Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Hard Reset Redux review - Redux-ie in kwaliteit

Redux-ie in kwaliteit.

De toevoegingen aan Hard Reset Redux doen afbreuk aan het origineel en benadrukken dat de game verouderd is.

Soms moet je slapende honden niet wakker maken. Toen Hard Reset in 2011 voor de pc uitkwam, begon er net een wederopstanding van de twitch-based first-person shooters van weleer. Ontwikkelaar Flying Wild Hog vindt echter dat het de kar in 2016 nog steeds moet trekken, omdat - met name op consoles - het genre volgens de ontwikkelaar nog steeds onvoldoende vertegenwoordigd wordt. Daarom brengt het Hard Reset Redux uit, een geüpdatete versie die geherbalanceerd en een katana rijker is. Maar die toevoegingen blijken niet altijd positief.

Redux bevat de oorspronkelijke game, plus de Exile DLC in één volledig pakket. Naast de katana en de genoemde balanswijzigingen, is de game naar een nieuwe engine overgezet die verbeterde graphics ondersteunt. Maar hoewel het toegevoegde SSAO-effect voor een beter dieptegevoel moet zorgen, is het effect verwaarloosbaar. Het helpt ook niet dat de game zich voor de eerste vijf uur in grauwe steden en ondergrondse treinstations afspeelt. De omgevingen uit Exile zijn daarentegen wel prachtig vormgegeven, met verroeste en overwoekerde verlaten fabrieken.

Bekijk op YouTube

Waar de game wel in slaagt, is om exact als een twitchy first-person shooter uit de jaren 90 te spelen. Je herlaadt je wapen niet, je hebt geen terugslag en de game stopt niet met vijanden jouw kant op te sturen. In Redux is het nu mogelijk om opzij en naar achter te ontwijken, waardoor je een stuk wendbaarder bent dan in het origineel. Dat is een welkome toevoeging voor de hogere moeilijkheidsgraden, waar je genadeloos wordt afgestraft als je een misstap maakt. De laagste moeilijkheidsgraad is echter veel te gemakkelijk. Een intense ervaring wordt door dit balansprobleem ineens tot een saaie bedoening gereduceerd. Niet herladen en geen terugslag veranderen hier van een noodzaak om de horden te lijf te gaan, naar een bron van verveling.

Ook het verhaal kampt met problemen. Het zit namelijk vol met inconsistenties en gaten in het plot. Fletchers motivaties zijn onlogisch, de wereld wordt onvoldoende uitgelegd en het verhaal eindigt op een noot die eigenlijk het einde van de eerste akte had moeten inluiden. Ook de effectieve uitwerking laat zwaar te wensen over. Zo is het grootste moment in de game slechts een cutscene, uitgebeeld via een motion comic. Het is een actievol moment met grote robots en veel geschiet, wat een hoogtepunt in de gameplay had kunnen zijn. In plaats daarvan mag je alleen maar toekijken.

De wapens bieden echter wel een unieke twist. Je begint met twee geweren, met normale kogels en energiekogels. Die wapens kun je met nieuwe modules opwaarderen, die op andere manieren schieten. Denk hierbij aan een Shotgun of een Railgun. De wapens transformeren terwijl je van modules wisselt, en hoewel dat er cool uitziet, moet je wel alle animaties bekijken voordat je het wapen hebt dat je wilt. Je kunt niet direct naar je favoriete modules schakelen, waardoor je kostbare seconden kwijtraakt. Hierdoor kies je al gauw je favoriete modules en schakel je nooit meer over, waardoor je het meest creatieve element van Hard Reset niet meer ziet.

De katana als extra wapen doet echter weinig voor de gameplay. De eerste vijanden die je tegenkomt sinds je het zwaard in handen hebt, exploderen wanneer ze sterven. En meteen daarna geraak je in een boss battle waar het zwaard waardeloos is. Die situaties zijn ongeschikt voor de katana en doen afbreuk aan het gevoel van een nieuw speeltje. Uiteindelijk hanteer je het zwaard alleen maar wanneer je geen zin hebt om je Shotgun te gebruiken, of wanneer je naar de lightsaber-achtige geluidseffecten wilt luisteren. De ontwikkelaar geeft tevens aan dat de katana eigenlijk als visitekaartje voor Shadow Warrior 2 in de game zit, en het komt dan ook over als niks meer dan reclame.

Hard Reset Redux poogt relevant te blijven in de heropleving van een genre waar het zelf mede verantwoordelijk voor was, maar het is duidelijk dat het sinds 2011 geen stappen voorwaarts heeft gemaakt. De aanpassingen die geïntroduceerd worden zijn dan weer beter als een gratis update geschikt, en uiteindelijk is de grotere mobiliteit het enige dat echt iets toevoegt. Een terugkerende fan haalt onvoldoende uit de veranderingen, en de unieke kanten van Hard Reset Redux zijn niet aanlokkelijk genoeg om nieuwe fans aan te trekken.

Hard Reset Redux is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Read this next