Skylanders SuperChargers review

Geeft vol gas.

Skylanders SuperChargers is een goed uitgewerkte actie-RPG voor jongere spelers en bevat genoeg uitdaging voor een ervaren gamer.

Skylanders SuperChargers is het vijfde deel in de toys-to-life-gameserie. De basis blijft ongewijzigd: je plaatst speelgoedfiguurtjes op een speciaal portaal waarna het figuurtje in de game tot leven komt. Elk personage heeft zijn eigen level, skill tree en challenges. Sommige omgevingen in de game zijn afgesloten totdat je het juiste figuurtje plaatst. Daardoor moest je in vorige delen diep in de buidel tasten om de volledige game te zien. Weet Activision dit keer wel een volwaardige basisgame neer te zetten of vliegt het weer uit de bocht?

Het leeuwendeel van de game draait nog steeds om de traditionele Skylanders-gameplay, die het makkelijkst omschreven kan worden als Diablo voor kinderen. Dat betekent niet dat de game simplistisch of kinderachtig is. Op de hogere moeilijkheidsgraden kun je een pittige uitdaging verwachten. De gameplayelementen reiken echter minder diep dan andere actie-RPG's. Zo kun je je personage enkel met hoeden uitrusten en telt de skill tree maar maximaal acht skills. Een simpel systeem, maar daarom niet per se oppervlakkig.

De grootste toevoeging van Skylanders SuperChargers is het besturen van land-, zee- en luchtvoertuigen. Er zijn in totaal twintig voertuigen die elk gekoppeld aan een van de nieuwe Skylander figuurtjes. Hoewel elk personage elk voertuig kan besturen, heeft elk figuurtje zijn voorkeur waarmee hij of zij kan Superchargen. Dit betekent dat de bestuurder en het voertuig sterker zijn zolang de combinatie op het portaal staat. Een tweede speler krijgt geen eigen voertuig maar mag in plaats daarvan het kanon van de bolide besturen. Het heeft niet veel om het lijf en is een typisch klusje voor het jongere broertje of zusje.

In vorige delen was je in ongeveer tien minuten door een level heen, maar in Skylanders SuperChargers ben je al gauw een half uur bezig met elk hoekje en gaatje naar geheimen uit te pluizen. Daarnaast heeft elk level een unieke visuele stijl. Zo is er een Escher-achtig level waarbij je van het ene op het andere moment ineens over het plafond loopt. In een ander level verandert de game plots in een 2D-platformer.

Naast de individuele Skylanders kun je nu als speler ook ervaringspunten verdienen bij het halen van bepaalde doelen. Met elk level ontgrendel je bonussen, die variëren van het ontvangen van meer geld tot het verder versterken van Skylanders in bepaalde omgevingen. Dit upgradesysteem geeft je een subtiele incentive om extra figuurtjes te bemachtigen, zonder dat je de indruk krijgt dat je daartoe gedwongen wordt. Ook de punten in de game waar je tegen een afgesloten stuk aanloopt zijn niet enorm storend. Die voelen eerder als een sidequest waar je later nog eens op terug kunt komen.

Een online modus is toegevoegd, waarin je met je voertuigen racet over parcoursen die geïnspireerd zijn op levels uit de verhaallijn. In de herfst komen er nieuwe figuurtjes uit die extra tracks en een mirror mode toevoegen. In het starterspakket zitten zes parcoursen, maar dit beperkte aantal doet vermoeden dat er tracks worden achtergehouden. Het racen speelt fijn weg, waardoor de modus meer dan een extraatje is. Als bonus verdien je geld en upgrade-materialen voor de hoofdgame, waarmee je je Skylanders van felbegeerde upgrades voorziet.

Het rudimentaire verzamelkaartspel Skystones Overdrive is echter niet online te spelen. Dit is zonde, want het concept leent zich perfect voor multiplayer met zijn Hearthstone-achtige gameplay. Het is weliswaar geen diepgaande minigame, maar speciale kaarten voegen een zekere onvoorspelbaarheid toe. De lol is er echter snel af omdat de AI van de tegenstander tekort schiet. Vooral daarom is het gebrek aan online een gemis.

De focus op de nieuwe voertuigen heeft zijn voor- en nadelen. Aan de ene kant kun je de game ontdekken met een veel kleinere investering dan de voorgaande games. De game is met alleen het basispakket uit te spelen. Dit maakt Skylanders SuperChargers meteen een prima instappunt voor nieuwe spelers. Wil je echter alles zien, dan moet je een lucht- en een zeevoertuig kopen. De keerzijde is dat de Skylanders uit de voorgaande delen totaal niet benut worden in de gameplay. Verzamelaars kunnen deze figuurtjes hooguit inzetten als een extra leven maar daar blijft het bij. De vallen uit Skylanders Trap Team kunnen dan weer gebruikt worden om bepaalde Skystones-kaarten vrij te spelen, maar ook dat heeft weinig invloed op de kern van de game.

Behalve het gebrek aan meerwaarde van de oude figuurtjes, valt er een hoop plezier te beleven met dit nieuwe deel in de Skylanders-serie. De levels zijn lang en gevarieerd, en omdat de game nu minder nadruk legt op het ontgrendelen van content heb je niet het gevoel alles mis te lopen. Je kunt met een voldaan gevoel de game uitspelen om later nog eens terug te komen met een nieuw voertuig. Activision is er weer in geslaagd om een hoogwaardige game neer te zetten, die nu voor jong en oud toegankelijk is zonder pijn in je portemonnee.

Skylanders SuperChargers is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Wii U, PlayStation 3, Wii, Xbox 360 en Wii.