Dead Rising 4: Frank's Big Package review - Zombi(e)dioterie

Zombi(e)dioterie.

Dead Rising 4: Frank's Big Package belooft groots uit te pakken, maar zelfs de komische toon kan sleur niet vermijden.

Sinterklaas is met zijn Pieten-entourage nog maar amper de deur uit of bij de meeste mensen pronkt alweer de kerstboom in de huiskamer. Om alvast in een opgewekte feestdagenstemming te komen, kun je op de PlayStation 4 nu ook hordes zombies in stukken meppen, hakken, zagen, schieten - of wat dan ook. Dead Rising 4: Frank's Big Package belooft inclusief alle extra content dan ook de nodige uren slachtvertier. Maar meer is niet altijd beter.

De meest opvallende verschijning in de game is de comeback van beroepschagrijn Frank West. Hij mag dan misschien een dagje ouder zijn, maar de uitgerangeerde fotograaf is zijn cynische humor en gewelddadige trekjes duidelijk nog niet verloren. Net als vijftien jaar geleden is het slaperige stadje Willamette de klos en wordt het overspoeld door duizenden zombies. Door de gezellige kerstsfeer waarbij alles groots versierd is en vrolijke kerstliedjes door de speakers galmen, zou je bijna vergeten dat je getuige van een humanitaire ramp bent. Maar een humeurige Frank in een romantische kerstsetting is de zombie-bonanza bij uitstek.

Ook het vierde deel pakt de kolderieke draad van de eerdere Dead Rising-games onverstoord op. In geen tijd sta je met een sombrero op je hoofd met een paspop op schedels van ondoden in te beuken, of zet je rijdend op een hybride grasmaaier/driewieler de omgeving in lichterlaaie. Later sta je dan weer oog in oog met een manische medeoverlevende die de toepasselijke naam Sadistic Santa draagt. En vergeet te midden van die chaos niet af en toe een selfie te nemen. Onnozele zombies, absurde wapens en knettergekke overlevenden: het is Dead Rising in een notendop.

Cover image for YouTube videoDead Rising 4: Frank’s Big Package – Announcement Trailer | PS4

Daarmee wordt tegelijkertijd de achilleshiel van Dead Rising 4 blootgelegd. Wat als een feest van herkenning begint, mondt na enkele uurtjes al uit in sleur. Zeker als je de vorige games kent, kijk je er al snel niet meer van op dat je op een Segway door een winkelcentrum vol met als kerstelfjes verklede zombies rond scheurt. Ontwikkelaar Capcom verschiet dus vroeg zijn kruit. Voor een game die zo zwaar leunt op humor is routine dodelijk.

Nu hoeft 'meer van hetzelfde' geen ramp te zijn als de game op andere vlakken uitblinkt, maar ook daar schiet Dead Rising 4 tekort. Om te beginnen is er een flinterdun combatsysteem. De aanwezigheid van diverse wapencombinaties, een skill tree en zelfs een exosuit brengen weinig diepgang in hoe je die hordes zombies in een bloederig ratjetoe van ingewanden en ledematen verandert. Levelen gaat te snel, er is weinig variatie in vijanden en om de haverklap vind je wel wapens. Zelfs zonder de stress van de meedogenloze timer word je nergens geprikkeld om de complete omgeving te verkennen en op die manier progressie te boeken. Uiteindelijk komt het allemaal neer op inspiratieloos button bashen.

Dat je voor de rest niet bepaald door oogstrelende graphics of een meesterlijk verhaal vol plotwendingen overdonderd wordt, is de game vergeven. Glitches daarentegen niet. Zo gebeurt het vaker dat zombies onverstoord tegen een muur blijven aanlopen. Ook komt het soms voor dat je zelf in een willekeurig object vastzit. Niet bepaald prettig wanneer een handjevol zombies hun rotte tanden in je huid zetten. Aangezien dat soort ongemakken ook in de pc- en Xbox One-versie van Dead Rising 4 zitten, is het dus op zijn zachtst gezegd teleurstellend dat Capcom er in Frank's Big Package geen serieus werk van gemaakt heeft.

Ook de extra content tilt de game niet naar een hoger niveau. In Capcom's Heroes speel je de campaign, maar dan in de huid van bekende personages zoals Ruy, Dante en Jill Valentine, inclusief enkele karakteristieke moves. Dat lijkt op het eerste gezicht hilarisch, maar de nieuwe gamemodus verzandt al snel in zielloos aan de lopende band zombies slachten. Ook in Super Ultra Dead Rising 4 Mini Golf steekt de ontwikkelaar op humoristische wijze de draak met zichzelf, maar door de oppervlakkige gameplay laat je een potje minigolf al snel links liggen. Voor de puristen is er wel Frank's Rising waarin de notoire timer terugkeert, maar dat is niet voldoende om de suggestieve subtitel 'Frank's Big Package' te rechtvaardigen.

Met de terugkeer van antiheld Frank West en alle zombie-idioterie wordt in Dead Rising 4: Frank's Big Package direct de toon gezet. De humor is als vanouds morbide en krijgt door de kerstsfeer een extra hilarische lading. Toch verliest dat door gewenning al snel zijn glans. De gameplay is gedateerd en oppervlakkig, om over de glitches nog maar te zwijgen. Ook de extra content kan de game niet van sleur behoeden. Grote verpakking, weinig inhoud dus.

Dead Rising 4: Frank's Big Package is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4.