Final Fantasy Pixel Remaster review - Liefdevol naslagwerk

Update: Final Fantasy 6 besproken!

Final Fantasy Pixel Remaster biedt een moderne kijk op de klassieke roots van de serie, maar doet dat niet zonder schoonheidsfoutjes.

Met de Final Fantasy Pixel Remaster review vervult Sander zijn lotsbestemming: het recenseren van geliefde games uit een geliefde serie.

De Final Fantasy-reeks heeft door de jaren heen behoorlijk wat heruitgaven, remasters en remakes gekregen. Sommigen daarvan, zoals Final Fantasy 1 op PSP, worden gehuldigd; andere, zoals de mobiele remasters van 5 en 6, het liefst vergeten. Ontwikkelaar Square Enix is er met de Final Fantasy Pixel Remasters op uit om de ultieme remasters van de klassieke games naar pc en mobiele telefoons te brengen. 'Ultiem' is een te groot woord voor deze nieuwe remasters, maar er is zeker met liefde aan gewerkt.

Op deze pagina:

Final Fantasy Pixel Remaster review

De nadelen van de remasters zijn klein, maar opvallend aanwezig. Het font is van te hoge resolutie en de effecten zijn duidelijk in 3D geanimeerd met een pixelfilter eroverheen. Beide zorgen voor een opvallende stijlbreuk. Daarnaast hebben de games last van V-sync-issues, maar niet op alle systemen waar ik de games op testte. Ook mist er extra content die andere remasters wel hebben - van extra dungeons tot extra verhaal - die de klassieke games geregeld meer inhoud hebben gegeven. Voor de achievement-jagers is het vooral vervelend dat de Bestiary alleen in het hoofdmenu te benaderen is en je de game daar dus eerst voor moet afsluiten. Het zijn stuk voor stuk kleine irritaties die niet groot genoeg zijn om je spelplezier te bederven, maar toch de beoordeling beïnvloeden.

De pixel graphics zijn over de hele lijn echter van hoge kwaliteit en trouw aan de originele games. Het is voor het eerst dat de gehele klassieke reeks in een uniforme stijl verschijnt. Hoewel er in het verleden remasters en remakes met meer detail en zelfs in 3D zijn verschenen, zorgt deze 16-bitstijl voor een consistentie waardoor de games uitstekend achter elkaar te 'bingen' zijn. Onder supervisie van de oorspronkelijke componist, Nobuo Uematsu, is ook alle muziek liefdevol onder handen genomen. Alle tracks zijn uitstekend gemoderniseerd, zijn gevarieerd in arrangement en behouden de impact van de originelen. Kleine quality-of-lifetoevoegingen maken de remasters compleet, zoals diagonaal lopen, automatische combat en minimaps voor alle omgevingen inclusief dungeons. Op gameplaygebied blijven de remasters trouw, afgezien van versoepelingen om het grinden te verminderen. Het volledige pakket is perfect voor nieuwe spelers en veteranen die graag weer even naar hun favoriete game willen afreizen.

Final Fantasy 1 review

Final Fantasy 1 is simplistisch en archaïsch, maar charmant. De vier Warriors of Light, elk met een dof kristal in hun handen, krijgen de taak om de elementen van de wereld te revitaliseren. Elk dorp in de game heeft een klein verhaal en hoewel het nooit de epische proporties bereikt waar de serie tegenwoordig om bekend staat, geeft het wel kleur aan je queeste. De game is in de kern een lange tocht door kerkers, grotten en moerassen, met haast ontelbare random gevechten. De uitdaging die het origineel bood is hier echter niet aanwezig, doordat de verlaagde prijzen in winkels en de verhoogde EXP je al snel veel krachtiger maken. Vooral na de Marsh Cave biedt de game maar weinig weerstand, waardoor de Final Fantasy 1 Pixel Remaster vooral waarde heeft als een naslagwerk voor tijdenlange tradities, referenties en de oorsprong van een van de langstlopende JRPG's aller tijden.

Final Fantasy 1 review - De Lich ziet er uit alsof hij moet niezen. Graag gedaan.

Final Fantasy 2 review

Final Fantasy 2 wordt als zwart schaap bestempeld en dat is niet vreemd: de game steekt af tegen de rest van de reeks. Hier level je niet op de traditionele manier, maar met een systeem vergelijkbaar met The Elder Scrolls. Zwaai met je zwaard en je Strength gaat omhoog. Gebruik een spreuk en je Intellect wordt beter, alsook je algemene vaardigheid. Het is een interessant systeem dat uiteindelijk zijn thuis in de Romancing Saga-serie heeft gevonden. Final Fantasy 2 legt meer nadruk op zijn verhaal, waarin een klein rebellenleger zich kranig verweert tegen een boosaardig keizerrijk. Met behulp van keywords ondervraag je NPC's, wat Final Fantasy 2 meteen de enige game maakt waar je meer dan 'ja' en 'nee' aan een dialoog kunt toevoegen. Het vele backtracken van en naar je uitvalsbasis verveelt echter al snel en de dungeons irriteren vanwege doodlopende gangen en lege kamers. Toch charmeert Final Fantasy 2 met zijn unieke ideeën. Ook al landt niet alles, het biedt een bijzonder kijkje in wat had kunnen zijn.

