Tales from the Borderlands - Escape Plan Bravo review

Omhoog en omlaag.

In Escape Plan Bravo zit een ijzersterk en hilarisch scenario aan een verouderde en buggy engine vast.

Rhys en Fiona zijn terug voor het voorlaatste hoofdstuk van Tales from the Borderlands. In Escape Plan Bravo gaat het olijke duo de ruimte in. Aan het eind van de vorige aflevering bevonden ze zich in een benarde situatie. Een crimineel meesterbrein heeft Rhys, Fiona en compagnie gevangen genomen. Nu stuurt ze hen naar het hoofdkwartier van de duivelse Hyperion-organisatie: ruimtestation Helios. Om daar te geraken heb je een plan nodig.

De twee hoofdpersonages gaan in een korte proloog elk hun eigen pad op om voorbereidingen voor de grote inbraak op Helios te treffen. In de eerste minuten van de aflevering doet Rhys zijn plan in een overdreven snelle montage uit de doeken, maar al snel blijkt zijn optimisme onverdiend te zijn.

In Escape Plan Bravo toont Telltale Games nog maar eens de sterkte van zijn schrijfteam. Het ene moment ben je bezig voorzichtig het gezicht van je voormalige baas van een psychopatenmasker te schrapen, het volgende krijg je een emotioneel vaarwel voorgeschoteld. De overgangen zijn natuurlijk en de ontwikkelaar deinst er ook niet voor terug om de twee te combineren.

De keuzes die je voorgeschoteld krijgt, beginnen ook telkens meer door te wegen nu het einde van het seizoen nadert. Ieder klein dingetje dat je doet, heeft invloed op iets wat later in de aflevering gebeurt. Het dilemma waarvoor je op het einde staat, doet de keuzes uit de voorgaande episodes verbleken en speelt ongetwijfeld een grote rol in het verloop van de seizoensfinale. In de derde aflevering gebeurde er verhaalgewijs niet veel, nu komt er eindelijk schot in de zaak. Een confrontatie tussen de twee speelbare personages en hun bondgenoten is op til. Het wordt interessant om te zien hoe Telltale ermee omgaat.

Ook in het raamverhaal in de toekomst begint er helderheid te komen. Fiona en Rhys proberen uit de handen van hun ontvoerder te ontsnappen. Die laatste toont zijn menselijkheid en geeft wat nieuwe hints naar zijn ware identiteit. Hoe dit verhaal op de gebeurtenissen aan het einde van de aflevering zal inspelen, is nog maar de vraag.

Naast een sterk scenario moet Tales from the Borderlands het ook met een verouderde engine doen. Dat was duidelijk in de vorige afleveringen en is hier niet veranderd. De animaties zijn nog altijd houterig en de actie stottert soms zonder reden. Het animatieteam heeft zichzelf echter met de gezichtsanimaties overtroffen: sommige van de grimassen en uitdrukkingen die de hoofdpersonages gedurende de aflevering vertonen, zien er erg menselijk uit. Rhys' gezicht tijdens de 'face pizza'-scene blijft je ongetwijfeld bij.

Telltale Games wil de afleveringen wat sneller op elkaar laten volgen. Na het lange wachten tussen de eerste twee afleveringen is dat zeker geen slecht idee. Door het sneller ontwikkelen laat de studio echter wel wat steken vallen. Doorheen de aflevering merk je af en toe ongelukkig gekozen camerahoeken op of personages die dwars door objecten in de omgeving wandelen.

De actie gebeurt nog steeds via quick-time events, waarin je snel bepaalde knoppen moet indrukken. Telltale Games maakt hier soms creatief gebruik van, zoals tijdens een geniale scene waarin de lobby van Helios in een imaginair slagveld verandert. Af en toe kom je echter een bug tegen en vertoont de game een verkeerde aanwijzing. Door toedoen van dergelijke fouten moet je de game herladen en een lange sequentie filmpjes opnieuw bekijken, wat onvergeeflijk is.

Escape Plan Bravo schotelt je opnieuw hilarische situaties en keuzes voor, maar schuwt er niet van terug om even de emotionele tour op te gaan. De game lijdt echter nog altijd aan dezelfde technische mankementen die Telltale al jaren meezeult. Deze aflevering is daardoor geen hoogvlieger.

Tales from the Borderlands - Escape Plan Bravo is nu verkrijgbaar voor de pc, Mac, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, Android en iOS.