Ride 4 hands-on preview - Schaaft aan de rondetijd

Rijden voor je leven.

Tijdens een livestream op 4 september gaf ontwikkelaar Milestone meer uitleg over Ride 4, de nieuwste motorracegame van de Italiaanse studio. Te gast bij het roundtablegesprek waren Al Fagan (motorfietssite 44 Teeth), Paolo Pavesio (Yamaha Motor Europe), Fabian Francois (Bridgestone EMIA) en Luigi Crocetta (Milestone Games). De toon was van bij het begin duidelijk: Ride 4 moet volgens Milestone een grote stap voorwaarts betekenen tegenover zijn voorgangers.

Dat moet dit vierde deel vooral waarmaken door een grotere focus op competitief rijden. De meest geliefde tracks van weleer zijn behouden, maar er zijn ook veel gelicentieerde circuits bijgekomen. Dankzij volledig dynamische belichting en weerseffecten heb je volgens de studio nu een 'haast ongelimiteerde combinatie' van circuits en omstandigheden. Uit een speelbare previewbuild werd dat alvast op indrukwekkende wijze duidelijk: tijdens een langere race in Monza viel de nacht geleidelijk en kroop er een regenbui over het circuit.

Niet enkel de circuits, maar ook de motorfietsen kregen nog meer aandacht dan voorheen. De motorfietsen zijn deze keer niet ontworpen op basis van foto's en handmatig meten zoals bij de vorige Ride-games, maar werden voor Ride 4 met 3D-scans ingescand. Volgens de studio betekende dat een tijdsintensief en ambitieus project, maar eentje dat een grote positieve impact heeft op de authenticiteit. Milestone spreekt van motorfietsen die tot 4 keer meer detail bezitten dan die in Ride 3.

De previewbuild leek in elk geval nog niet volledig geoptimaliseerd, met enkele framedrops wanneer bochten benaderd werden. Dat is uiteraard een groot issue voor racegames, die steunen op een hoge refresh rate om razendsnel te reageren. Gezien het hier om een previewbuild gaat, is er uiteraard nog geen reden voor paniek. Bovendien ziet Ride 4 er voorts erg goed uit, met realistische schaduwen, het natte wegdek dat de doorbrekende zon weerspiegelt en - in lijn met wat Milestone in de vorige alinea zei - bloedmooie en gedetailleerde motorfietsen.

Je kunt je racer en stalen ros ook meer dan ooit aanpassen via een nieuw systeem van liveries. Milestone is bijzonder trots op de tool die het heeft ontwikkeld om dat mogelijk te maken en moedigt spelers dan ook aan om hun liveries met elkaar te delen. Dat zul je vast wel willen, want voor elke kleur kun je de afwerking kiezen (zoals glossy of metaalachtig) en er zijn gigantisch veel stickers voorhanden. Het is dus uitkijken naar de creaties van spelers.

Ride 4 heeft ook een nieuwe structuur in de Career Mode, met specifieke licenties afhankelijk van jouw specialisatie. Zo krijg je aan het einde van de Career in de World League de keuze om je ofwel te storten in de Superbike League - die focust op extreem krachtige motorfietsen - en de Endurance League - die focust op lange races. Tijdens de preview kregen we slechts toegang tot een klein deel van de game, waardoor het moeilijk is om ons nu al uit te laten over de structuur van de Career Mode.

Volgens Milestone is het AI-systeem van Ride 4 ook flink verbeterd. De studio heeft een AI genaamd ANNA ontworpen die via machine learning constant bijleert over hoe tegenstanders zich realistischer moeten gedragen. Zo snappen computergestuurde tegenstanders beter dan ooit wanneer ze best inhalen, een pitstop maken, en meer. In de previewbuild leek dat tot op zekere hoogte te kloppen. Tegenstanders schatten beter in hoeveel afstand ze achter en naast je moeten houden, en ook voorbijsteken gebeurt met ingeschat risico. Wat betreft de pitstops valt dat moeilijker te beoordelen, want sommige tegenstanders gingen met nog 90% brandstof in de tank toch de pit in. Een geavanceerde, snode strategie of AI die toch niet zo intelligent is als het wil lijken? De definitieve versie van de game zal het moeten uitwijzen.

De passie bij Milestone voor de nobele kunst van motorraces is duidelijk. Als ontwikkelaar van de MotoGP-reeks, MXGP-reeks en nu ook Ride, is er geen enkele andere gamestudio die zich zo intens met de materie bezighoudt. De vorige drie Ride-games barstten al van het potentieel, maar hadden steeds kleine minpunten die hen van de top weerhielden. Het is afwachten of Ride 4 deze keer wel zijn volledige potentieel kan waarmaken.

Ride 4 komt op 8 oktober uit op de PlayStation 4, Xbox One en pc. Op 21 januari 2021 komt de game ook naar de PlayStation 5 en Xbox Series X, waar Milestone belooft dat de game aan een resolutie van 4K en framerate van 60fps zal draaien.