Teslagrad review

Een game met aantrekkingskracht.

Teslagrad is een prima puzzelgame op de Vita, maar het is een gemiste kans dat het de mogelijkheden van de handheld niet ten volste benut.

Twee jaar nadat Teslagrad van ontwikkelaar Rain Games uitkwam op pc en Mac, kun je ook op de PlayStation Vita met de puzzel-platformer aan de slag. Het blijkt een ideale partner te zijn voor de korte sessies die je op handhelds speelt. De lastige puzzels vereisen doorzettingsvermogen, dus als je van een stevige, mobiele uitdaging houdt, dan ben je met deze versie van Teslagrad aan het juiste adres.

In Teslagrad speel je een weeskind dat op de vlucht is voor een mysterieuze man. Buiten een hele korte intro heeft het verhaal niet veel om het lijf. Muurschilderingen geven hier en daar hints, maar volstaan niet om een volwaardige plot te vormen. Uiteindelijk komt het erop neer dat je de top van de Tesla-toren moet bereiken. Dat doe je door telkens nieuwe ruimtes te doorkruisen. Elektriciteitsstralen en baasgevechten vormen onderweg een obstakel, maar voor de rest word je niet aangevallen. Een goede keuze, want op deze manier kun je jezelf voluit op de puzzels concentreren.

Magnetische puzzels vormen de kern van Teslagrad. Met een paar handschoenen verander je magnetische blokken van blauw naar rood en andersom. Hier gelden de regels van het magnetisme: gelijke kleuren stoten elkaar af, terwijl ongelijke kleuren elkaar aantrekken. Gaandeweg speel je nieuwe krachten vrij. Denk maar aan een paar schoenen waarmee je jezelf een klein stukje kunt teleporteren. Zo bouw je geleidelijk aan een arsenaal uit om voorbij de puzzels te geraken.

Die zien er op het eerste zicht vaak gemakkelijk uit, maar de moeilijkheidsgraad ligt behoorlijk hoog. Vooral de kamers met bewegende stroomblokken die vliegensvlug afkomen zijn erg lastig om te doorkruisen. Als je er na een tijdje toch doorkomt en de weg dan dood blijkt te lopen, is het frustrerend om er opnieuw door te moeten. Er zijn ook ruimtes die serieus de hoogte in gaan. Indien je dan na veel moeilijke puzzels helemaal terug naar beneden tuimelt, is het moeilijk om niet even te vloeken. Maar dat maakt de vreugde na een succesvolle doorgang weer des te groter. De moeilijkheidsgraad heeft dus goede en slechte gevolgen.

Als je er toch vlot doorheen geraakt, voltooi je de game in vier uur. Daarna kun je wel nog 36 boekrollen proberen vinden in de levels. Iedere rol is goed voor een trofee, maar ze zijn allesbehalve gemakkelijk te vinden, laat staan te bereiken. Door de korte kamers en individuele boekrollen is Teslagrad wel een ideale game om in korte sessies te spelen. Dat maakt de game dan ook uitermate geschikt voor de PlayStation Vita.

Al is deze versie wel precies dezelfde als de PlayStation 3-, PlayStation 4- en pc-versie. Het enige verschil is dat de game na iedere twee à drie ruimtes vijf tot tien seconden moet laden. Dit is niet storend, tenzij je per ongeluk terug in de vorige ruimte loopt en weer verder moet. Dan is het wachten geblazen.

Ook op het gebied van besturing zijn er geen noemenswaardige verschillen tussen de Vita-versie en de andere versies. De touchscreen controls kun je enkel gebruiken in de menu's en bij het bekijken van de kaart. Het touchpad op de achterkant wordt helemaal niet gebruikt. Het is een gemiste kans om de functies van de Vita op een unieke manier te gebruiken.

Teslagrad is een cross-buy game. Dat betekent dat je het maar een keer moet kopen en het vervolgens op zowel de PlayStation 3, PlayStation 4 en PlayStation Vita kunt downloaden. De trofeeën worden gedeeld, waardoor je ze dus niet op iedere console opnieuw hoeft vrij te spelen. Het is wel hinderlijk dat er geen cross-save ondersteuning is. Heb je een savegame van een andere PlayStation-versie, dan moet je toch opnieuw op de PlayStation Vita beginnen.

Teslagrad is ideaal om snel op te pakken en even tussendoor te spelen. De game is daardoor een perfecte match voor de PlayStation Vita. Vergeleken met de andere platformen brengt deze versie echter geen vernieuwingen met zich mee. De onaangepaste besturing is een gemiste kans en het gebrek aan cross-save is storend. Maar zelfs twee jaar na de release is het nog steeds een uitstekende en uitdagende puzzel-platformgame. Het blijft moeilijk om aan de magnetische aantrekkingskracht van Teslagrad te weerstaan.

Teslagrad is nu verkrijgbaar voor pc, Mac, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita en Wii U.