Grow Up review - Bloeiende potentie

Bloeiende potentie.

Met kleine verbeteringen, vermakelijke verkenning en een goede speelduur groeit Grow Up de heikelpunten van zijn voorganger voorbij.

Wat begon als een interne game bij Ubisoft groeide vorig jaar tot Grow Home uit. Een jaar later al zet robotje B.U.D. zijn volgende stapjes in opvolger Grow Up. Omdat er weinig tijd tussen de twee games zit, dringt de vraag zich op of ontwikkelaar Ubisoft Reflections de probleempunten van de vorige game heeft aangepakt. Zijn de korte campagne en soms problematische besturing uit de eerste game verbeterd?

De campagne heeft deze keer alvast een simpele maar effectieve opzet. De schattige Botanical Utility Droid reist in het ruimteschip M.O.M. door de ruimte. Wanneer M.O.M. tegen een maan vliegt, storten enkele delen naar de planeet daaronder neer. Aan B.U.D. de taak om op die planeet de onderdelen te verzamelen en een weg naar de maan terug te vinden zodat hij en nieuwe kameraad P.O.D. het schip weer in elkaar kunnen zetten. De verspreide onderdelen bieden een logische reden om de planeet af te struinen terwijl je je nooit te gehaast voelt om op je gemak de lokale flora en fauna te verkennen.

De besturing is vrijwel identiek aan de eerste game. Gebruik je een controller, dan grijp je iets met B.U.D.'s linker- en rechterhanden vast door respectievelijk de linker- en rechterbumper te gebruiken. Nieuwkomers wennen snel met die simpele controls. Bovendien zorgt het knoppenschema ervoor dat je eigen vingers ook fysiek bij het klimmen betrokken raken. Je voelt je onderdeel van B.U.D.'s verkenning en dat helpt je in de spelwereld opgaan.

Ook de camera is een belangrijk onderdeel van je klautertocht. Je kijkrichting bepaalt voor een groot deel in welke richting je klimt. Door de camera mee te draaien, beklimt B.U.D. zonder moeite bergwanden en plafonds van grotten. Hoe je ook hangt in de spelwereld, met behulp van de camera vind je altijd een manier om verder te klimmen. Zodra je dat in de vingers hebt, kom je gemakkelijk op hoger gelegen gebieden.

Die afhankelijkheid van de camera brengt wel een nadeel met zich mee. Je kunt tijdens het klimmen namelijk niet altijd rondkijken. Doe je dat wel, dan bestaat de kans dat B.U.D. in het luchtledige grijpt en valt. Als je naar een kristal aan het plafond van een grot op weg bent, sta je dus eerst stil en kijk je rond. Dat haalt af en toe de vaart uit je klimtochten.

Omdat je de ruimteschiponderdelen op steeds hoger gelegen plekken vindt, leert B.U.D. ook nieuwe vaardigheden. Die vind je in containers. Zodra je in de buurt van een nieuwe techniek komt, geeft P.O.D. die handig op de plattegrond aan. Een slimme keuze, aangezien de nieuwe bewegingsopties - zoals een jetpack of glider - het reizen over de planeet en atmosfeer ontzettend plezierig maken.

De alternatieven bestuur je niet alleen moeiteloos, maar zijn ook zeer vermakelijk voor B.U.D.'s wat onpraktische loopwijze. Omdat je de nieuwe vaardigheden redelijk snel vindt, ben je niet lang aangewezen op enkel B.U.D.'s bungelende benenwagen.

Een van de grotere toevoegingen aan Grow Up is de mogelijkheid om planten te scannen en zelf te groeien. Elk gewas heeft zijn eigen bruikbare eigenschap waardoor je nieuwe gebieden bereikt. Sommigen katapulteren je over een ravijn, met anderen zweef je de lucht in. Aangezien je al snel een handvol nuttige planten hebt gescand, opent de game zich binnen korte tijd. Zeker in combinatie met B.U.D.'s vaardigheden maakt dat het bewegen door de spelwereld ontzettend gemakkelijk, afwisselend en vermakelijk.

In de spelwereld groeien nu vier Starplants. Je helpt de reuzenplanten groeien door een aantal uitstekende sprieten naar zwevende voedingsrotsen te sturen. Waar het groeien van Starplants in de voorganger het doel was, hebben ze nu ook nut. Dankzij de Starplants bereik je hoger gelegen gebieden met nieuwe vaardigheden en onderdelen van M.O.M.. Het is een kleine aanpassing, maar geeft wel een impuls aan de gameplay.

Met vier Starplants die je helpt groeien, negen ruimteschiponderdelen, verzamelbare kristallen en utidagingen stijgt de speelduur ten opzichte van zijn voorganger met enkele uren. Daardoor heeft de game een langere levensduur dan het eerste deel. Bovendien kom je met relatief gemak de campagne door, waardoor de game vaart houdt en niet saai wordt.

Hoewel Grow Up grotendeels op zijn voorganger voortborduurt, voegt Ubisoft Reflections genoeg aspecten toe om de tekortkomingen van het eerste deel aan te pakken. De campagne duurt net die paar uurtjes langer waardoor je met een voldaan gevoel de game voltooit. Dankzij B.U.D.'s diversiteit aan vaardigheden en verzamelde planten beweeg je je bovendien met veel gemak en plezier door de spelwereld. Door die verbeteringen en toevoegingen heeft de ontwikkelaar in een jaar tijd Grow Up tot de potentie die de eerste game al toonde doen opgroeien.

Grow Up is nu voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One beschikbaar.