Valkyria Chronicles Remastered review - Nog even strijdbaar

Nog even strijdbaar.

Prachtige omgevingen, meeslepend verhaal en verslavende gameplay zijn uitgebreid met boeiende missies en strakke visuals.

Toen Valkyria Chronicles in 2008 uitkwam, ontving de strategische role-playing game lovende kritieken. Toch kocht enkel de hardcore RPG-fan de game waardoor financieel succes voor Sega uitbleef. Acht jaar later waagt de uitgever een tweede poging met Valkyria Chronicles Remastered, in de hoop dat de jarenlange positieve geluiden betere verkoopcijfers met zich meebrengen.

Alles dat de game in 2008 zo goed maakte, vind je in de remaster terug. Een van de meest memorabele aspecten van de game is het verhaal. In een fictieve versie van Europa zit het land Gallia gevangen in de Tweede Europan (geen typfout) Oorlog tussen het Keizerrijk en de Atlantische Federatie. Het Keizerrijk sleurt Gallia in de oorlog door het land vanwege hun kostbare grondstof ragnite binnen te vallen.

Het is aan hoofdpersonage Welkin Gunther om zijn geboorteland te verdedigen. Hij is een reguliere jongeman die door noodzaak strijdt als luitenant van Gallia's Squad 7. Het is verfrissend een Japanse RPG te spelen waarin de protagonist geen bovennatuurlijke krachten of een bijzonder lot heeft. Bovendien versterkt dat de setting van het verhaal, want troepen bestaan nu eenmaal uit gewone burgers wier thuis in een oorlog verstrikt raakt. Door zowel de hoofdpersonages als de gerekruteerde soldaten persoonlijkheid mee te geven, krijgt de game een extra sterke emotionele impact.

Met de achttien verhaalmissies ben je een flinke tijd zoet. Ook heeft de game een New Game Plus-modus met optionele Hard-moeilijkheidsgraad, een nieuwe rekruut, en de mogelijkheid om verhaalmissies voor een betere score te herspelen. Bij de remaster zitten bovendien alle downloadable content van het origineel inbegrepen. Die DLC-missies introduceren geweldige nieuwe personages en bieden interessante perspectieven. Valkyria Chronicles Remastered zit bomvol inhoud en dankzij de toegevoegde missies blijft de remaster ook voor oudgedienden aantrekkelijk.

Tijdens jouw aanvallen gebruik je Command Points om via een plattegrond een soldaat te kiezen die je in derdepersoonsperspectief wilt besturen. Hier gebruik je Action Points van je soldaat om een goede positie te bereiken en aan te vallen. Dankzij die unieke combinatie van strategisch plannen en zelf aanvallen uitvoeren, voel je je een veldmaarschalk en strijder tegelijkertijd. Op macro- en microniveau beïnvloed jij het verloop van het gevecht, en deze afwisseling houdt de gevechten tot op het einde fris.

Je ziet echter niet hoe ver je met de beschikbare Action Points komt. Schat je de situatie verkeerd in, dan strand je net niet bij dekking en is je soldaat een vrij doelwit. Dat kan je de veldslag kosten. Nu waag je soms een gok die je niet precies kunt inschatten en dat is vervelend bij een uitdagende game waarin strategie zo belangrijk is.

De gevechten maken dat echter ruimschoots goed door veel keuzevrijheid te bieden. Kies je met je Command Points verschillende troepen om gezamenlijk te bewegen, of beweeg je meermaals dezelfde soldaat om zo de vijandelijke linie te ontlopen? Door verkeerde (vaak overmoedige) keuzes delf je al snel het onderspit. Als bijvoorbeeld om een hoek een hinderlaag ligt, dan ben je binnen luttele seconden je tank kwijt terwijl het de twintig minuten daarvoor zo goed ging. De game straft gemakzucht af waardoor je aandacht en interesse hoog blijven.

Mocht je bepaalde secties toch te moeilijk vinden, dan kun je je personages tijdens training of bijkomende gevechten extra ontwikkelen. Omdat je je Character Classes en geen individuele strijders levelt, staat het je vrij om soldaten te kiezen wier eigenschappen het beste bij je huidige missie passen. Zo hebben sommige strijders last van hooikoorts, en functioneren andere beter op afstand omdat ze rondom mensen nerveus zijn. Naast de persoonlijke achtergrond van je troepen biedt dat nog een extra dimensie aan personages die in andere games kanonnenvlees zouden zijn.

Dankzij de vele opties die je ter beschikking hebt, kom je nooit in een onmogelijk situatie terecht. Je hebt altijd manieren om jezelf te ontwikkelen of fondsen te verwerven. Hoe je je troepen ook ontwikkelt, je boekt altijd vooruitgang waardoor jouw speelstijl valide blijft.

Dat gevoel van validiteit ontbreekt echter als je probeert om missies met een hoge score te voltooien. Gevechten win je op veel verschillende manieren, maar hoge scores behaal je voornamelijk door snel een vijandelijke basis te veroveren. Factoren als verloren soldaten en verslagen tegenstanders hebben weinig impact. Dat druist tegen de anders zo sterke speelvrijheid in.

De originele game gooide al hoge ogen met zijn graphics, en de remaster verfijnt die op subtiele wijze. Zowel het aandoenlijke uiterlijk van de personages - Japanse animé met een Europese aankleding - als de prachtige spelwereld van aquarel ogen acht jaar later nog steeds bijzonder mooi. De remaster voegt meer detail toe. De resolutie bedraagt nu 1080 pixels in plaats van 720, en de frame rate is van 30 naar een consistente 60 beelden per seconde verhoogd. De laadschermen duren ook een stuk korter. Met iets fijnere anti-aliasing ziet de remaster er op de PlayStation 4 zelfs een tikkeltje scherper en gedetailleerder uit dan de pc-port van 2014. Hierdoor oogt de remaster beter en vloeiender dan het origineel.

Die betere performance mis je tijdens verhalende filmpjes. Hiervoor is de resolutie namelijk simpelweg van 720 naar 1080 pixels opgeschaald, en hebben de filmpjes de originele frame rate. Omdat het verhaal zo'n sterk component van de algehele ervaring vormt, is het een domper dat juist deze secties geen grafische upgrade ontvingen.

Valkyria Chronicles Remastered moet het vooral hebben van het ijzersterke fundament dat al in 2008 stond: een meeslepend verhaal met personages die je aan het hart gaan, een unieke visuele stijl, en frisse en uitdagende gameplay. De hogere resolutie en frame rate, extra DLC-missies en trophy's vormen de kers op een al heerlijke taart die naar meer smaakt. Acht jaar na het origineel hoopt Sega op het financiële succes dat eerder uitbleef, wellicht als test om te zien of opvolger Valkyria: Azure Revolution ook in het Westen een kans maakt. Aan de kwaliteit van Valkyria Chronicles Remastered ligt het niet, want de titel heeft minstens evenveel charme en spelplezier als acht jaar geleden.

Valkyria Chronicles Remastered is nu exclusief beschikbaar voor de PlayStation 4.