzit met buitenaardse wezens, beter bekend als The Watchers. Jij moet als William samen met de anderen zien te overleven en je weg terugvinden richting je eigen, vertrouwde dimensie.

1

Gelukkig loop je al snel iemand tegen het lijf die je kan voorzien van allerlei leuke hebbedingetjes die de strijd tegen het buitenaardse haalbaar moeten maken. Zo mag je al snel een hover pack aan je rug bevestigen waarmee je als een gek door de lucht kunt vliegen. Eens het zover is merk je meteen dat het team achter Dark Void in het verleden Crimson Skies maakte, een van de beste arcade vliegspellen ooit. Zweven, gas geven en zelfs schieten vanuit de lucht is allemaal mogelijk en het voelt lekker stoer aan om tegenstanders op die manier neer te halen.

Verder in het spel zullen er zelfs heuse luchtgevechten plaatsvinden waarbij je ruimteschepen kunt kapen om ook daarmee in het rond te vliegen. Dit alles kregen we echter niet te zien tijdens onze presentatie. In tegenstelling koos men ervoor om een standaard leveltje op te starten dat er simpelweg saai uitzag. Ook hetgeen je moest doen stelde niet erg veel voor: knal iedereen neer die je ziet. Geen vette aerial combat te bespeuren. Ook de befaamde ‘vertical gameplay’ zagen we nergens terug, alweer een van de unique selling points waardoor Dark Void begin januari boven de concurrentie zou moeten uitsteken.

Grafisch ziet het spel er zeker aanvaardbaar uit, maar we vielen niet uit onze stoel van dat wat we op het beeldscherm te zien kregen. Ook dit zou wel eens te danken kunnen zijn aan het ongelofelijk slecht uitgekozen demo level, maar gezien dat de verantwoordelijkheid is van de ontwikkelaar zeggen we het maar zoals het is. Er is nog heel wat werk nodig om de omgevingen op te poetsen en er ontbreken nog enkele animaties bij de vijanden. Qua ontwerp zien de tegenstanders er gelukkig wel aanvaardbaar uit, vooral wanneer er een straal bloed uit hun buitenaards lichaam spat wanneer je ze van dichtbij een klap met je wapen geeft.

2

Eigenlijk moest Dark Void volgende maand al in de winkelrekken te vinden zijn, maar de ontwikkelaar stelde het spel uit tot begin volgend jaar om naar eigen zeggen “bepaalde elementen nog te verbeteren”. Ons lijkt het waarschijnlijker dat Capcom de verkoopstrijd met Halo: ODST niet aan wou gaan, een beslissing die achteraf gezien nog een stuk nadeliger zou kunnen worden. Rond de start van 2010 komen er namelijk nog heel wat absolute toppers op de markt die ervoor zouden kunnen zorgen dat Dark Void ondergesneeuwd zal raken, en eerlijk gezegd zien we dat liever niet gebeuren.

Ongeacht het feit dat we een erbarmelijk slechte demo te zien kregen op de GamesCom hebben we vertrouwen in het spel. Het gebruik van de hover pack, de vertical gameplay en de optie om ruimtevoertuigen te kapen zagen er in het verleden erg veelbelovend uit en de ontwikkelaar heeft nog een dikke vier maanden om alles op punt te brengen. Wat we nu al als een lichte teleurstelling kunnen aanhalen is dat Dark Void geen multiplayer zal bevatten, zelfs niet in de vorm van een coöperatieve modus. We zagen dit al eerder bij titels als Dead Space, maar dat spel was duidelijk ontworpen als een pure singleplayer-ervaring. Persoonlijk hadden we het erg leuk gevonden wanneer het mogelijk zou zijn geweest om samen met een vriend door de lucht te zweven, maar helaas.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Philip Cremers

Philip Cremers

Editor in Chief @ Eurogamer Benelux

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread