Sonic Boom: Fire and Ice review - Flitst razendsnel voorbij

Flitst razendsnel voorbij.

Sonic Boom: Fire and Ice lost de problemen van zijn voorganger glansrijk op. De game is alleen te kort.

Sonic, je lot is wreed. Eens een boegbeeld van SEGA en diens typische jaren 90-attitude, nu slechts een deelnemer in Mario's Olympische Spelen. Zo lijkt het, maar er is licht aan het einde van de tunnel in de vorm van Sonic Boom: Fire & Ice. Ontwikkelaar Sanzaku heeft naar de kritieken op Sonic Boom: Shattered Crystals geluisterd en belooft met Sonic Boom: Fire and Ice een betere Sonic-ervaring. Een beter snelheidsgevoel en constante voorwaartse momentum moeten hiervoor zorgen.

Het moet direct gezegd worden dat Sanzaku zijn belofte volledig nakomt. De levels zijn korter en beter gefocust, gebouwd om het momentum hoog te houden. Pijlsnel schiet je van monster, naar springplank, naar looping zonder je 'flow' te onderbreken. De frame rate houdt de actie prima bij terwijl je de snelste tijd op het parcours verbreekt. Maar er staan ook obstakels in de weg waar je niet simpelweg langs rent. De levels zijn met ijsblokken en waterpoelen bezaaid. Sonic en zijn vrienden hebben vuur- en ijskrachten gekregen, waarmee je de ijsblokken smelt of de waterpoelen bevriest. Het geeft enorm veel voldoening om in één vloeiende beweging door het level heen te suizen, waarin je van springplank naar vijand naar bevroren waterpoel schiet terwijl je constant het level één stap voor bent.

Hoewel de levels in het algemeen een pak korter zijn, valt er nog genoeg te onderzoeken. Elk level bevat zes collectibles en een 'challenge room', en om ze te vinden moet je de speciale vaardigheden van Sonic & co. gebruiken om buiten de gebaande paden te geraken. Amy gebruikt haar hamer om pilaren de grond in te slaan en Knuckles gebruikt zijn handen om door de grond te graven. De in-game-kaart helpt hierbij, zonder direct voor te kauwen waar alles ligt. Dat geeft de levels herspeelbaarheid en wat extra lengte, maar uiteindelijk schiet het toch net tekort.

Sanzaku's belofte om beknoptere levels te ontwerpen zorgt er namelijk voor dat de game te snel voorbij is. Afgezien van optionele minigames telt de game slechts twintig levels van elk ongeveer vijf minuten. Voorts heb je een oneindig aantal levens, dus als je maar genoeg doorzettingsvermogen hebt, worstel je zonder al te veel kleerscheuren in een namiddag door de game heen. Sonic Boom: Fire and Ice is voorbij op precies het moment dat je klaar bent om grotere uitdagingen aan te gaan.

Dat is werkelijk een gemis, want ook de minigames zijn vermakelijk. Zo zijn er third-person-runner-levels waarin je objecten ontwijkt en ringen verzamelt. Daarnaast kun je in een onderzeeër op zoek naar collectibles, terwijl je met een hovercraft ijsschotsen en mijnen ontwijkt om bij de finish te komen. Tot slot zijn er races tegen Dr. Eggmans robots, waarin je datzelfde momentum uit de levels hoog probeert te houden. Nadat je echter de beloning uit het level hebt gewonnen, is er geen reden meer om dat onderdeel opnieuw te spelen.

De game is dus net op het moment dat hij een topsnelheid heeft bereikt voorbij. Nochtans is Sonic Boom: Fire and Ice een erg goede game. Sanzaku heeft alle kritieken met beide handen aangepakt en een uitstekende Sonic-ervaring neergezet. Er is variatie dankzij de verschillende minigames, en de algemene gameplay van de platform-levels voelt goed aan. Sonic Boom: Fire and Ice is de razendsnelle ervaring die de Blue Blur verdient.

Sonic Boom: Fire and Ice is op 30 september verkrijgbaar voor de Nintendo 3DS