Saints Row The Third Remastered review - Een mijlpaal van een remaster

Zalig verklaard.

Saints Row The Third Remastered is niet enkel een blij weerzien met een geweldige game, maar één van de beste remasters van deze generatie.

De Saints Row The Third Remastered review van Carl bekijkt of het na bijna tien jaar nog steeds hilarisch is om als een obese luchador octopussen naar straatcriminelen te katapulteren.

Wat is het stil geweest rond Saints Row. De reeks was op de PlayStation 3 en Xbox 360 een onwaarschijnlijk succesverhaal door zijn focus op humor en 'doe wat je wil'-houding, net wanneer Grand Theft Auto een serieuzere toon opzocht. Het resultaat: vier games die elkaar keer op keer overtroffen in waanzin. Deze generatie was er echter enkel het flauwe afkooksel Agents Of Mayhem en het veilige Saints Row 4 Re-elected (al was DLC Gat Out Of Hell weliswaar erg vermakelijk). Zijn de Saints dood en begraven? Nee, zo blijkt met Saints Row The Third Remastered. De timing van deze remaster is voortreffelijk en wordt ondersteund door zo'n grondige en geslaagde herwerking dat het misschien wel de titel van beste remaster van deze generatie in de wacht sleept.

De release van Saints Row The Third Remastered kan simpelweg niet beter vallen. Deze generatie werden we verstikt door openwereldgames die zichzelf pijnlijk serieus nemen en zoveel mogelijk uren persen uit beperkte gameplay en een gelimiteerd aanbod aan activiteiten. Niets daarvan in Saints Row: alles staat namelijk in het teken van humor en variatie. Een gemuteerde kloon van een van je bendeleden opjagen? Check. Een shoot-out die naadloos overgaat in een waanzinnige achtervolging waarbij je meer dan 50 politiewagens opblaast? Yep. Zijactiviteiten waarbij je met een tank zoveel mogelijk schade aanricht, of jezelf op een kruispunt laten aanrijden om met je verzekering te sjoemelen? Ja hoor. De derde telg in de Saints Row-reeks balanceert op uitstekende wijze traditionele openwereldgameplay met een schier eindeloos aanbod aan creatieve scenario's. Het resultaat is een game die tien jaar later fier overeind blijft.

Zin om zelf met een octopusbazooka door de straten van Steelport te dwalen? Hier kun je Saints Row: The Third Remastered kopen op Bol.com

Het helpt daarbij dat studio Sperasoft een werkelijk verbluffend ambitieuze remaster heeft afgeleverd. Zo goed als alle artwork in de game is onder handen genomen, waardoor omgevingen, wagens en personages nu veel meer detail vertonen. Zo zie je tijdens bepaalde filmpjes zweetdruppels op de voorhoofden van personages, die er in de originele game simpelweg niet waren. De meest in het oog springende verandering is echter het volledig nieuwe belichtingsmodel. Steelport baadt plots in een warme gloed die het origineel nooit had, terwijl het chassis van je auto 's nachts de felle straatverlichting reflecteert. Saints Row The Third Remastered gaat zo ver en is zo succesvol in zijn aanpak dat je haast gelooft dat deze game altijd al voor de PS4 en Xbox One bedoeld was.

Ook op vlak van framerate is deze remaster een enorme verbetering. De PlayStation 3-versie van de game had namelijk een vreselijk stotterende framerate, terwijl de Xbox 360-versie onder constante screen tearing gebukt ging. Saints Row The Third Remastered draait aan een rotsvaste 30 frames per seconde en biedt bovendien de optie om met een ontgrendelde framerate te spelen. Hoewel dat op de PlayStation 4 Slim en Pro, alsook de Xbox One S zorgt voor een inconsistent resultaat dat rond de 45fps bungelt, draait de game op de Xbox One X bijna permanent aan 60 frames per seconde. De absolute chaos van de game komt zo beter dan ooit tot zijn recht.

Saints Row The Third vond de perfecte balans tussen de gangsterstijl van delen 1 en 2 en de waanzin waarop deel 4 zich volledig zou storten. Terugblikkend is de game het hoogtepunt van de reeks, wat alle eer wordt aangedaan door deze remaster. Het nieuwe belichtingsmodel en de enorme verbetering in performance doen je geloven dat je een splinternieuwe game aan het spelen bent, terwijl het oog voor detail in het hernieuwde artwork getuigt van een gepassioneerde ontwikkelaar. Dit is simpelweg een mijlpaal van een remaster. Hopelijk betekent dat ook dat de Saints gauw terugkeren met een nieuw deel.

Carl recenseerde Saints Row The Third Remastered op de Xbox One X.

Heeft deze recensie je warm gemaakt? Dan kun je Saints Row: The Third Remastered kopen op Bol.com