Star Trek: Bridge Crew gaat moedig waar geen andere VR-game al is geweest

Hands-on op de U.S.S. Aegis.

De Main Bridge van de U.S.S. Enterprise is waarschijnlijk een van de meest herkenbare plaatsen in het sciencefictiongenre. Captain Kirk of Picard die hun bemanning koeltjes opdragen om alle kracht naar de schilden om te leiden of de warpdrive klaar te maken. In Star Trek: Bridge Crew herbeleef je die momenten en kruip je samen met drie andere Trekkies in virtual reality om zelf de U.S.S. Aegis te besturen.

Dat betekent concreet dat elke speler een specifieke rol vervult. De Captain heeft het beste overzicht over heel de situatie en geeft bevelen, Helm bestuurt het ruimteschip, Tactical is verantwoordelijk voor de wapensystemen en Engineer waakt over de energieverdeling en veiligheid. Elk bemanningslid heeft in de virtuele wereld een touchscreen vol informatie voor zijn neus, dat hij of zij met handtracking bedient.

Tijdens een Gamescom hands-on demo krijg ik de rol van Engineer toegewezen. Een medewerker van ontwikkelaar Ubisoft Red Storm is de kapitein die ons een onbekend deel van het universum genaamd 'The Trench' instuurt. Na een korte tutorial over de werking van het touchscreen en mijn verantwoordelijkheid krijg ik de orders om de warpdrive te starten. Als ik me omdraai om te kijken waar het bevel vandaan komt, zie ik onze kapitein druk tekens geven en zijn lippen realistisch bewegen. Verbaasd volg ik mijn orders op en gauw vliegen we door hyperspace.

Veel tijd om rond te kijken en van het uitzicht te genieten, krijg ik niet. Een vijandelijk schip maakt ons het leven zuur en we moeten ze snel mogelijk ontsnappen. Onze Helm doet zijn uiterste best om raketten te ontwijken en terwijl Tactical onze eigen torpedo's klaarmaakt, probeer ik onze energie tussen shields en engines te verdelen. Nog hectischer wordt het als de kapitein mij uitdrukkelijk verzoekt om gestrande crewleden in veiligheid te brengen door ze naar het schip te teleporteren. Door die extra taak en het feit dat we voortdurend onder vuur liggen, verlies ik echter het overzicht en mis ik dan ook mijn orders om de warpdrive te activeren. Het resultaat is dramatisch: door mijn geknoei krijgt de engine niet genoeg kracht en slaagt onze Helm er vervolgens niet in om ons in veiligheid te brengen. De U.S.S. Aegis is niet meer.

1

Ondanks ons falen lijkt Star Trek: Bridge Crew goed op weg om een unieke multiplayer-ervaring te bieden. De focus op teamwork en communicatie zorgt voor een leuke spanningsboog waarin je tegelijk afhankelijk bent van je team, maar ook zelf een cruciale rol speelt. Die samenhorigheid wordt dankzij handtracking en lip-sync technologie extra kracht bijgezet. Ik vergat bijvoorbeeld al snel dat heel de crew die ik druk heen en weer zag bewegen aan hun eigen bureau's eigenlijk gewoon simpelweg naast me in een klein kamertje zaten. Star Trek: Bridge Crew slaagt er opmerkelijk snel in om je van zijn VR-illusie te overtuigen en je helemaal in je rol onder te dompelen.

Het blijft echter nog even afwachten of dat ook buiten een ideale situatie zoals een Gamescom-demo het geval is. Niet iedereen heeft namelijk de mogelijkheid om samen met drie vrienden zich in een kamer met Oculus Rifts of PlayStation VR's op te sluiten. Een belangrijk onderdeel van de multiplayer-ervaring zal dan ook afhangen van de online mogelijkheden. Volgens Ubisoft Red Storm mogen we daar snel meer duidelijkheid rond verwachten.

Losstaand van de technische en praktische details biedt Star Trek: Bridge Crew een ervaring die alleen maar in virtual reality kan bestaan. Het lijkt erop dat samen de U.S.S. Aegis besturen een spannende, lichtjes hilarische maar vooral unieke ervaring lijkt te worden. Dit najaar weten we of Star Trek: Bridge Crew werkelijk in staat is om moedig te gaan waar nog geen andere VR-game is geweest.

Star Trek: Bridge Crew is dit najaar voor Oculus Rift, HTC Vive en PlayStation VR beschikbaar.

Advertentie

Ga naar comments (4)

Over de auteur

Bruce Vandeweyer

Bruce Vandeweyer

Moraalfilosoof

Begon in de kleuterschool met gamen en is sindsdien nooit gestopt. Ontwikkelde de afgelopen jaren een bijna ongezonde Dark Souls obsessie, waarvan hij vandaag probeert af te kicken door zich toe te leggen op adventure en indie games.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (4)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread