E3 2011 vooruitblik: Namco Bandai

It takes two baby?

45.600 bezoekers waren aanwezig op de E3 in 2010, samen afkomstig uit 90 verschillende landen om gedurende drie dagen in totaal 300 verschillende standhouders af te werken. Het was vorig jaar een extreem drukke editie van de Electronic Entertainment Expo te Los Angeles, maar hoe zal de beurs dit jaar verlopen? En weten alle grote uitgevers en ontwikkelaars zichzelf te overtreffen in vergelijking met de impact die ze al dan niet in 2010 konden maken? In de aanloop naar de E3 2011 proberen wij op die vraag een antwoord te geven. Ons oordeel baseren we deels op feiten, deels op speculatie. Of onze voorspellingen al dan niet zullen uitkomen weten we jullie in de eerste helft van juni te vertellen, wanneer het belangrijkste gamespektakel ter wereld losbarst met de eerste grote persconferenties, en Eurogamer Benelux in Californië ter plaatse is om verslag uit te brengen.

Vandaag analyseren we wat Namco Bandai voor ons in petto heeft op de E3 van 2011.

De E3 van 2010 voor Namco-Bandai

Namco Bandai mag dan misschien niet de grandeur uitstralen waarmee de grote jongens zich dagelijks inzepen, toch is het sinds jaar en dag een trouwe klant op de E3 en een oudgediende in de gamesgeschiedenis. Misschien is zelfs de illustere benaming "stamvader" hier op zijn plaats. Immers, het was Namco die voor het eerst op de proppen kwam met de ronde, gele pillenslikster waar menig gamer zijn hart, en ettelijke dagen van zijn leven, aan heeft verpand. Mevrouw Pac-Man is sinds haar gloriedagen spijtig genoeg ontelbare malen verhaspelt en uitgemolken geweest en word dezer dagen algauw gelijkgesteld met een gemiddelde, Filipijnse... euh... escortgirl.

Dat belette Namco Bandai niet om ook op de E3 in 2010 een nieuwe Pac-Man in onze maag te knallen. Pac-Man Party zou uitkomen voor de Wii en hoewel de filmpjes wat aandeden als een smakelijke mix van Mario Party en Kirby-iteraties bleek deze naderhand een maatje te ligt te wegen. Waar Pac-Man Party fun voor het hele gezin meende te bieden, wist Splatterhouse vooral overuren en vette cheques voor de gezinstherapeuten op te leveren. Deze platformer voor Xbox 360 en PlayStation 3 werd tijdens de voorstelling vooral gekenmerkt door de liters bloed en ingewanden die kwistig naar je hoofd (lees: je scherm) werden geslingerd. Achteraf bleek echter dat het spel, naast een verkwisting aan Rode Kruis donaties, in wezen maar een mager beestje was, met heel wat bekritiserende reviews als gevolg.

Wat ook niet meteen op gejuich werd onthaald, was Clash Of The Titans, een platformer voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. Op de E3 al was duidelijk dat dit spel niets meer betekende dan een zielige poging om, gebruikmakend van de hype rond gelijknamige film, onwetende gamers wat geld af te troggelen. Als Hollywood wat makkelijk geld zoekt dan blijft de videogames wereld de vuilnisbak van dienst. Resultaat is dan ook dat je deze "game" beter als bierviltje of frisbee gebruikt.

Toch hoeft cross-media niet altijd op een flop uit te draaien. Dat toonde Naruto: Ultimate Ninja Storm 2 die ook op de E3 2010 werd voorgesteld. Nodeloos om te zeggen dat deze fighter, ontwikkeld voor PS3 en X360, zijn inspiratie putte uit de Narutowereld maar deze keer wierp de synergie tussen TV en video game zijn vruchten af. Naruto: Ultimate Ninja Storm 2 werd geprezen voor zijn creatieve gameplay en zijn gestileerde, op de anime gebaseerde, graphics en zou later uitgroeien tot een goed gesmaakt spel.

Van hoogtes dan weer naar laagtes. Time Crisis: Raging Storm werd aangekondigd voor de PlayStation 3 en bood een totaalpakket van Time Crisis 4 en Deadstorm Pirates. Twee on-rails shooters met PlayStation Move-ondersteuning en dat voor de prijs van één video game. Voorwaar geen slechte koop werd aanvankelijk gedacht. Toch viel de game naderhand zo vlug door de mand dat er enkel smeulend riet overbleef. Je kon de game immers uitspelen in een uurtje. Een uurtje waar je als gamer dan nog vak termen als frustrerend, belabberd en goedkoop in de mond nam.

Na al dat bedenkelijke consolegeweld, zou je je durven afvragen hoe het met de handhelds zat. Toch bood Namco Bandai vorig jaar ook twee titels aan die op de kleine spruit van Nintendo te spelen waren. Zo had je Dragon Ball: Origins 2, een action RPG die zich vooral richtte op de fans van de serie en die niet veel later best goed onthaald werd. De andere titel die Namco Bandai op de handheld-gamers losliet, bleek een Ridge Racer-iteratie te zijn die de Nintendo DS inruilde voor zijn jongere 3D-broertje. Hoewel deze game misschien niet zoveel nieuws onder zon bracht, brachten juist de zonnige landschappen en het racen in combinatie met de 3D-technologie heel wat soelaas bij een anders droge 3DS-launch.

