In 2016 verbaasde ontwikkelaar id Software iedereen met de zeer geslaagde reboot van Doom. Hoewel de multiplayer al snel verdoemd was en SnapMap werd vergeten, smaakte de sublieme singleplayer campaign naar meer. De nadruk op 'push forward combat' was een schot in de roos en blies een vertrouwde, maar tegelijkertijd frisse wind door het vaak onnodig gecompliceerd geworden shootergenre. Tijdens de Bethesda E3 2018 persconferentie maakte de studio duidelijk dat Doom Eternal zijn eigen ding blijft doen en zich vooral kenmerkt door van alles meer aan te bieden. Wat dit voor de game betekent, zetten we voor je op een rijtje.

Inhoud

Wat is Doom Eternal?

Doom Eternal is een direct vervolg op de helse comeback van Doom in 2016. Je kruipt wederom in de huid van de gevreesde Doom Slayer. De legioenen van de Hel zijn aan een invasie van de aarde begonnen en de Union Aerospace Corporation heeft de grootste moeite om de mensheid te verdedigen. Tenminste, totdat de Doom Slayer arriveert om schoon schip te maken. De game bouwt verder op het 'push forward combat' principe waarin je constant gedwongen wordt om de confrontatie op te zoeken als je wilt overleven. De game is nog gewelddadiger en bevat gevarieerdere locaties, waarin je het met een uitgebreider wapenarsenaal tegen veel meer demonen tegelijkertijd opneemt. De SnapMap toolkit keert niet terug en de multiplayer wordt nu in-house ontwikkeld in plaats van uitbesteed aan Certain Affinity zoals eerder het geval was.

doometernal1
Zeg 'ns Aaa!

Doom Eternal release - Wanneer komt het uit?

De verwachting is dat Doom Eternal in 2019 uitkomt, maar uitgever Bethesda heeft nog geen releasedatum bekendgemaakt. De game is momenteel gelijktijdig in ontwikkeling voor de pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One.

Panic Button ontwikkelt Doom Eternal op de Switch. De studio was eerder verantwoordelijk voor de Switch-versies van Doom en Wolfenstein 2: The New Colossus. Id Software benadrukt dat Doom Eternal voor de Nintendo Switch geen simpele port is, maar speciaal voor het platform wordt ontwikkeld. In tegenstelling tot de 60 fps op andere platformen, draait de Switch-versie op 30 fps. De resolutie is onbekend.

Doom Eternal trailers - Hoe ziet het eruit?

De game maakt gebruik van de nieuwe id Tech 7 engine, die speciaal voor Doom Eternal ontwikkeld is. De engine is specifiek ontworpen om probleemloos 60 fps te halen. Daarnaast is de kijkhoek groter dan in het origineel, kunnen er meer vijanden tegelijkertijd op het scherm getoond worden en zijn de textures vele malen scherper. Tot slot is het mogelijk om tienmaal meer geometrische details te tonen dan dat in de voorganger en wordt OpenGL achterwege gelaten, waardoor de renderer volledig op de Vulkan API draait.

Doom Eternal gameplay - Hoe speelt het?

Naast de onthulling dat de hel naar de aarde komt, is er verder nog niets over het verhaal bekendgemaakt. In Doom 2016 werd er alles aan gedaan om de expositie tot een minimum te beperken, maar nu wordt er wel meer lore in de game verwerkt. Dat blijft overigens volledig optioneel, omdat de game zich puur op de actie blijft richten terwijl het Doom-universum tegelijkertijd dieper wordt uitgewerkt. Id Software liet diverse nieuwe locaties zien, waarvan de maan Phobos reeds in de gameplaybeelden naar voren komt. Er is een groot ruimtegevecht gaande en je ziet de gigantische BFG 10000 op de achtergrond vuren terwijl de Doom Slayer een indrukwekkende entree maakt. Doom Eternal kiest wederom voor de 'less is more'-aanpak en vertelt zijn verhaal door de wereld op jouw acties en aanwezigheid te laten reageren.

doometernal2
Blijkbaar hebben demonen nog nooit van ESD veiligheidsschoenen gehoord.

Doom Eternal gameplay - Hoe speelt het?

De Doom Slayer beschikt over nieuwe uitrusting, waaronder de Doomblade: een uitschuifbare bajonet die aan je arm vast zit en waarmee je Glory Kills uitvoert. Daarnaast is er ook een schouderkanon dat granaten afvuurt of als vlammenwerper fungeert. Beide hebben wel een cooldown zodat je ze niet ongelimiteerd kunt gebruiken. Op de Super Shotgun is een vleeshaak gemonteerd die je uitsluitend op demonen kunt gebruiken om je zo naar hen toe te trekken. Zweeft er een Cacodemon over een ravijn, dan gebruik je de vleeshaak om het ravijn te overbruggen en hem in de lucht uit te schakelen. Je bent daarnaast ook een stuk sneller dankzij de toevoeging van een Dash-vaardigheid die je met een Double Jump kunt combineren zodat je zowel op de grond als in de lucht een mobieler bent. Tot slot is er nog de Ballista, een high-tech kruisboog die explosieve pijlen afvuurt en enorme schade aan demonen toebrengt.

