The Walking Dead Episode 3: Long Road Ahead Review

Doet ook de derde aflevering Kirkman's creatie eer aan?

Na twee weken vertraging is hij eindelijk gearriveerd: de derde aflevering van Telltale's The Walking Dead game. De meesters van de episodische point-and-click spelletjes konden met de twee voorbije episodes zowel bij de pers als bij de gamer met de pet op veel enthousiasme rekenen. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen omtrent deze derde episode, Long Road Ahead. Zal hij de vorige delen overtreffen? Krijgt het verhaal een waardig vervolg? Maar vooral: blijft hij trouw aan de fundamenten die de comics neerzetten en die ook de tv-serie moeiteloos heeft gevolgd?

Voor we op die vragen een antwoord geven, moeten we de spelers die de vorige afleveringen nog niet speelden op voorhand waarschuwen. Deze games draaien voor negentig procent om het verhaal dat je zelf samenstelt. Die ervaring willen we je natuurlijk niet ontnemen. Over het verhaal van Long Road Ahead zullen we uiteraard niets verklappen, maar verwijzingen naar de gebeurtenissen uit de eerste twee delen konden we bij het schrijven van deze review onmogelijk voorkomen. Wie het verhaal van voor dit deeltje zelf te weten wil komen, komt best pas terug wanneer hij de eerste twee delen achter de kiezen heeft.

Deze regel is je laatste kans om je ogen nog af te wenden. Klaar? Zeker? Oke, hier gaan we dan! Na de gebeurtenissen uit Starved for Help waarin de groep enkele van zijn leden verloor aan een stel kannibalen, hebben de overlevenden het steeds moeilijker om nog in en rond het motel te blijven kamperen. Voorraden worden schaars en de winkels in de buurt zijn zo goed als allemaal geplunderd. En zoals Ned Stark uit A Game of Thrones het zou zeggen: "Winter is coming.", dus moet de groep verkassen naar een plek waar ze niet zullen bevriezen of verhongeren. Zoals we al meermaals in de comics en de tv-serie konden aanschouwen is zo'n migratie het moment waarop een groep op zijn zwakst is.

Net zoals in de vorige twee games zullen er weer personages bijkomen, maar zullen er ook enkele weggaan. Soms bepaal je zelf wie dat zal worden, andere keren niet. Telltale mag ons dan wel een uitgebreide selectie aan opties hebben gegeven om ons eigen verhaal te breien, maar ze moeten al die variabelen natuurlijk wel wat binnen de perken houden. We beweren niet dat al je keuzes uit de vorige delen volledig voor niets zijn geweest, maar sommige zijweggetjes worden sowieso weer aan de hoofdweg geknoopt, hoe je ze ook hebt bewandeld.

Keuzes zijn er in deze game ook weer genoeg. Vertel je een bepaald feit aan een persoon met het gevaar dat hij of zij nooit meer met jou zal willen praten of verzwijg je het, iets wat je op lange termijn misschien nog veel zuurder kan opbreken? Aan jou de keuze. Sommige beslissingen zijn zeer moeilijk, misschien wel de moeilijkste tot nu toe. In de vorige afleveringen kon je vaak wel kiezen tussen zwart en wit of kon je je keuze volgens jouw morele houding (of die van je personage) wel verantwoorden. Nu gaat dat soms niet meer. De ene keuze kost bijvoorbeeld de kop aan een van je favoriete, maar tijdens een aanval volledig nutteloze personages, de andere keuze verdoemt dan weer een karakter dat je niet af kan, maar wie je veel liever aan je zijde zou hebben wanneer een horde zombies het op je hersenen heeft gemunt. En op een beslissing kan je later niet meer terugkomen, ook al blijkt het dan dat je je vergist hebt.

Qua gameplay is er niets veranderd tegenover de vorige titels en dat hadden we ook niet verwacht. Je krijgt weer de controle over Lee Everett, de zwarte veroordeelde die zich heeft ontfermd over de kleine Clmentine. Al klikkend op voorwerpen en mede-overlevenden geraak je verder in het verhaal en/of verder in de nesten. Hier en daar pik je wat voorwerpen op die je zal moeten gebruiken in een of meerdere van de licht verteerbare puzzels die je moet oplossen om het einde te kunnen bereiken. Verwachts echter geen schermvullende inventory's zoals in een Monkey Island of breinbrekers waar je dagen op ligt te tobben zoals in een Myst. Alles blijft zeer basic en er worden steeds genoeg hints gegeven waardoor je uiteindelijk de oplossing voor een bepaald enigma wel inziet.

Audiovisueel zet Long Road Ahead het niveau van de voorgangers verder. Grafisch lijkt de game zo uit een ingekleurde comic te komen, iets dat de soms onafgewerkte textures goed camoufleert. We houden van de stijl die ergens tussen cel-shaded en cartoon zweeft en voor ons mogen meer games dit genre graphics overnemen van Telltale. Het spel klinkt ook goed en dat is zeer belangrijk wanneer je urenlang naar dialogen zit te luisteren. Puike stemacteurs en een uitstekende geluidskwaliteit zorgen ervoor dat je blijft spelen tot je de credits over het scherm ziet rollen.

Goed nieuws dus: The Walking Dead: Episode 3 - Long Road Ahead brengt ons wat hij had beloofd, overstijgt onze verwachtingen en maakt ons dankzij een climax aan het einde meteen ook warm voor deeltje vier. Dit stukje biedt ook dubbel zoveel content als zijn voorgangers, wat neerkomt op een goeie zes à zeven uur gameplezier voor wie alles wil verkennen en ontdekken. Daarnaast kan je de situaties op verschillende manieren aanpakken waardoor je deze game gerust drie keer kan uitspelen met elke keer een ander eindresultaat tot gevolg.

Kopen of niet, dus. Dat zal waarschijnlijk de makkelijkste keuze zijn waarvoor deze game je zal stellen. Een meeslepend en lang verhaal dat voort breit op de jouw beslissingen uit de eerdere games, goede puzzels en leuke nieuwe personages maken dit tot een in de puntjes afgewerkte game. Ons enig (klein) puntje van kritiek is het feit dat er weinig tot geen vernieuwingen zijn ten opzichte van de eerdere games in de reeks, maar de game staat er zeker met de huidige elementen en dat is het belangrijkste. Aan al wie de vorige delen speelde: kopen die handel. Aan al wie de vorige delen nog niet speelde (maar wel te vinden is voor het momenteel zeer zeldzame genre): ook kopen die handel, maar eerst de twee eerste delen spelen! Waren alle comic-naar-game-adaptaties maar van deze kwaliteit.

De review van The Walking Dead: Episode 3 - Long Road Ahead doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar op PC, PlayStation 3 en Xbox 360!

9 / 10

The Walking Dead