BioWare Classics Enhanced Editions review - Computerklassiekers op een console

Update: Neverwinter Nights

Deze pc-klassiekers blijven stevig overeind staan, maar toch is dit geen pijnloze port. Vooral Neverwinter Nights stelt teleur.

De Baldur's Gate, Icewind Dale, Planescape: Torment Enhanced Editions en Neverwinter Nights console review van Carl en Bruce bekijkt of deze pc-klassiekers ook op consoles tot hun recht komen.

Update: Neverwinter Nights

3D-games verouderen doorgaans een pak slechter dan die in 2D. Neverwinter Nights: Enhanced Edition vormt hier jammer genoeg geen uitzondering op. Hoewel de game an sich nog steeds een uitstekende RPG is, gaan het sterke schrijfwerk en de diepgaande gameplay gebukt onder een te dikke laag stof van verrimpelde graphics en klungelige controls.

Op papier lijkt het een juiste keuze van ontwikkelaar Beamdog om de game om te vormen naar een semi-third person game, waarbij je het hoofdpersonage direct bestuurt. Maar al snel merk je dat deze besturing gewoonweg ontoereikend is om de complexiteit van de combat te eren. Om bijvoorbeeld een simpele spell te casten, moet je de game pauzeren, de juiste vijand selecteren door vaag in zijn richting te kijken en vervolgens door drie radiale menu's graven. Met een muis voelt dit systeem vandaag al verouderd aan, maar met een controller is het al helemaal te traag om van te genieten.

Ook de technische prestaties laten heel wat te wensen over. Neverwinter Nights is ondertussen zeventien jaar oud, waardoor het onaanvaardbaar is dat de Switch er schijnbaar niet in slaagt om de game vlot te laten lopen. Veel te vaak zakt de framerate onder de 30fps of word je op onverklaarbare schokken getrakteerd. Tel hier nog wat klassieke bugs bij, zoals belangrijke personages die niet met je willen praten of deuren waarin je blijft vastzitten, en je begrijpt dat dit deze port moeilijk aan te raden is.

En dat is best zonde, want Neverwinter Nights is een van de beste Bioware klassiekers, maar dankzij een slordige port wel de minst geslaagde van alle Enhanced Edition games die Beamdog de laatste tijd naar de Switch bracht.

Baldur's Gate 1 en 2, alsook Planescape: Torment (en in mindere mate Icewind Dale) gelden als onvervalste RPG-klassiekers en zijn de uithangborden bij uitstek van het CRPG-genre: epische avonturen die de diepgang en creativiteit van tabletop RPG's digitaal proberen weer te geven. De afgelopen jaren kende het genre een heuse heropleving met Divinity: Original Sin 1 en 2, Pillars of Eternity en Torment: Tides of Numenara, maar ook ontwikkelaar Beamdog deed in 2012 al een duit in het zakje met de gestroomlijnde Enhanced Edition van Baldur's Gate voor moderne systemen. Doorheen de jaren volgden nog meer 'enhancements', die nu ook hun weg naar de consoles vinden. Komen deze oerklassiekers echter nog tot hun recht vanuit je zetel? Carl testte Baldur's Gate 1 en 2 op Xbox One uit, terwijl Bruce zijn queestes in Planescape: Torment en Icewind Dale op de Switch uitvoerde.

Het uitgebreide scala aan opties voor elke game heeft de overstap van pc naar consoles integraal gemaakt. Concreet betekent het dat je tot in de details elementen van de UI kunt aan- of uitschakelen. Bovendien kun je van enkele quality of life-verbeteringen gebruikmaken, zoals de haast onmisbare mogelijkheid om te pauzeren zodra een combat encounter begint. Puristen die zich opnieuw in 1998 willen wanen, kunnen al deze opties echter evengoed uitschakelen om de ervaring zo 'klassiek' mogelijk te maken. De vele opties waren al een van de meest cruciale aspecten van de Enhanced Editions op pc en de terugkeer ervan betekent dat zowel oude als nieuwe spelers op hun wenken worden bediend.

Het grootste vraagstuk bij een port van een pc-centrische game is echter hoe goed een controleschema met toetsenbord en muis zich naar een controller vertaalt. Wat dat betreft, is alles logisch geordend, met een belangrijke focus op de schouderknoppen die radial menu's activeren van waaruit je toegang tot de belangrijkste tools hebt. In combat reageert alles ietsje minder vlot, vooral omdat het navigeren van een hotbar zonder muis nu eenmaal trager gaat en je bovendien steeds op het icoontje rond de voeten van personages moet klikken om acties te triggeren. Voor puristen zijn deze toegevingen een bittere pil om te slikken, maar Beamdog heeft een goede middenweg gevonden om games die nooit voor een console bedoeld waren toch voor een controller toegankelijk te maken.

Icewind Dale Enhanced Editions console review - De controls maken gretig gebruik van radial menu's.

Bovendien zijn de games op zich nog steeds fascinerende pareltjes. Beide Baldur's Gate-games blijven gekenmerkt door sterk schrijfwerk dat zelfs de meest luttele NPC's uitgebreide dialogen en sprankelende beschrijvingen geeft. Binnen de kortste keren word je meegezogen in het avontuur en raak je aan je fantastische party-leden gehecht. Omdat het verhaal van deel twee vlak na afloop van zijn voorganger start, lopen de twee games bovendien naadloos in elkaar over. Qua gameplay kun je je personage van deel één met een max level cap van 10 dan weer naar deel twee importeren, waar je levels 11 tot en met 20 doorloopt. Koop je dus de Baldur's Gate-bundel, dan staat er je zowel qua verhaal als gameplay een naadloos en episch avontuur te wachten waarmee je weken zoet bent.

Planescape blinkt uit door nog sterker schrijfwerk dan de Baldur's Gate-games, met een verhaal dat zelfs 20 jaar later meeslepend, grappig en filosofisch is. Bovendien ondervindt het door de verminderde nadruk op gevechten het minst hinder van de overstap naar consoles. Maar goed ook, want net zoals bij de originele versie vormt de oppervlakkige combat het dieptepunt van de game. Icewind Dale biedt net het tegenovergestelde: het verhaal heeft weinig omhanden, maar je hebt wel een constante toestroom aan diepgaande, strategische gevechten. Dat betekent echter ook dat deze game het meest wordt getroffen door de port-perikelen. Bijgevolg voelt Icewind Dale als het kneusje van deze collectie aan.

Planescape: Torment Enhanced Editions console review - Het schrijfwerk in Planescape: Torment is na al die jaren nog even uniek als geniaal.

De Enhanced Editions van deze games brengen vier geliefde RPG-avonturen eindelijk naar consoles. De controls vereisen wat gewenning maar houden uiteindelijk stand, al blijven de menu's en strategische combat nu eenmaal beter te navigeren met een muis en toetsenbord. Desalniettemin houden de vier games inhoudelijk stand. Icewind Dale heeft diepgaande combat, Planescape: Torment vertelt een briljant verhaal en Baldur's Gate bezit beide. De diepgang qua verhaal en gameplay die je in deze bundel vindt, blijft tot op vandaag een zeldzaamheid binnen de gamewereld, waardoor iedereen met een passie voor RPG's deze games op z'n minst een kans moet geven. Verzamel je party en avonturier voort.

Baldur's Gate, Icewind Dale en Planescape: Torment Enhanced Editions zijn nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.