Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

WRC 5 review

No rally, no party.

Eurogamer.nl - Aanrader badge
Een zeer degelijke rallygame, geschikt voor zowel beginners als veteranen. Het uitstekende schademodel is de kers op de taart.

Uitgever Big Ben Interactive is met WRC 5 een nieuwe weg ingeslagen. Na het afscheid van Milestone Games en door de nieuwe samenwerking met ontwikkelaar Kylotonn Games is WRC 5 helemaal vanaf nul opgebouwd. De bedoeling is om authentieke gameplay voor te schotelen die als rallyrijden aanvoelt. Maar de focus ligt op plezier; dit is heel bewust geen hardcore rally simulator. WRC 5 moet een aangename en tegelijk uitdagende ervaring zijn voor zowel beginners als veteranen.

Wanneer je met WRC 5 aan de slag gaat, is het verstandig om de rallyschool te bezoeken. Dat is zelfs vereist vooraleer je in de career modus een contract krijgt aangeboden. De game stelt namelijk zelf de moeilijkheidsgraad en hulpmiddelen in aan de hand van je eerste geslaagde testrit. Die opties kun je nadien zelf naar wens aanpassen. Voor beginners is de rallyschool echter best pittig. Net wat teveel van de ideale lijn afwijken of niet op tijd binnenkomen en je kunt van voor af aan beginnen.

Bekijk op YouTube

Je begint in de career modus in het Junior WRC kampioenschap. Alle teams daarin zijn even sterk en je maakt de keuze van contract aan de hand van je rijstijl. Het ene team zoekt een hardrijder die niet op een beetje schade meer of minder kijkt, terwijl een ander team veiligheid vooropstelt. De teams beoordelen je dan ook vooral hierop. Als je goede resultaten in het junior WRC kampioenschap behaalt, kun je naar WRC 2 doorschuiven, om uiteindelijk bij de elite in de WRC uit te komen.

Aan het rijden moet je even wennen voordat je dat onder de knie te krijgt. Vooral het driften bij een haarspeldbocht is moeilijk beheersbaar. Ook het verschil in ondergrond merk je goed. Remmen op gravel is veel moeilijker dan op asfalt. De weersverschijnselen hebben ten slotte ook hun invloed op het rijgedrag. Dat zijn veel elementen om rekening mee te houden, maar eenmaal je het onder de knie krijgt, is de besturing zeer bevredigend. Het enige grote minpunt tijdens races is dat je geen tussentijden ziet. Enkel na de rit zie je de uitslag. Je hebt dus helemaal geen idee of je goed bezig bent, en je moet van begin tot einde voluit gaan.

Daarbij loop je onvermijdelijk schade aan je auto op. Blutsen en schrammen, bumpers en spoilers die afvallen, de motorkap die bol gaat staan en je zicht belemmert in cockpit view... Het schademodel weet te overtuigen. Dat beïnvloedt ook je rijgedrag. Zo begint je wagen naar links of rechts uit te wijken en gaat het schakelen na enkele botsingen wat langer duren. Uiteindelijk kun je zelfs in één bepaalde versnelling blijven steken. De handrem die het begeeft en de gewone remmen die minder effectief werken horen er ook bij. De aandacht voor details in het schademodel zijn dan ook indrukwekkend te noemen.

De schade herstellen is pas mogelijk na bepaalde stages. Net zoals in andere rallygames kost dat tijd waardoor je bij veel schade moet kiezen wat je wilt herstellen. Een doordachte uitbreiding van dat systeem is dat je voor ieder onderdeel kunt kiezen tussen een snelle, normale of volledige herstelling. Uiteraard gaat dit gepaard met het respectievelijke tijdsverbruik. De mecaniciens werken overigens efficiënter als het moreel van het team hoog is, wat je dan weer kunt bereiken door goede resultaten te behalen. Dat is een goede toevoeging want zo heb je zelf een invloed op hoe goed je team werkt.

Het geluid weet te overtuigen. Vooral de ronkende motoren laten zich nadrukkelijk horen. De copiloot klinkt dan weer minder sterk en komt eerder als een robot over. Ook op grafisch vlak levert de game overwegend kwaliteit. De wagens zijn tot in detail uitgewerkt en ieder land heeft zijn eigen omgeving. Zo rijd je in Polen over veldwegen en tussen de boerderijen, terwijl je in Finland vooral door bosrijke omgevingen rondracet. Enkel in de cockpit view oogt alles erg kaal. Je ziet geen enkel detail zoals een kilometerteller of andere kleine touches.

Alle licenties van de WRC zitten in de game. De wagens zien er net hetzelfde uit als in het echte leven. Alle chauffeurs en hun bijzitters zijn aanwezig. Ook de dertien rally's uit het WRC kampioenschap zijn beschikbaar. Iedere rally bestaat uit vijf super stages en één powerstage. Dat is het perfecte aantal want je hebt voldoende tijd om het verschil te maken of om tijd in te halen. Langere en kortere etappes wisselen elkaar goed af. De meeste parcours bestaan uit meerdere verschillende types ondergrond. Dat zorgt voor boeiende etappes, want je moet telkens weer op een andere manier rijden.

Big Ben is er met WRC 5 in geslaagd een degelijke rallygame af te leveren. Het rijden focust op plezier en is tegelijk toch uitdagend. Beginners kunnen na even oefenen overweg met het rijgedrag en ook veteranen kunnen zich uitleven met toptijden op de leaderboards neer te zetten. Zowel grafisch als akoestisch scoort de game goede punten, met als kers op de taart een uitstekend schademodel met veel oog voor detail. WRC 5 laat ook echt de rallypiloot in je los.

WRC 5 is verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox 360 en Xbox One.

Read this next