Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Sony patenteert wedsysteem voor e-sports

For the bettors.

Sony heeft de implementatie van een wedsysteem voor e-sports, professionele videogamewedstrijden, gepatenteerd. Dat blijkt uit een document uit 2019 dat nu, 18 maanden later, via PatentScope wordt vrijgegeven. Concreet zou het om een platform voor "gameconsoles zoals PlayStation®, gameconsoles van Microsoft of Nintendo, virtualrealityheadsets, [...] laptops, computers, en mobiele toestellen zoals smartphones" gaan.

Het systeem, dat in een handvol afbeeldingen wordt uiteengezet, maakt van een user interface (UI) overlay gebruik. Daarmee worden kijkers van livestreams tijdens e-sportswedstrijden geïnformeerd over de odds van een bepaald team of een bepaalde speler. Die odds worden door middel van machine learning (op basis van voorgaande prestaties) berekend en zijn zowel stabiel als variabel. Stabiele odds veranderen niet en zijn voor de aanvang van een wedstijd beschikbaar, terwijl variabele odds live betting toelaten. Om de odds van zogenaamde micro-events - denk bijvoorbeeld de statistische kans dat een granaat drie spelers doodt - te berekenen, put het systeem dan weer uit een "oceaan aan data".

Het patent maakt eveneens gewag van parimutuel betting. Dat zijn weddenschappen waarbij alle inzetten in één gezamenlijke poule worden gestoken. Ook is er de mogelijkheid om wedverzoeken naar vrienden en toeschouwers te sturen.

Nog opvallender is de mogelijkheid om zowel echt geld als cryptomunten en gamecontent in te zetten. Vooral die laatste optie doet vragen rijzen over de werkelijke waarde van in-gamevaluta en -items, en doet denken aan het vaak ongereguleerde skin betting dat buiten het gezag van de game-uitgever plaatsvindt.

Het systeem imiteert en combineert dus heel wat features die je bij weddenschappen op traditionele sporten terugvindt. Net als online sportbookmakers is de explosieve groei van e-sports Sony dus niet ontgaan. In 2020 schatte marktonderzoeker Newzoo dat wereldwijd meer dan 220 miljoen mensen, waaronder minderjarigen, minstens één keer in de maand e-sports kijken. Een groei die onder meer door een verbeterde online infrastructuur en de positie van gaming als 'mainstreamentertainment' te verklaren valt.

Let wel: gepatenteerde systemen zien lang niet altijd het levenslicht. Daarbij heeft Sony ongetwijfeld met heel wat lokale kansspelwetgevingen en leeftijdsrestricties te kampen. De kans bestaat met andere woorden dat we nog eerder met een banaan als controller aan de slag kunnen.

Read this next