Final Fantasy 2 review - Seconden voordat het noodlot toeslaat.

Final Fantasy 3 review

In Final Fantasy 3 vind je de oorsprong van het moderne Job System, dat vandaag de dag nog altijd in de MMORPG's wordt gebruikt. Dat systeem is direct de steunpilaar van de game, waardoor de verhaalvertelling net als in Final Fantasy 1 slechts een gastrol krijgt. Omdat dit een remaster van de originele Famicom-game betreft, mist het ook de uitgebreide characters en het daarbij behorende verhaal van de 3D-remake op de Nintendo DS. In tegenstelling tot Final Fantasy 1 biedt het Job System dermate veel variatie en spelplezier dat het het vermakelijk blijft om te vechten en te experimenteren met de opmaak van je party. Het switchen van Jobs kost in tegenstelling tot het origineel ook geen Capacity Points meer, waardoor de noodzaak voor grinden verminderd is. Final Fantasy 3 schittert vooral vanwege zijn systemen, die de basis leggen voor belangrijke kenmerken van de reeks.

Final Fantasy 3 review - Misschien, maar JIJ bent te oud om me tegen te houden. Ha-HA!

Final Fantasy 4 review

1991. Het tijdperk van de Super Nintendo Entertainment System is aangebroken en Final Fantasy 4 is de eerste volledige blauwdruk voor de moderne reeks. Het bouwt op de basis die door 1 gelegd is, heeft een verhaalgedreven campagne zoals 2, en bevat een variant van het Job System van deel 3. Ook is Final Fantasy 4 de eerste game die het Active Time Battle-systeem bevat, oftewel die kenmerkende vollopende balk die aangeeft wanneer het jouw beurt is. Het gevechtssysteem is gestroomlijnd en bevat nog altijd voldoende uitdaging. Final Fantasy 4 kent bovendien een emotioneel verhaal vol hoogtepunten, met memorabele teamgenoten én schurken. Het enige wat uiteindelijk aan te merken is op de Pixel Remaster is dat sommige sprites, zoals die van gras en bossen, nogal overdesigned zijn en rommelig ogen. Alsnog is Final Fantasy 4 één van de beste klassieke games in de reeks. Zeker niet eentje om over te slaan.

Final Fantasy 4 review - Geen remake van FF4 is compleet zonder deze iconische kreet.

Final Fantasy 6 review

Het laatste deel is het hoogtepunt van de Pixel Remaster-reeks. Het verhaal weet drama en volwassen thema's goed te balanceren met luchtige en komische momenten. Waar Final Fantasy 4 al memorabele personages neerzette, doet deel 6 er een schepje bovenop. Zo krijgen personages niet alleen meer dialoog en screentime, maar ook unieke vaardigheden waardoor ze tijdens gevechten hun eigen niche vervullen. Daarnaast is Kefka een meesterlijke schurk die met zijn persoonlijkheid de show steelt en tegelijk het bloed onder je nagels vandaan haalt. Het script is opgeschoond, met een helderder verhaal als resultaat dat vrij is van misplaatste referenties naar onze wereld. De veelbesproken operascène is nu in 2D-HD vormgegeven en bevat echte zang, wat het geheel naar nieuwe hoogtes tilt. Net als Final Fantasy 4 is Final Fantasy 6 een absolute topper in de reeks die in de collectie van elke zelfrespecterende JRPG-fan thuishoort.

Final Fantasy 6 review - Uit volle borst meezingen gewenst.

Final Fantasy Pixel Remaster review conclusie

De Final Fantasy Pixel Remasters bieden iets tussen een authentieke en een ultieme ervaring. De games zijn elk liefdevol geremasterd op audiovisueel gebied, dankzij een consistente artstijl en een uitstekend opnieuw gearrangeerde soundtrack. De quality-of-lifetoevoegingen zijn meer dan welkom, hoewel de daaruit resulterende verlaging van de moeilijkheidsgraad sommige games schaadt. De kwakkelende V-syncproblemen, missende content en de stijlbreuk door zowel het font alsook de 3D-effecten zijn storend en schaden samen een anderzijds genietbare ervaring. Uiteindelijk is het wel ideaal dat alle Pixel Remasters nu in gelijke stijl en ervaring onder één dak te vinden zijn. Collectief geven ze een perfecte inkijk waar de serie zijn roots vindt.

Voor de Final Fantasy Pixel Remaster review speelde Sander op de pc. De games zijn ook beschikbaar op Android- en iOS-telefoons.