Mama zei altijd, "save the best for last" en ook dezer dagen houd ik me aan deze wijze raad. Daarom dat ik de blik op mijn achteruitkijkspiegel afsluit met het spel waarmee Namco Bandai ons veel van zijn belabberde andere games deed vergeten, namelijk Enslaved. Tot voor het E3 misschien een sleeperhit maar na de verschillende voorstellingen stond deze game algauw op vele radartjes. Twee interessante personages die zich een weg baanden door een New York waar de natuur zichzelf tot burgemeester heeft uitgeroepen, bleek een ideaal uitgangspunt voor een degelijke platformer. En inderdaad, het werd een origineel en degelijk spel dat in ieder geval ver boven het allegaartje stond dat Namco Bandai ons op het E3 2010 met een schaapachtig en schuldig lachje voorstelde.

De E3 van 2011 voor Namco-Bandai

De hamvraag die op ieders lippen brand, blijft natuurlijk "Wordt het dit jaar dan beter?"'. Op het eerste gezicht zou ik durven stellen van wel. Namco Bandai pakt immers uit met enkele troeven die de smaak van de bittere cocktail van vorig jaar moeten doorspoelen. Zo is daar bijvoorbeeld Dark Souls. Dark Souls, die ontwikkeld wordt voor de PlayStation 3 en Xbox 360, is de opvolger van het alom geprezen en door menig bittere gamer verhuisde Demon Souls.

Demon Souls werd door velen aanzien als dè RPG van 2009 maar werd naast een briljante sfeer ook gekenmerkt door een demonische moeilijkheidsgraad. Sterven betekende van voorafgaan beginnen en monsters die in ieder andere game als eindbaas zouden bestemd worden, waggelden in Demon Souls vrolijk met z'n vijven naar je toe. Ware het spel misschien een tikkeltje gemakkelijker geweest dan hadden misschien meer gamers zich aan de schoonheid en briljante gameplay kunnen vergapen. Volgens de makers is de pijn en frustratie echter deel van het spel en ze beloven dat Dark Souls nog een heel stuk erger wordt. Weliswaar met meer en gevarieerdere omgevingen om de pil te vergulden maar gamers die Demon Souls achter de kiezen hebben, plannen best enkele nieuwe afspreken met de therapeut.

Een andere grote troef voor de uitgever/ontwikkelaar is Tales Of Graces f. Over deze nieuwe telg in de Tales-reeks is nog opvallend weinig bekend maar naar goeder gewoonte zal je je kunnen verwachten aan strategische en tactische combat en een diepgaand verhaal met heel wat anime en manga-invloeden. Deze titel wordt ontwikkeld door Namco's eigen studio en zal zijn weg vinden naar de PlayStation 3.

Waar ook nog bitter weinig over te zeggen valt, is Armored Core V. Deze mech-simulator zal ongetwijfeld heel wat aandacht krijgen in Los Angels maar tot nog toe werd er enkel vrijgegeven dat het spel een nieuwe offline mode zal bevatten, heel wat nieuwe content en team-based strijdgewoel op een gigantisch grote schaal. Wij zijn benieuwd!

Over Inversion is dan weer meer bekend maar toch is voorzichtigheid op z'n plaats, voor we het spel daadwerkelijk in actie zien. Deze titel beroept zich immers op heel wat grote beloftes. Gameplay die de wetten van de zwaartekracht tart, een omgeving die volledig te vernietigen valt, een meeslepend verhaal en ga zo maar door. Dat klinkt natuurlijk fantastisch maar nuchtere gamers als we zijn roepen we nu allen in koor: "Eerst zien en dan geloven!"

Maar heel wat hoofden zullen richting Ace Combat: Assault Horizon draaien wanneer Namco Bandai deze terugkeer van de moeder der arcade flightgames op ons loslaat. Sommigen bestempelen de game nu al als "Call of Duty in de lucht", terwijl ook de ontwikkelaar zelf aangegeven heeft dat met deze alweer elfde Ace Combat het roet volledig om zullen gooien! Wij kunnen alvast niet meer wachten!

Wat er makkelijker te geloven valt, is natuurlijk de obligate 3DS-titels die hun opwachting maken. Zo zal niemand opkijken bij de aankondiging van een Pac-Man & Galaga Dimensions waarbij je in 3D met onze gele doch drugsverslaafde jeugdliefde aan de slag kan. Daarnaast heeft Namco Bandai ook het spel DualPenSports aangekondigd. Een party game waar je middels twee stylussen heel wat populaire sporten kunt naspelen. DualPenSports... What's in a name?

Voorspelling

Namco Bandai heeft dus een stevige line-up gepland voor E3 2011. Eén die veruit beter is dan die van het E3 2010 maar dat vergde natuurlijk weinig moeite. Het aantal games is ten opzichte van vorig jaar misschien geslonken maar de kwaliteit zal (hopelijk) beduidend hoger liggen. Op dit moment is het afwachten geblazen en hopen op heel wat meer informatie betreffende Dark Souls, Tales Of Graces F, Inversion, Armored Core V en natuurlijk Ace Combat: Assault Horizon. Gelukkig stuurt Eurogamer Benelux een professioneel team die getraind is in ondervragingstechnieken door ex-vietcongleden. Vroeg of laat krijgen we ze wel aan de praat...

E3 2011 > E3 2010

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Rein van Imschoot

Rein van Imschoot

medewerker

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread