Crysis

Terugzien van een oude vriend.

We wanen ons even terug in het jaar 2007. Banken die aanleiding geven om over de kop te gaan, vergezeld van de Belgische regering die halsstarrig de brokken tracht te lijmen en het nodige publieke protest. Barack Obama, toen nog niet openlijk geÔntoxiceerd door de giftige wortels van het geglobaliseerde kapitalistische systeem, was nog volop bezig met het voeren van zijn presidentiŽle campagne en de Republikeinen maakten zich schuldig aan allerlei idiote uitspraken. Ook de oorlogen in Afghanistan en Irak, die onder valse voorwendselen verklaard werden, gingen gewoon door. Schijnbaar vergeten door de hele Westerse wereld, als een slechte grap die meer afschuw opwekt dan hilariteit. Snel aan iets anders denken dus. Enig verschil met nu is dat er enkele oorlogjes bij gekomen zijn. Tevens ook op poten gezet door diezelfde corporatistische grootmachten. Ook maar snel vergeten dus. Doch is er hoop. Overal komen mensen op straat (New York, Los Angelos, Athene, …) om verschillende onrechtvaardigheden betreffende de vele zombiebanken en de daarbij horende systeemcrisis aan te kaarten.

Wat? Crysis? Op welke systemen? Het kan niet verwonderen dat uitgever EA, samen met ontwikkelaar Crytek, na het uitbrengen van Crysis 2 op de consoles, ook beginnen nadenken is om het eerste deel in de reeks richting spelcomputers te brengen. Crysis, de shooter die in 2007 een nieuwe standaard in grafische pracht en praal vestigde op de PC, wordt vandaag heruitgegeven voor de Xbox 360 en PlayStation 3 via hun respectievelijke digitale kanalen. Enige vraag is: kan deze game nu nog altijd voor verwondering zorgen, nadat we vier jaar bloot gesteld werden aan allerlei innovatie op het vlak van het FPS-genre?

Qua verhaal is Crysis identiek gebleven. Nog altijd ga je aan de slag met Nomad, die deel uitmaakt van een elite eenheid Amerikaanse mariniers, uitgerust met de allernieuwste snufjes. Neen, geen iPhone 4S, maar een speciaal gevechtspak dat de gebruiker ervan bovennatuurlijke mogelijkheden biedt. Deze Nanosuit speelt een zeer belangrijke rol in zowel het verloop van het verhaal, als de manier waarop de speler deze game aanpakt. Over het verhaal hebben we destijds een heel uitgebreide bespreking gemaakt, om de consolegamers voor te bereiden op de komst van het overigens uiterst smakelijke Crysis 2. Deze kunnen jullie hier vinden.

Op vlak van gameplay is alles wat toegankelijker gemaakt voor de consolegamers. Deze beschikken natuurlijk niet over een rijkelijk met knoppen voorzien toetsenbord, maar moeten het stellen met een controller. En eerlijk gezegd speelt alles vlotter dan op de PC. De Armor- en Stealth-vaardigheden van je pak bedien je aan de hand van twee schouderknoppen. En Strength, die gebruikt wordt om zware voorwerpen op te stillen en weg te gooien, staat automatisch aan. Te vergelijken met de besturing van Crysis 2 dus. Puristen zullen deze toegankelijkheid natuurlijk veroordelen als iets wat afdoet van de feitelijke ervaring die de game te bieden had op de PC, maar wij moeten hen enig ongelijk geven. Net door deze vereenvoudigingen valt er veel meer plezier te beleven in de game. Nodeloos menu's openen om een vaardigheid te selecteren is zo passť.

Ook wordt de vergelijking tussen Crysis en Crysis 2 op consoles nu onvermijdelijk. Om een lang verhaal kort te maken: Crysis is nog altijd, op vlak van gameplay, beter dan zijn opvolger. En dat zit hem in de kleine dingen. Zo kun je in Crysis naast je pistool twee primaire wapens meedragen. Ook al is je sprintfunctie wel verbonden met de energiemeter van je pak, toch zal je niet stoppen met sprinten omdat je blauwe balkje is uitgeput. Rennen blijf je doen, maar gewoon ietsje trager. Ook de A.I. van vijanden lijkt beter. Deze zullen, wanneer ze beweging zien, hun staat van alertheid verhogen en op onderzoek uitgaan. Dat in plaats van onmiddellijk hun wapen leeg te schieten bij het minste dat ze opmerken. Ook heb je meer bewegingsvrijheid, daar de game zich afspeelt op een tropische eiland. Heb je bijvoorbeeld zin om alle schildpadden te redden uit de klauwen van de snode Koreaanse troepen, dan kun je je wereld verbeterende ambities in deze game botvieren.

De trailer waarmee Crytek opeens liet weten dat Crysis naar de PS3 en X360 zou komen.

Grafisch knalt de game veel recente titels rechtstreeks uit het FPS-vaarwater. De game, die een nieuw likje verf gekregen heeft dankzij de CryEngine 3, doet recht aan het tropische eiland van weleer. Bomen bewegen mee met de wind, takken kunnen kapot geschoten worden, water ziet er realistisch uit en omgevingen zijn in beperkte mate onderhevig aan de nodige vernietiging. Ook de gebieden binnenin het buitenaardse ruimteschip bewijzen dat de CryEngine 3 nog altijd koploper is in zijn soort.

De multiplayer die aanwezig was in de PC-versie van Crysis is jammer genoeg weglaten. Dit is op enige manier wel te begrijpen. Met alle FPS-geweld dat de komende maanden in de winkels verschijnt, zou deze remake in het competitieve online spectrum overrompeld worden. Slechts weinigen zouden dagelijks inloggen om een potje Crysis tegen elkaar te spelen op de consoles. Kijk bijvoorbeeld maar naar het magere spelersaantal op Crysis 2, een game die begin februari uitkwam en dus nog geen jaar oud is. En natuurlijk is het ook mogelijk dat EA enige concurrentie voor haar multiplayer leviathan Battlefield 3 wil vermijden.

Crysis is thuisgekomen. Deze game toont aan dat PC-games steeds grenzen verleggen, maar dat deze grenzen bereiken op de consoles ook best mogelijk is. En maar goed ook. Nu kan iedere gamer, ongeacht zijn of haar geprefereerde platform, genieten van deze schitterende game. Nu enkel nog een Wii versie.

9 / 10

De review van Crysis doorgenomen, en je hebt wel zin om de game in huis te halen? Dat kan, want het spel is vanaf nu te downloaden via PSN en Xbox Live Arcade! Crysis verscheen eerder al voor de PC.

Lees ons scorebeleid Crysis Edelbert Masschelein Terugzien van een oude vriend. 2011-10-06T17:19:00+02:00 9 10

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.