Tales from the Borderlands - The Vault of the Traveler review

Als winnaar over de finishlijn.

The Vault of the Traveler is indrukwekkend, emotioneel, hilarisch en een waardige afsluiter voor Tales from the Borderlands.

Na bijna een jaar wachten is het dan zover: Rhys en Fiona hebben in Tales from the Borderlands een echte Vault in zicht. In de laatste aflevering van de reeks gaat het duo computers, criminelen en gigantische buitenaardse monsters te lijf.

Naar Telltale Games-gewoonte eindigde de vorige aflevering met een cliffhanger. Rhys werd door Handsome Jack voor de keuze gesteld: de leider worden van Hyperion Corporation of vluchten als een nul. De keuze die je maakt, telt uiteindelijk voor weinig mee, want al snel blijkt dat Handsome Jack nog altijd niet te vertrouwen valt. Terwijl een gigantisch ruimtestation rondom je in vlammen opgaat, wordt de toon voor een spectaculaire aflevering gezet.

De confrontaties volgen elkaar snel op. Je neemt het tegen Handsome Jack op, een baas van de criminele onderwereld en een gigantisch ruimtemonster. De vertellingen van Rhys en Fiona halen ook het raamverhaal in en de identiteit van de mysterieuze vreemdeling wordt bekendgemaakt. De ontknoping is een ietwat verrassende maar vooral lekker droge scène, waarbij de schrijvers ongetwijfeld plezier hebben gehad.

In ware Telltale-stijl houdt de game ook bij welke personages je te vriend zijn gebleven, welke je niet moeten hebben en welke naar de eeuwige jachtvelden zijn verhuisd. Je krijgt zo onder andere de kans om fanfavorieten Zer0 en Athena terug te zien. Het doel? Het monster dat zich in de Vault verstopt uitschakelen en de buit voor eens en voor altijd binnenhalen.

Dat monster biedt trouwens een echte boss fight, niet onmiddellijk iets wat je van een Telltale-game verwacht. De opzet is alvast cool, maar wordt in werkelijkheid tot een eindeloze sequentie quick time events herleid. Die zijn echter vergevingsgezind genoeg om je niet bij de kleinste fout te bestraffen. Je voelt je nooit echt volledig bij het gevecht betrokken, omdat je te druk bezig bent met opletten welke knoppencombinatie de game op je bord werpt.

De gesprekken die je voert en de keuzes die je kunt maken zijn dan wel weer van topkwaliteit. Er is een blije reünie, een paar laatste confrontaties en zelfs een gesprek over liefde dat als het ware door twee tienermeisjes gevoerd zou kunnen worden. Iets waar de personages zich ook maar al te pijnlijk van bewust zijn.

Humor blijft dan ook de sterkste troef van Tales from the Borderlands. The Vault of the Traveler moet het deze keer minder van lange grappige sequenties hebben, wat bij de vorige aflevering wel het geval was. De komische momenten zitten deze keer verstopt in de momenten waarop personages elkaar terugvinden, elkaar bedanken, of vaarwel zeggen. En lachen zul je, al kan het eventueel wel met vochtige ogen zijn. Na een lange rit komen Rhys en Fiona zo aan het einde van hun reis. De laatste scènes zijn bijna teder, iets dat enkel mogelijk is door het scherpe script en de stemtalenten van Troy Baker en Laura Bailey.

De personages zitten soms ook met vochtige ogen naar elkaar te kijken, maar je hebt toch een beetje verbeelding nodig. De engine die Telltale Games al jaren gebruikt toont immers zijn leeftijd. De bugs uit de vorige aflevering zijn ook terug, waaronder een verkeerde prompt bij quick time events. De game moest duidelijk nog meer getest en opgepoetst worden.

Tales from the Borderlands heeft niet de emotionele impact van The Walking Dead of The Wolf Among Us, maar dat is ook helemaal niet de bedoeling. De game wil op je lachspieren werken en je met een gevoel van blijdschap achterlaten. Daarin is Telltale Games voortreffelijk geslaagd.

Tales from the Borderlands - Episode 5: The Vault of the Traveler is nu verkrijgbaar op de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox 360, Xbox One, Wii U, Mac, Android-apparaten en iOS-apparaten.