Nacon MG-X mobile gaming controller review - Overal gamen

Nooit meer touch controls.

Ondanks enkele kleine gebreken is de Nacon MG-X een mooie en bijzonder gebruiksvriendelijke mobile gaming controller.

De Nacon MG-X mobile gaming controller review van Carl kijkt of deze unieke controller voor Android-smartphones slaagt in zijn taak.

Nu mobiel data gebruiken sneller dan ooit werkt en smartphones performanter worden, wordt mobiel gamen enkel maar populairder. Microsoft stelt je via Game Pass Ultimate zelfs in staat om ook AAA-titels naar je smartphone te streamen. Bijgevolg boomt de markt voor mobile gaming accessoires. Hardwareproducent Nacon pikt ook in op die trend en lanceert de MG-X. Door je Android-smartphone op de mobile gaming controller te schuiven, imiteert het de set-up van een Xbox-controller. Het eindresultaat is een mooie en bijzonder gebruiksvriendelijke mobile gaming controller, die wel enkele kleine gebreken heeft.

De MG-X is een kampioen qua gebruiksgemak. Je verbindt het apparaat namelijk via Bluetooth met je smartphone. Er is dus geen nood aan draden of het downloaden van extra applicaties. Na de eerste verbinding blijven de apparaten elkaar bovendien vlot vinden. Om je smartphone vervolgens in de MG-X te plaatsen, moet je de schuifbalk met weerstand opentrekken en je smartphone ertussen plaatsen. Daarna zit je smartphone knus vast in het omhulsel. Het is een elegante oplossing, al vormt de kracht van de schuifbalk een aandachtspunt. Neem je je smartphone er terug uit, dan glijdt die namelijk met een enorme kracht terug dicht. Dat is wat onhandig in een publieke ruimte en een gevaar voor je vingers. Toch verdient het elegante design van de MG-X lof. Op ongeveer dertig seconden ben je klaar om te gamen.

Cover image for YouTube videoMG-X Designed for Xbox | Mobile Game Controller

Ook qua looks zit het snor. Het design van de Nacon MG-X is sober, maar modern en stijlvol. Het midden van het apparaat is een en al rechte lijnen, inclusief een antisliplaag voor het oppervlak waar je smartphone tegenaan zit. De zijkanten van de controller hebben dan weer een lichte curve die aan de Nintendo Switch Joy-Cons doet denken. Toch is dit overduidelijk een controller in de stijl van Xbox. De 'face buttons', pauzeknop en Capture-knop hebben allen hetzelfde design als Microsofts console, en ook de Home-toets van Microsofts console is vertegenwoordigd. Het Nacon-logo achteraan en op de rechterstick vervolledigt het plaatje. De MG-X ziet er bijzonder mooi uit en vormt de perfecte mobiele compagnon voor je reeds bestaande Xbox-accessoires.

Qua effectieve 'feel' is de MG-X echter geen onverdeeld succes. Nochtans is de eerste indruk erg positief. Zowel de 'face buttons' als de D-pad (traditioneel een van de moeilijkste elementen voor 'third-party controllers') zijn bijzonder degelijk. Hoewel ze een aangenaam 'clicky' gevoel hebben, maken ze geen klikkend geluid. Essentieel om mensen rondom je in openbare ruimtes niet te storen. De bumpers hoor je dan weer wel klikken, maar slechts zachtjes. De echte ster van de show is de achterkant van de MG-X. Daar zit namelijk een rubberen oppervlak dat ongetwijfeld bedoeld is als antisliplaag voor gladde oppervlakken, maar vooral zeer fijn in de hand ligt. Je hebt steeds een comfortabele en stevige greep op de MG-X, wat niet van de meeste mobile controllers kan worden gezegd.

Nacon MG-X mobile gaming controller review - Qua looks zit het meer dan goed.

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De joysticks van de MG-X laten namelijk wat te wensen over. Zo voelt de kwaliteit van het gebruikte plastic niet hoogwaardig aan en is de 'throw' (de bewegingsradius van de joysticks) te klein. Daardoor is er te weinig ruimte voor nuance in games. Tot slot zijn de triggers van de MG-X ondermaats. Die voelen erg stijf aan, waardoor je nooit zeker bent of je ze nu hard genoeg hebt ingedrukt of niet. Zeker voor shooters zijn het geen fijne triggers. Aangezien Fortnite, PUBG Mobile en Call of Duty Mobile op dit moment dé grote mobiele games zijn, vormen de triggers een serieuze domper op de feestvreugde.

De Nacon MG-X is een zeer degelijke mobile gaming controller. Zowel qua gebruiksgemak als visueel design scoort het apparaat zeer hoge punten. De 'face buttons' en D-pad zijn erg aangenaam om te gebruiken, met een 'clicky' gevoel maar zonder de geluidsoverlast: ideaal voor openbare ruimtes dus. Enkel de joysticks en vooral de triggers laten te wensen over, waardoor met name shooters niet aangenaam spelen. Ben je echter op zoek naar een degelijke mobile gaming controller, dan is de Nacon MG-X zeker het overwegen waard.

Zin om zelf aan de slag te gaan? Je kunt de Nacon MG-X kopen via de officiële Nacon website.