Die schade is nu ook beter te zien doordat demonen langzaam uit elkaar vallen naarmate je ze vaker raakt. Bij de kleinere tegenstanders valt dat minder goed op, maar grote demonen verliezen hele stukken van hun lichaam. Het voegt niets aan de gameplay toe, maar het ziet er wel indrukwekkend uit. Naast de demonen uit de voorganger keren oude bekenden uit de serie zoals de Pain Elemental, Archvile en Arachnotron terug. Er zijn ook compleet nieuwe toevoegingen zoals de Doom Hunter en de gecorrumpeerde Marauders. Die bevecht je overigens nog steeds in afgesloten arena's. Het is volgens id Software niet de bedoeling de AI te kiten omdat dat de actie ondermijnt. Wel is er geluisterd naar de kritiek, waardoor de arena's niet alleen groter, maar ook gevarieerder zijn. Plus, de omgeving lijkt meer open door de toevoeging van indrukwekkende achtergronden zoals een brandende stad of een meer vol lava.

Mocht je tijdens een gevecht doodgaan, dan ben je niet langer van een vorig checkpoint afhankelijk. In Doom Eternal zijn namelijk extra levens te vinden die voor een tweede veiligheidsnet zorgen. Stel je bent bijna bij de volgende checkpoint of je hebt een moeilijk gevecht gewonnen en je gaat net op het laatste moment dood, dan kun je een extra leven gebruiken om toch door te spelen. Het beeld wordt grijs, je bent tijdelijk onkwetsbaar en gaat daarna verder waar je gebleven bent zonder progressie te verliezen. Voor sommige puristen maakt dat Doom Eternal misschien minder hardcore, maar er is een goede reden waarom de feature is toegevoegd. Het is namelijk mogelijk dat je sessie door andere spelers wordt onderbroken. Een extra leven voorkomt teleurstelling als de timing van zo'n invasie ongelukkig uitkomt of wanneer je een stok achter de deur wilt hebben om alsnog te winnen.

doometernal3
Het is de aarde Jim, maar niet zoals wij het kennen!

Doom Eternal Invasions - Wat is het precies?

Het eerdergenoemde onderbreken van je campaign noemt id Software Invasions, een belangrijke nieuwe feature van Doom Eternal. Niet alleen kunnen andere spelers jouw campaign als demoon binnenvallen, maar jij kunt op jouw beurt ook hun campaign als demoon binnenvallen. Daarnaast is het mogelijk om dat met andere spelers te doen zodat je samen als een groep demonen op jacht gaat naar de Doom Slayer. De nieuwe feature is te vergelijken met de multiplayerinvasies uit de Soulsborne-games. Wel benadrukt id Software dat de feature volledig optioneel is. Indien je de campaign alleen wilt spelen, dan kun je de game daarop instellen. Staat het wel aan, dan kun je op ieder moment verrast worden.

Doom Eternal multiplayer - Keert multiplayer terug?

Naast Invasions krijgt Doom Eternal ook een PvP-modus. Het is echter geen herhaling van de multiplayer uit de voorganger. Niet alleen wordt het nu in-house ontwikkeld, het is ook geen set van standaard multiplayermodi. Volgens id Software is de PVP-modus erg 'sociaal' en 'nauw verbonden' met de singleplayer-ervaring, maar blijft het 'erg Doom'. Met die cryptische omschrijving kun je uiteraard niets, dus is het nog even afwachten wat de studio precies in gedachten heeft. De Doom-serie heeft altijd multiplayer gehad, maar vooral de delen uit de jaren negentig stonden vooral bekend om hun co-op modus. Wellicht hint id Software daarnaar, aangezien dat nauw verbonden is met de singleplayer-ervaring. Het is echter geen PvP, alhoewel een competitief element zoals leaderboards voor co-op ook mogelijk is.

doometernal4
Het vliegende bewijs dat het bloedt als je niet regelmatig je tandvlees flost.

Doom Eternal DLC - Krijgt de game post-launch content?

Id Software-topman Marty Stratton heeft tijdens QuakeCon 2018 duidelijk laten weten dat Doom Eternal post-launch content krijgt. Er staan zelfs al nieuwe uitbreidingen voor de campaign gepland. Het is de bedoeling om de herspeelbaarheid zo lang mogelijk te verlengen door je constant redenen te geven om terug te blijven keren. De nieuwe content houdt ook rekening met de multiplayer Invasion feature waar de ontwikkelaar zwaar op inzet.

Doom Eternal modding - Wordt SnapMap door mod-ondersteuning vervangen?

De originele Doom kwam in 1993 uit en heeft nog steeds een actieve modscene. Doom 2016 probeerde daar met SnapMap op in te spelen, maar die toolkit keert niet terug. Hoewel het iedereen in staat stelde zelf dingen te maken, had je niet de vrijheid om echt in de diepte te gaan. Id Software heeft altijd synoniem gestaan met modding, maar dat is door de jaren heen langzaam vervaagd. Het bedrijf onderneemt momenteel echter wel stappen om modding weer mogelijk te maken, maar heeft voor Doom Eternal nog niets aangekondigd.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Johnny van Spronsen

Johnny van Spronsen

Barbaar

Johnny is killer dan het staal dat zijn tegenstanders doorklieft. Hij verplettert vijanden, drijft de overlevenden lachend voor zich uit en luistert met plezier naar de klaagzang van de verliezers.

Meer artikels van Johnny van Spronsen

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread

Gerelateerde content