Project Zero: Maiden of Black Water - De GamePad is niet dood

Fototoestel in de aanslag.

Er is iets niet pluis op Mt. Hikami. Mensen komen er naartoe om zichzelf van het leven te beroven, zo gaan de verhalen. Ooit was het een toeristische trekpleister, totdat een onverwachte aardverschuiving honderden doden eiste. Dat er ooit offerrituelen plaatsvonden waarbij meisjes in kisten met water werden opgesloten om ze te verdrinken, heeft er misschien iets mee te maken. Wanneer iemand vermist is geraakt en voor het laatst in de buurt van de vervloekte berg is gezien, mag je van het ergste uitgaan.

Project Zero: Maiden of Black Water is officieel het vijfde deel in de reeks van Koei Tecmo. De game is al meer dan een jaar in Japan uit en lanceert eind oktober ook in het Westen. De horrorgame bouwt voort op de fundamenten die het vierde deel heeft gelegd, maar waar je misschien niet zo bekend mee bent omdat het nooit buiten Japan is uitgebracht. Denk bijvoorbeeld aan het third-person cameraperspectief in plaats van de sfeervolle, strak geregisseerde vaste standpunten uit de originele trilogie. Daarin lijkt Maiden of Black Water ook op de remake van Project Zero 2 voor de Nintendo Wii, die hier wel gewoon te koop is.

Je speelt afwisselend met drie personages: de paranormaal begaafde tiener Yuuri, fotograaf en detective Ren Hojo, en het vermiste meisje Miu. Elk heeft een eigen reden om Mt. Hikami te bezoeken. Voor het eerst in de reeks kunnen ze ook sprinten, zodat je niet meer alleen op een slakkengang bent aangewezen. De game is opgedeeld in hoofdstukken, die telkens meer met elkaar verbonden raken. Aan het einde van elk hoofdstuk krijg je een beoordeling en aan de start van een volgende episode kun je je verdiende punten voor helende items of extra fotorollen inruilen.

Die punten scoor je nog altijd door met de Camera Obscura op spokenjacht te gaan. Dit is de spil waar heel Maiden of Black Water om draait, te meer omdat de GamePad tot een echte camera. Zodra je een geest tegenkomt, trek je de GamePad tevoorschijn alsof je er een fototoestel bij zou nemen. Vanuit een first-person view kijk je om je heen door de GamePad te draaien en de geest zo goed mogelijk in beeld te krijgen. Als je de spin-off Spirit Camera: The Cursed Memoir op de Nintendo DS hebt gespeeld, weet je ongeveer waaraan je je kunt verwachten. Zijn motion controls je ding niet, dan kun je deze ook uitzetten. Je bestuurt de Camera Obscura dan met de rechterstick.

In de vorige Project Zero-games moest je geesten zo dicht mogelijk bij je laten komen, omdat je dan de meeste schade aanrichtte. Met name wanneer het je lukte ze in hun aanvalsanimatie te onderbreken. Dat kan nog steeds, maar de afstand tot de vijandelijke geest is nu ook in tegenovergestelde richting belangrijk.

Hoe verder je weg bent, hoe beter je de tegenstander in je frame krijgt. Zo leg je beter hun zwakke plekken bloot. En door deze op de gevoelige plaat vast te leggen, laat de geest stukjes van zijn ziel los. Deze 'ghost fragments' cirkelen dan een tijdje om de geest heen. Heb je ze allemaal in beeld, dan maak je een extra krachtig shot. Ben je te laat, dan absorbeert de geest ze weer en krijgt hij zijn health deels terug.

Een nieuw element is daarbij de zogenaamde 'Fatal Glance'. Zodra je een geest hebt verslagen, heb je nog heel even om dichtbij te komen en hem aan te raken. Een griezelig filmpje in VHS-stijl laat dan zien hoe hij om het leven is gekomen. Naast geesten die je daadwerkelijk aanvallen, zijn er ook nog altijd geestverschijningen die als schrikeffect dienen. Je hebt maar héél kort de tijd om een foto van ze te maken voor ze weer verdwijnen.

1

Sommige deuren zijn dan weer afgesloten, tot je er een foto van maakt en te zien krijgt waar je ongeveer de sleutel vindt. Bekende elementen voor iedere Project Zero-speler. Ook zijn sommige voorwerpen onzichtbaar totdat je ze in het vizier van je camera krijgt. Voor al deze foto's krijg je punten, die je gebruikt om je camera te upgraden.

Zoals de naam van de game doet vermoeden, draait Maiden of Black Water grotendeels om water. De hoofdpersonages zijn dikwijls compleet doordrenkt, wat onder meer wordt aangegeven door de 'wetness'-balk. Dit icoontje vind je rechtsonder in beeld. Als je nat bent, worden de geesten gevaarlijker. Ze komen sneller op je af en brengen ook meer schade toe. Droog blijven is eigenlijk geen optie. Het regent vaak en je moet onder watervallen door of rivieren doorwaden. Na een tijdje word je wel vanzelf weer droog, maar er zijn ook nieuwe items zoals Purifying Embers die je direct opdrogen.

Project Zero: Maiden of Black Water lijkt vooral voort te bouwen op de recentere delen, zonder te vergeten wat de games altijd al zo eng maakte. Mt. Hikami heeft de typerende vervallen tempels, creepy focus op poppen en de geesten die je met Japanse horror associeert. Denk hierbij aan kermende, vaak vrouwelijke gedrochten met lange zwarte haren voor het gezicht. Dezelfde menustructuur, geluidseffecten en zelfs laadschermen laten er weinig twijfel aan over dat je (eindelijk) weer een nieuwe Project Zero aan het spelen bent.

Project Zero: Maiden of Black Water komt op 30 oktober uit voor de Wii U. De eerste twee hoofdstukken zijn gratis te proberen.

ADVERTENTIE

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Randolf Bouwma

Randolf Bouwma

Typemachine

Schrijft de hele dag, elke dag. Geregeld over games en het liefst nog op papier. Vervangt dan ook nog steeds inktlinten. Ding!

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread